Jag har behov av att ta bort en del av husets värmesystem, det är blårör som är ingjutna i mellanbjälklaget.
Rören kommer ned från taket i tvättstugan och ansluter till två raddar.
Tyvärr ingen synlig skarv i taket och jag är lite tveksam till att bila underifrån för att hitta närmsta skarv uppåt.

Steg 1 är att proppa anslutningarna för att kunna renovera tvättstugan och eventuellt senare grena av dessa som matning till golvvärmen.

Hur proppa på säkert och hållart sätt?

1. Hårdlöda en rak 22xR20 mässningsnippel samt en huv som propp.
2. Klämring med VSH Blue samt en huv.

Håller en VSH blå bra nog? Eventuellt är detta en livstidstätning, ej ingjuten väl lite osynlig i taket.

Har du gassvets så är det väl enklare att värma röret, nypa ihop det och svetsa ihop det. Sparar du lite rör så är det ju bara kapa av sen om du vill göra om det.

Går dom till en radiator idag så är dom väl gängade i änden? Bara att sätta en huv där. (bort med radiatorkopplet först såklart)

Klämring duger bra, inget högt tryck i värmesystem. Jag har gjort så på flera ställen vid permanent borttagna radiatorer.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag säger också klämring, att löda eller svetsa nära en vägg är inte det enklaste.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
Jag ställer mig också i skaran Super Blue eller Vatette Stål (röda) i kombination med provtryckningspropp.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Då blir det VSH.
Rören ska bort helt så det blir kapning och pluggning i taket tillsvidare.

Hur ser jag om det är en prestostat och inte en "vanlig" tryckbrytare ? Kan man över huvud taget på ett vettigt sätt driva en sån här pump utan hydropress? ALltså att det skulle räcka med tryckfallet som uppstår när en kran öppnas för att starta pumpen?

Känns inte helt bra...

Finns det plats att gänga rören, så hade jag gjort det istället för super-blue eller röda.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Hur ser jag om det är en prestostat och inte en "vanlig" tryckbrytare ? Kan man över huvud taget på ett vettigt sätt driva en sån här pump utan hydropress? ALltså att det skulle räcka med tryckfallet som uppstår när en kran öppnas för att starta pumpen?

Känns inte helt bra...
Que? :thinking:

L lordi skrev:
Que? :thinking:
Scroll ad infinitum.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
L lordi skrev:
Finns det plats att gänga rören, så hade jag gjort det...
Samma här. Bästa lösningen. Alla har inte gängutrustning till rördimensioner dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.