Jag delar med andra som plågas av stopp i avlopp ett tips.
Pex skyddsrör (plaströr med dia. 25mm som är avsedd som skydd för 15mm PEX rör) gör ett utmärkt verktyg i fall man har stopp i avlopp (speciellt 75 eller 110mm) .
Det går att stoppa ner i avloppsrör mycket smidigare än många andra verktyg jag har testat (rengörings spiral eller rengöringsslang till högtryckstvätt). Pexskyddsrör kan lösa ett stopp direkt eller så kan man använda det som ett guiderör som gör det mycket lättare att få i andra verktyg såsom en spiral eller rengöringsslang. Dessutom kan man (med hjälp av en tratt och ögonskydd) hälla varmt vatten eller propplösningsmedel mer direkt till målet genom skyddsröret.
En annan fördel är att ofta kan man dra ut skyddsröret och titta på ett bra prov av skitet som blockerar - mycket ofta är det fett - och anpassa angreppet därefter.

https://www.bauhaus.se/skyddsror-pex-10-m.html#full-description

10m kostar nu ca. 180kr.

• Gilla
KalleKe och 6 till
  • Laddar…
L
A AndyiKöping skrev:
Jag delar med andra som plågas av stopp i avlopp ett tips.
Pex skyddsrör (plaströr med dia. 25mm som är avsedd som skydd för 15mm PEX rör) gör ett utmärkt verktyg i fall man har stopp i avlopp (speciellt 75 eller 110mm) .
Det går att stoppa ner i avloppsrör mycket smidigare än många andra verktyg jag har testat (rengörings spiral eller rengöringsslang till högtryckstvätt). Pexskyddsrör kan lösa ett stopp direkt eller så kan man använda det som ett guiderör som gör det mycket lättare att få i andra verktyg såsom en spiral eller rengöringsslang. Dessutom kan man (med hjälp av en tratt och ögonskydd) hälla varmt vatten eller propplösningsmedel mer direkt till målet genom skyddsröret.
En annan fördel är att ofta kan man dra ut skyddsröret och titta på ett bra prov av skitet som blockerar - mycket ofta är det fett - och anpassa angreppet därefter.

[länk]

10m kostar nu ca. 180kr.
Intressant lösning! Får vi testa..

Varför inte koppla slangen till en våtdammsugare och bokstavligen suga ut "skiten"??!

Har tänkt tanken men inte provat, men det funkar ju för slammsugningsbilarna....

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
A AndyiKöping skrev:
... propplösningsmedel mer direkt till målet genom skyddsröret.
Aldrig Aldrig Aldrig propplösare eller något annat frätande ner i avloppet!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bowser
Demmpa Demmpa skrev:
Aldrig Aldrig Aldrig propplösare eller något annat frätande ner i avloppet!
Varför inte?

Bowser
Shit... jag som använder det kanske en gång per år vid storstädning för att "rensa" i förebyggande syfte!
Ska sluta med det, tur då att rören bara är 3år gamla:oops:

Bättre att använda rensslang till högtryckstvätten, spola utifrån ”gatan” in mot golvbrunnar mm, då åker allt skit med ut när man drar tillbaka spolslangen samtidigt som man spolar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.