Fick slut på vatten i somras och enligt grannen händer det när det är torrt. Funderar på att djupborra. Min ena sommarstugegranne har djupborrat. Hans hus ligger ca 50 m från mitt. Frågan är om det kan löna sig att få koppla på mitt vatten till hans istället för att borra själv? Nu är detta en lös fundering och jag vet inte precis var på hans tomt han har vattnet.. Är servitut något man betalar en gång om man gör nåt sånt?

Ja, frågan är ju fri, men att vara beroende av grannen eller nästa ägare genom servitut är väl som att be om problem.

Jag hade aldrig satt mig i den positionen.

Vem betalar för elen för att driva pumpen, vem gör arbetet och betalar om/när ny brunn behöver borras, vem betalar och utför arbetet när ny pump behövs.
Om vattnet blir otjänligt eller behöver filtreras, vem ombesörjer och vem betalar.? :thumbdown:

Ja det har du rätt i. Bättre att rå sitt eget... 🤔

kulle
Det ligger en hel del kostnader i och koppla in sig på grannen oxå, så har man möjlighet är en egen borra det bästa.

Bättre att borra eget, priserna har sjunkit senaste åren pga överkapacitet i branschen, ta pris från flera borrare , eller helst löpande från någon pålitlig.

Och så har du även ROT-avdrag på egen brunn/installation, är sedan osäker på om du kan nyttja det för installation hos grannen i någon form av samägd lösning men det finns många här som kan besvara.

Ja det var en väldigt "lös" fundering, men det blir nog egen brunn. Är alltid dumt att vara beroende av andra.

De allra flesta är beroende av samhället, vägar, el, tele, data men klarar inte av att hantera ett beroende till närmaste grannen??

• Gilla
corre
  • Laddar…
Otroligt dumt svar, Bo Siltberg. Det innehöll INGET av värde.

Givetvis är det vettigt att dela med grannen, skriv ett vettigt avtalsservitut. Ni sparar in kostnaden för borrning och halva underhållskostnaderna för brunnen och grannen spar också pengar.

Tänk även på att pemslangen från borrhålet till ditt hus måste isoleras och förmodligen värmas med el för att undvika förfrysning - om den inte förläggs på frostfritt djup.

pelpet skrev:
Givetvis är det vettigt att dela med grannen, skriv ett vettigt avtalsservitut..
Är det inte just detta som är den svaga punkten :confused:

Det som ser ut som ett vettigt servitut just nu med nuvarande ägare kan visa sig total katastrof 20-30 år framåt.
Det finns ett otal trådar med servitut som mer är till problem än till glädje.

HusabergMia skrev:
Otroligt dumt svar, Bo Siltberg. Det innehöll INGET av värde.
I ditt första inlägg var du inte främmande för att dela vatten med grannen, utan blev tydligen påverkad och omvänd av de svar du fick. Se mitt inlägg som en uppmaning att titta på förutsättningarna för en gemensam lösning med grannen igen, det är inga problem om man är på god fot med grannen, och det går att skydda sina långsiktiga intressen med avtal och servitut.

roland53 skrev:
Är det inte just detta som är den svaga punkten :confused:

Det som ser ut som ett vettigt servitut just nu med nuvarande ägare kan visa sig total katastrof 20-30 år framåt.
Det finns ett otal trådar med servitut som mer är till problem än till glädje.
Ett "bra" servitut kan t.ex innehålla en uppsägningsmöjlighet. I grunden är idén bra - varför borra och underhålla två brunnar när det räcker med en?

Svaret på frågan "för att man kanske inte kan hålla sams" löser man med en rimlig uppsägningsmöjlighet.

Kanske följande avtal kan fungera
- Avtalet kan sägas upp ensidigt med ett års uppsägningstid
- TS ska betala 0.75 prisbasbelopp per år drift- och underhållskostnader
- Brunnsägaren ansvarar helt för skötsel och underhåll av brunnen, byte av utrustning mm.
- TS ansvarar för ledningen till sitt hus.
- Båda parter måste använda brunnen på ett sånt sätt att tillräcklig mängd hushållsvatten finns för båda parter. T.ex får man inte fylla poolen eller bevattna så att vattnet tar slut.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ett "bra" servitut kan t.ex innehålla en uppsägningsmöjlighet. I grunden är idén bra - varför borra och underhålla två brunnar när det räcker med en?

Svaret på frågan "för att man kanske inte kan hålla sams" löser man med en rimlig uppsägningsmöjlighet.

Kanske följande avtal kan fungera
- Avtalet kan sägas upp ensidigt med ett års uppsägningstid
- TS ska betala 0.75 prisbasbelopp per år drift- och underhållskostnader
- Brunnsägaren ansvarar helt för skötsel och underhåll av brunnen, byte av utrustning mm.
- TS ansvarar för ledningen till sitt hus.
- Båda parter måste använda brunnen på ett sånt sätt att tillräcklig mängd hushållsvatten finns för båda parter. T.ex får man inte fylla poolen eller bevattna så att vattnet tar slut.
Allt det gör det ju ändå mer tydligt att det är värt att skaffa ett eget hål när det kostar ca. 20000:- och sen bestämmer man själv.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.