Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Förutom motståndet mot PEX, så gällde det även presskopplingen som fanns redan på 70-talet, men inte anammades förrän på 2000-talet. Minns de gamla MaPress (svensk uppfinning) från sommarlovens extraknäck hos farsan. Då användes de bara där det var tvunget, typ där det inte gick att komma åt. Samma blev det med PEX som blev en problemlösare istället för ett standardförfarande.Krilleman skrev:
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Lite julkul och som visar PEX egenskaper. Ta ett vanligt 12-rör t.ex., kapa ett par bitar och värm en ände 3-5cm upp. Kör med varmluftpistol, och värm försiktigt så yttehöljet inte bränns. Röret är 130 grader när det är genomskinligt och blir mjuk och sladdrigt. Jag värmer i en frittös som ställs in på kyckling eller 140 grader. Kräng över den varma änden på det andra röret. Låt svalna eller kyl under kranen. Försök sedan dra isär bitarna. Som alternativ, värm och platta till röret. Kyl i tillplattat läge. Röret förblir platt tills du värmer det igen. Då återgår det till runt.. Ha en rolig jul, gott folk!Johan Gunverth skrev:
Förutom motståndet mot PEX, så gällde det även presskopplingen som fanns redan på 70-talet, men inte anammades förrän på 2000-talet. Minns de gamla MaPress (svensk uppfinning) från sommarlovens extraknäck hos farsan. Då användes de bara där det var tvunget, typ där det inte gick att komma åt. Samma blev det med PEX som blev en problemlösare istället för ett standardförfarande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Hehe...har jag gjort ett par gånger, dels för att fuska på en temporärkoppling eller så har jag lyckas platta till PEXen i en krök utan fixtur.banjoragge skrev:
Lite julkul och som visar PEX egenskaper. Ta ett vanligt 12-rör t.ex., kapa ett par bitar och värm en ände 3-5cm upp. Kör med varmluftpistol, och värm försiktigt så yttehöljet inte bränns. Röret är 130 grader när det är genomskinligt och blir mjuk och sladdrigt. Jag värmer i en frittös som ställs in på kyckling eller 140 grader. Kräng över den varma änden på det andra röret. Låt svalna eller kyl under kranen. Försök sedan dra isär bitarna. Som alternativ, värm och platta till röret. Kyl i tillplattat läge. Röret förblir platt tills du värmer det igen. Då återgår det till runt.. Ha en rolig jul, gott folk!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast detta med att de aldrig är felaktiga.
Jag har hört (anonyma källan arbetade inom det drabbade husföretaget), att någon gång på 90 talet så byggdes några hundra villor med golvvärme där Wirsbo (Uponor idag) hade missat ett processteg i tillverkningen. Rören var inte gastäta.
Konsekvensen blev att redan efter 3 - 5 år blev det så stora rostangrepp på radiatorer osv i systemet, att rören slammade igen av rost. Wirsbo betalade någon klumpsumma till hustillverkaren. Husägarna fick stånga sig blodiga för att få någon hjälp. Husföretaget skickade med stor fördröjning ut VVS tekniker som fick spola ur systemen. Och inväntade sedan bara att 10 års ansvarstiden skulle löpa ut.
Jag har hört (anonyma källan arbetade inom det drabbade husföretaget), att någon gång på 90 talet så byggdes några hundra villor med golvvärme där Wirsbo (Uponor idag) hade missat ett processteg i tillverkningen. Rören var inte gastäta.
Konsekvensen blev att redan efter 3 - 5 år blev det så stora rostangrepp på radiatorer osv i systemet, att rören slammade igen av rost. Wirsbo betalade någon klumpsumma till hustillverkaren. Husägarna fick stånga sig blodiga för att få någon hjälp. Husföretaget skickade med stor fördröjning ut VVS tekniker som fick spola ur systemen. Och inväntade sedan bara att 10 års ansvarstiden skulle löpa ut.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Skit happens.H hempularen skrev:Fast detta med att de aldrig är felaktiga.
Jag har hört (anonyma källan arbetade inom det drabbade husföretaget), att någon gång på 90 talet så byggdes några hundra villor med golvvärme där Wirsbo (Uponor idag) hade missat ett processteg i tillverkningen. Rören var inte gastäta.
Konsekvensen blev att redan efter 3 - 5 år blev det så stora rostangrepp på radiatorer osv i systemet, att rören slammade igen av rost. Wirsbo betalade någon klumpsumma till hustillverkaren. Husägarna fick stånga sig blodiga för att få någon hjälp. Husföretaget skickade med stor fördröjning ut VVS tekniker som fick spola ur systemen. Och inväntade sedan bara att 10 års ansvarstiden skulle löpa ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det där berodde på att de fick ett nytt användningsområde som inte var färdigtestat och var snarare en lärdom att dra. Inte en miss i produktionen. Diffusionstätning infördes senare. Tråkigt hur som helst.H hempularen skrev:Fast detta med att de aldrig är felaktiga.
Jag har hört (anonyma källan arbetade inom det drabbade husföretaget), att någon gång på 90 talet så byggdes några hundra villor med golvvärme där Wirsbo (Uponor idag) hade missat ett processteg i tillverkningen. Rören var inte gastäta.
Konsekvensen blev att redan efter 3 - 5 år blev det så stora rostangrepp på radiatorer osv i systemet, att rören slammade igen av rost. Wirsbo betalade någon klumpsumma till hustillverkaren. Husägarna fick stånga sig blodiga för att få någon hjälp. Husföretaget skickade med stor fördröjning ut VVS tekniker som fick spola ur systemen. Och inväntade sedan bara att 10 års ansvarstiden skulle löpa ut.
Klicka här för att svara
