K
Kåkpularen: [citat] Ska kolla men jag tror pumpen lämnat in för gott, motorskyddet löst ut...
21 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jo, fast nu är de ju inte bara trådskaparen som läser. Så ett förtydligande var på sin plats!
11 svar · 3,3k läst
·
B
BjörnBygger: [citat] Tack för tipset, men jag har inte tillgång till trefas, så den som jag funderar på är 306 EM, 5436 kr. EMS UPI 1600M ser också intressant ut, dock lite högre pris (5995 kr). Vet inte hur EMS står sig mot Wilo i kvalitet osv, okända märken för mig. https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/pumpar-vatten/drankbara-pumpar/ems-drankbar-hydroforpump-upi Finns också Divertron 1200,
13 svar · 4,5k läst
R
RoBo: Renslucka/spolbrunn. Hade varit intressant med kaminens tilluft kopplad till avloppet.
7 svar · 11,0k läst
·
T
Trunk: [citat] Svämmade över gjorde det aldrig, inte inomhus i alla fall. Vilket som sagt är lite konstigt eftersom vi spolade ett par dagar efter det att tanken blev full. Kan tillägga att de här var i samband med ett jävla tö/frys/snö-väder som gjorde att det var glashalt på våra småvägar. Slambilen ringde efter bokning och sa att han inte kunde komma förrän en dag eller två senare än
5 svar · 9,2k läst
R
rävlyan: [citat] Bra då blir det bara lite vatten på golvet , det är någon liter i plastburken När du ska byta filter i den så tömmer du bara systemet , ska var trycklöst om du inte har ventiler före och efter och vrider den vita ringen , ska finnas en nyckel som är som ögla och träs underifrån , finns att köpa separat
5 svar · 2,2k läst
·
R
rävlyan: Peta in en plastpåse , det är bara för att det inte ska komma en massa skit in i röret bara allt är för bruk under jord , har ingen betydelse om det kommer in vatten
7 svar · 5,7k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Här är det ingen slamavskiljare med, då den gamla är ok, så då känns det ok :)
2 svar · 1,3k läst
R
rävlyan: Som Demmpa säger det går bra att ha det så , klart om två spolar samtidigt kan det klucka lite , men inget att oroa sig för , det är luft som ska förflytta sig för att ge plats för vattnet och inget vakum ska bli
3 svar · 4,9k läst
·
E
_Elman_: Har en kund med ett husbestånd uppförda mellan 1900-1980 av läckagen är Läck på varmvatten och VVC är vardagsmat på CU ,kopparn försvinner från insidan och rören blir lövtunna på vissa ställen.särskilt på dom nyaste husen med vvc Att 100åriga järn rör rostar sönder pga fukt från utsidan ser man .. Men kopparrören kan se ut att vara något år gamla torra fina och nästa dag
32 svar · 14,6k läst
Demmpa
Demmpa: Ser ut som om det har varit handfat eller liknande tidigare där. Nästan alla avloppsrörsdelar är felvända, muffen ska vara uppåt, felet blir vid den vågräta rörbiten på golvet. Det ser ut att vara 50 eller 75 rör som kommer upp genom golvet, beroende på hur avluftningen hamnar när den viker av uppåt efter att den gått genom ventilationsgallret. Är det så smart att ha en
1 svar · 1,9k läst
·
T
tobben87: Tack @Krilleman =0) Då får de väl bli en blandning av prespex och klämringskopplingar i sann hemmafixanda :D Så slipper jag lämna tillbaka de jag köpt. Får ringa hit en röris med en press som får fixa de 4 pressar jag behöver. Lite dyr maskin att köpa bara för några pressar ibland. Även om maskiner är kul :D Hur är det med flödet? Är de mycket sämre i standardfördelaren
2 svar · 2,5k läst
R
rävlyan: Med det utförandet med cementrör så är det gammalt , sitter nog mera skit längre in , när du rensar blir det nog valk i röret Finns det något rör som går upp någon stans i gräsmattan . en s,k, rensbrunn , går det ut kommunens rör När du rensar ska det vara mycket vatten och kör in en fjäder så långt som möjligt , det ska rensas utifrån och in mot stupet . Ruska fram och
3 svar · 6,0k läst
·
swealp
swealp: [citat] Det sprutar vatten i vissa fall även när inte någon slang är inkopplad. Läste i den tråden ovan och där verkar vi kommit fram till att en backventil ska kopplas in och av under vinterhalvåret. Tror bästa lösningen är att byta till sån dränerande som du säger. Ska läsa på och återkomma, tack!
3 svar · 7,5k läst
·
hahalj
hahalj: Tja, så här svart på vitt så verkar det ju stämma, en besparing på knappt 500 kWh jämfört med augusti 2017. [bild]
9 svar · 5,8k läst
·
J
jonte7009: Göinge filter kombi önskas köpa jonteronnholm@gmail.com
0 svar · 1,1k läst
S
Stefan1972: Har det varit torrt sen 2011 så lär det nog förbli torrt också. Jag skulle iallafall försöka klamra upp rören vid skarvarna lite bättre så det inte rör sig nåt.
5 svar · 9,2k läst
·
K
Kojfabriken: Ah, ska kolla tillverkaren isf. Såg någon på youtube som använde en gammal klämring men hade på gängtejp ovan den. Jag behöver egentligen ingen större säkerhet då kopplingarna är i källaren, direkt ovanför en golvbrunn. Så kanske den metoden kan fungera?
10 svar · 4,2k läst
·
E
EdinBasic: Tack för hjälpen! Det blir en muff och skarva.
12 svar · 1,9k läst
·
D
Daniel 109: Drt fryser inte i brunnen. På handpumpen ska det finnas ett dräneringshål under frostfritt djup åvanför pumpen så funkar den på vintern. Ska du ha pump inne då får man gräva ner ledningen på frostfritt djup. Det är en del jobb med, men det är inte komplicerat.
7 svar · 2,5k läst
J
JohanSwed: Tack för goda råd. Jag har nu bytt kopplingar ett par gånger. Ny är det klämring bot Ballofix och planända mot slangens gummipackning. Så allting torde vara som det skall. Det droppar inget vatten heller. Skall hålla ett öga på det några dagar. Fick mycket bra och kunnig hjälp hos Bauhaus Botkyrka. [bild]
5 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det var såhär man gjorde "förr". Ganska ofta hittar man liknande fördelare för tappvatten som kommer upp ur golv, gömda bakom badkaret! @Sammy_j visar Broens lösning på samma problem fast i modernare tappning. Nuförtiden får endast avlopp komma upp ur golvet. Men det verkar som att Broen har bygg om sin hemsida snurrigt värre! https://www.broen.se/Produkter/BI/Afsluiters/B9057
4 svar · 1,9k läst
·
P
Petter Forsen: skall utöka badrummet och plasera duschen i ett förråd intill nuvarande minimala badrum. Trä bjälklag som är 12 cm lägre än nuvarande badrum. Planerar att lägga 10cm golvcelplast och sedan gjuta en platta på 5-7 cm i båda utrymmena med golvvärme slingor i. På detta klinkers 30x30. Men bil bara osäker på vilken typ av golvbrunn som är rätt för denna typ av konstruktion?
0 svar · 747 läst
D
Daniel 109: Nej. Hydrofor är enbart en trycktank. Pumpautomat brukar man beteckna ett komplett paket med pump, hydrofor och tryckströmbrytare.
14 svar · 6,4k läst
F
Forsa16: Aha, vad har en sådan för funktion? Det ni ser på bilden är varm och kallvatten till tvättstugan med KV till höger. Den ledningen går mellan inkommande vatten och VVB och har alltså ett avstick till tvättstugan. VV är första avstick från VVB. Hoppas ni hänger med? I övrigt är det bergvärme som värmer vattnet.
2 svar · 1,8k läst
·
A
AndersS: Är inte syftet att de här stora takduscharna ska ge lågt tryck och sedan har du också handdusch med mera drag i.
9 svar · 1,9k läst
Tabxtra
Tabxtra: [citat] Tack så mycket för allt besvär och för länkarna . Vet Inte i skrivande stund hur långt, men 60-70 cm kanske.
6 svar · 17,0k läst
·
N
Nizztos: 62 är inom en mm eller max två.
7 svar · 4,5k läst
·
C
corre: Vulkband är annars en bra och enkel lösning på dyl problem. Fungerar över skarvar också. https://www.conrad.se/p/vulktejp-conrad-components-rt255m-svart-1-rullar-542698 https://www.elnu.se/index.php?lista=07&an=&n1=Kabelsk%C3%A5p%2C+kabeltillbeh%C3%B6r&n2=Tejper%2C+%C3%B6vriga&n3=Nitto&n4=Vulkduk+Nitto+57GO%2Fc&n=5&elmateriel=1
14 svar · 6,1k läst
·
A
A-Man_08: Det går även att köpa endast o-ringen till delen jag länkade tidigare. https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-packnsats-f-svpip-high/
9 svar · 6,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.