Vilken typ av lösning enskilt avlopp

• Infiltration/markbädd

2 Röster 66,7%
  • Fosforfälla

0 Röster 0,0%
  • Reningsverk

1 Röster 33,3%
  • Antal röster
    3
Miljökontoret har gjort en tillsyn av mitt enskilda avlopp varpå de har dömt ut detta :sweat: Jag förstår egentligen inte ett dugg av beslutets olika kryssmarkeringar av de tre punkterna i beslutet?!

(Slamavskiljare): Kryssat i Godkänd men även kryssat i Fosfatavskiljare saknas?

(Fördelningsbrun): Kryssat i Godkänd men även Saknas?

(Reningssteg): Kryssat i Godkänd?

Det jag förstår är texten under där det står: Så här bedömer vi sammanfattningsvis avloppet. - Avloppsanläggningen saknar fosfatrening med minst 90% reningsgrad. Avloppet behöver åtgärdas.

Varför det är 90% beror på att jag har närmare än 100 m till en insjö som jag förstått det. Det är alltså en hög nivå satt på miljökriterierna utöver den normala nivån.

Idag har jag en infiltrationsbädd som inte verkar fungera tillfredsställande enligt Miljökontoret.

Så då till min frågor:

- Vad tycker ni jag ska rikta in mig på för typ av lösning, för det verkar ju finnas en uppsjö av olika typer av rening av avloppsvatten gällande enskilt avlopp?

- Vad kostar de olika lösningarna på ett ca. (exl. grävning)? :dizzy::seenoevil:

- Vad kostar "bara" grävning på ett ca?

Bomba mig med kommentarer då jag är helt novis inom detta område. Jag undanbeder mig samtidigt underfundiga skämt angående detta....då jag inte alls tycker det är speciellt roligt :cry::cry::cry:

Kostnaden för tillsynen: 2 868 kr
Kostnad för nytt bygglov: 6 692 kr
Kostnad för ny lösning: ???
Kostnad för grävning: ???

//Förhoppningsfull Norrlänning
(och lite arg :mad: och ledsen..:sweat: och givetvis bekymrad :worried:)

Dokument från miljökontoret med resultat av avloppsinventering och anmärkningar om brist på fosfatrening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hela ser ju ganska bra ut !

Det enda du behöver är att fixa en fosforfälla, detta är en stor säck med mineral (ser ut som grov sand), som det färdiga avloppsvattnet rinner igenom innan infiltrationen.

Du kommer även att krävas på dokumentation, denna är dock ganska enkel.
Dels en "bruksanvisning" hur reningsanläggningen skall skötas.
Och dels en loggbok, med datum när du har utfört de kontroller som bruksanvisningen nämner.

Se: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fosforfalla/paket/

Du behöver inte något nytt bygglov :D

Räcker det inte att tillsätta flockmedel i det befintliga avloppet annars? De där säckarna har jag uppfattat att funkar sämre än utlovat i många fall. Men jag är nyfiken, min anläggning kommer sannolikt att dömmas ut när de kommer hit. Den fanns visst inte ens registrerad.

D Daniel 109 skrev:
Räcker det inte att tillsätta flockmedel ?
Om du skall tillsätta flockningsmedel måste du ha en dosering som styrs av flödet, likaså måste flockningen alltid fungera.
Om du skall uppnå 90% redukton av fosfor så är det mycket svårt i en gammal befintlig anläggning.
Se: https://www.avloppscenter.se/kunska...osforfallor/allt-om-kemiska-fosforfallor.html

En fosforfälla i form av en fosforfångande bädd är mycket enkel och fungerar alltid optimalt. Hur länge bädden räcker beror på belastningen, men den brukar räcka 1-5 år.

Som jag uppfattat det är det långt ifrån alltid den funkar som utlovat.

Det finns olika lösningar för att minska mängden fosfor. Jag kan bara starkt avråda från en s.k. fosforfälla med ganulat. Dyr lösning och krånlig tömning.

Det där är så tramsigt, det är en otroligt liten del av fosfater som släpps ut.
Det var samma visa för oss när vi sökte bygglov, då fanns det en trekammarbrunn som vi fick komplettera med en filterbädd och då var det absolut krav på fosforfälla.
Sen har vi byggt hus under ett par år och nu är det inte längre krav på det.

Men så har väl kommuner jobbat i evigheter, trött blir man iaf.

X xLnT skrev:
Det där är så tramsigt, det är en otroligt liten del av fosfater som släpps ut.
Det var samma visa för oss när vi sökte bygglov, då fanns det en trekammarbrunn som vi fick komplettera med en filterbädd och då var det absolut krav på fosforfälla.
Sen har vi byggt hus under ett par år och nu är det inte längre krav på det.

Men så har väl kommuner jobbat i evigheter, trött blir man iaf.
Är det inte krav på fosforfälla numer?

När jag pratade med Mark & Miljö avdelningen i vår kommun för ca ett år sedan så sa han att det var på väg att slopas och att vi förmodligen inte behövde det när vi tog vår anläggning i drift.
Vilket inte är gjort än.
Men de hade insett att det var så väldigt lite utsläpp av fosfater från privata bostäder och att det var anledningen till att kravet skulle försvinna.

X xLnT skrev:
När jag pratade med Mark & Miljö avdelningen i vår kommun för ca ett år sedan så sa han att det var på väg att slopas och att vi förmodligen inte behövde det när vi tog vår anläggning i drift.
Vilket inte är gjort än.
Men de hade insett att det var så väldigt lite utsläpp av fosfater från privata bostäder och att det var anledningen till att kravet skulle försvinna.
Berätta mer.
Mitt avlopp måste vara klart i februari, men hittils har mitt planenliga såsande gjort det billigare.

Jag har inte mer att berätta, vi har inte börjat anlägga filterbädden än (påbörjas i vår), vi har dock ritat in flockmedelsdispenser i vår VA-ritning eftersom det var krav på det när vi sökte bygglov.
Men det är orimligt mycket jobb för de påstådda positiva effekter det ska ge, i mina ögon totalt bortkastad tid och pengar för alla inblandade. Nåja, inte de som säljer produkterna kanske.

Edit: Var inne och kollade på kommunens hemsida, kan inte se att det står något om krav på fosforfällning i deras anvisningar längre.

Claes Sörmland
Det fanns planer på en ny förordning som skulle minska kravet på fosforrening på icke känsliga platser men öka det på känsliga platser (vid vatten). Men regeringen Löfven strök dessa planer för ett år sedan så fosforreningskraven kvarstår, varken lättnader eller kravhöjningar är att vänta i närtid. Vi får se vilken regeringen vi så småningom får och om den nya miljöministern drar igång förordningsarbetet igen.

Läs mer här:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...forslag-till-ny-forordning-om-sma-avlopp.html

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.