jac
jac: [citat] Jepp, enligt i inlägg #6 ;) https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/282678-avloppsaluftning-och-vakuumventil.html?perpage=15#post2549523
33 svar · 22,3k läst
·
H
hama65: Hur är det med dräneringen? Inte så illa att den åxå går till brunnen. Jag antar att vi pratar om en trekammar brunn eller!
13 svar · 2,7k läst
A
Avemo: Den eventuella skuldfrågan kan jag inte säga något om. Men baserat på vad du skriver undrar jag fortfarande om det är säkert att någonting är trasigt. Som det brukar vara uppbyggt med en ejektorpump så sitter pumpen inomhus. Från pumpen går två slangar ner i brunnen. Dessa har olika diameter. Nere i brunnen sitter sedan en ejektor som är en pump driven av en vattenstråle. På så
6 svar · 2,1k läst
O
Odjuret: Är det inte akut på studs idag. Skulle jag kolla med rinkabyrör eller andra nätbutiker. Tycker det är fult av en del byggvaruhus att sälja rör som inte är godkända. Bara för att de ska vara billigt. Är det liks illa med julas rör? Har fått för mig det... Byggmax är väl godkända för ingjutning?
5 svar · 3,9k läst
S
Simpa84: Själva avstånde tror jag inte ska vara något problem. Är en Grundfos Sololift wc-3 pump, men den verkar ju ha liknande specar. Blir nog bara ca 1m höjdskillnad från attefallshuset till tvättstugan. Det jag var mest fundersam över om man får/kan gå in på ett avloppsrör för handfat istället för toalett.. Men antar att all skit går samma resa ändå i slutänden? :-)
2 svar · 2,0k läst
B
bjorn_s: Hur gick det? Provade du?
19 svar · 27,0k läst
P
Paxman: Ja, ljudet är riktigt störande, fast hos oss endast i rummet den är placerad i. I övriga rum har vi inte märkt något ljud, men då har vi ganska tjocka väggar och betongbjälklag. Jo, jag ringde vattenbolaget och fick prata med en trevlig kvinna. När jag beskrev problemet sa hon "Har ni en mätare med grått plasthus? De brukar börja låta efter några år, så den byter vi ut. Dock är
18 svar · 6,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kontrollera trycket i luftblåsan först. Matnyttiga länkar hittar du i ett av mina tidigare inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/269763-hur-oka-trycket-i-en-airfix-p-hydropress.html
1 svar · 4,5k läst
M
Marcussjogren: Vill man göra det riktigt glassigt så gräver man väl fram dagvattenröret och så sätter man väl en T-muff och tar upp ett dagvattenrör till markytan. Sen sätter man på ett galler eller liknande och leder ner vattnet den vägen. Man vill i alla fall inte göra en egen håltagning i röret som ligger under mark eller på annat sätt riskera att det hamnar jord och annat krafs i
1 svar · 2,7k läst
K
kire77: Anledningen att jag köpte just det Mora-fästet var att det hade 100 mm mellan skruvhålen precis som skräpfästet från CO så jag skulle slippa ta nya hål i betongväggen. Prisskillnaden är ju försumbar men inte kvalitén. Nu ska jag bara få CO att ge mig pengarna tillbaka :)
9 svar · 14,1k läst
A
anaitis: Hej! Vi har bottenventiler i handfaten av push.down-modell. Vårt problem är att om man stänger ventilen genom att trycka ner locket så fastnar det. Jag kan med besvär i det läget skruva upp lucket och sen kan jag "klicka upp" axeln som locket sitter gängat fast på. Det verkar alltså som om locket kommer för långt ner i hålet när jag stänger till. Frågan är: Hur gör man för att
0 svar · 4,8k läst
·
D09
D09: [citat] Jag tyckte att det var för mycket som verkade nedgånget på den för att det skulle vara värt det. Risken skulle vara att man hamnade i ett evigt bytande av delar :) Sen tror jag att kalken och järnet i vattnet gett maskinen en del stryk 😁
31 svar · 23,5k läst
·
J
jkjk: ska bygga nytt hus, enplanshus på betongplatta. Kommunen kräver sluten tank med snålspolande toalett (max 1 l/spolning) Jag tycker vakuumtoaletterna verkar vettiga men har ingen erfarenhet av dom förutom att jag har träffat en säljare för Jets som visade upp hur deras grejer funkar, men hur bra funkar det i verkligheten? Känns lite osäkert när man inte vet om det funkar till 100% varje
0 svar · 2,2k läst
G
gotlund: det visade sig att det satt en prk 32 koppling direkt i avstängningen, så jag tog en ny prk 32 "mutter" och byte ut den gamla med, det var exakt samma sort [bild]
6 svar · 3,7k läst
·
M
mogge_73: Svärtar den fingrarna när du tar på den är det Mangan.
16 svar · 21,2k läst
·
harry73
harry73: Det ingår i din undersökningsplikt
7 svar · 8,6k läst
R
raffe1234: För dn15, hittade detta efter mycket Googlande: http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=93_198&product_id=1016 http://www.aqua-line.se/SE/Catalog/rordelar/delar_pvcu/delar_pvcu_ganga/10501810.html https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stalror-och-delar/stalrordelar/gangflansar/19033827/
28 svar · 21,3k läst
·
L
Lilllen: Aha, tackar! Då kör jag på det.
12 svar · 3,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Om man måste välja mellan parametrarna flöda vs tid för varmt vatten p.g.a långa rör så ska man kika lite på LK 16mm AluPEX. Jag har för mig att de påstår 30% bättre flöde än motsvarande dim i koppar, eller nåt sånt.
25 svar · 4,7k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Du borde ta tjejens anställning som jag pratade med där. Hennes svar var helt enkelt; Nej, vi har ingenting för 16 mm. Ytterst irriterande eftersom jag med det beskedet från tjejen, kontaktade en rörmokare som jag nu väntar på. Tack som bara den, fotografen.
18 svar · 5,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Rörmokerijobb är det absolut mest lönsamma att utföra själv, stora grävarbeten på tomten det absolut minst lönsamma. Efter rörpuleriet så är det väl elektrikerjobb, gjuta platta, stomresa och sånt som är riktigt bra timpenning på att göra själv, medan t.ex. spackling och målning ger rätt lite vinst i den egna plånboken. Så jag ger helt enkelt rådet att fixa det själv. Det
2 svar · 2,0k läst
C
Carl Torssell: Hej! Har samma problem. Luktar diesel I min djupborrade brunn. Har ni hittat felet eller fått bort lukten på något annat vis?
4 svar · 6,0k läst
Pear4Life
Pear4Life: MK Rör AB kan varmt rekommenderas!
2 svar · 2,4k läst
B
b8q: [citat] Finemang! Nu vet du hur man gör, så nästa gång är det kanske du som tipsar någon nybörjare. :)
17 svar · 4,9k läst
·
bonnier
bonnier: Ja jag har ingen bra förklaring till lösningen men nog tycker jag den verkar knepig. Det kanske kan vara som du säger men det finns en manick i pumprummet för syresättning, vad jag har förstått, men det kanske inte är samma sak?
7 svar · 1,7k läst
·
S
Snickerick: Jag ser två saker som jag tror kan ha stor inverkan. Dels om slangen inte är slät på insidan så bildas turbulens, dels en snäv 90° krök från slang ner i brunnen. Testa med ett vanligt rakt fast avloppsrör, som har slät insida, och en böj med lite radie på, så tror jag det kommer gå kvickare. Någon luft som ska ut/in är det ju inte tal om så det borde ju inte göra någon
8 svar · 7,8k läst
·
S
Stadsbonden: Tack för alla tips! Det fanns mycket riktigt mjuklod på Bauhaus, dock gick det inte att hitta via hemsidan (inte ens om man sökte på märket på lodet). Nu är rören lödda! :)
7 svar · 1,2k läst
A
Arnodt: Vi hade nyligen en läcka under diskbänken. Det var en liten vattenpöl, kanske 0,5 dl, som låg på nedre hyllplanet. Hyllplanen är av spånplatta och vitlaminerad med något ytskikt(IKEA). Där vattenpölen låg hade spånplattan även svällt en aning, vilket tyder på långvarig läcka. Vi trodde klart då att jaha då läcker klart rörkopplingarna till blandaren, som sitter just ovanför,
2 svar · 5,2k läst
R
RoBo: Trådlyft ??
12 svar · 19,2k läst
R
Xeno
Xeno: Helt rätt enligt ovan beskrivning. Jag missade att ventilen behöver först avlägsnas för att kunna få runt muttern till själva centrumenheten. Nu är den loss i alla fall, jag har även konstaterat att någon tätninng exiterar inte. Tack för perfekt beskrivning och länkar. >Thomas
3 svar · 10,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.