Hej,

Har några rör som jag behöver fixa men ingen rörmokare vill ta sig an jobbet då det är ett litet jobb så tänkte, kanske kan göra det själv. Med någon kunnig här som kanske kan ge lite tips till mig, mottages gärna! Bifogar bilder på det som jag vill skära bort och sätta dit två nya T-koppling (vet inte vad heter riktigt) som ska gå till vask och diskmaskin. Är det bara att skära på en sida,ta bort gamlaT-rör lägga in ny T-koppling, förläng röret med en koppling? Rörinstallation under renovering med tejpade rör och bronsrör som skall ersätta äldre delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör och T-kopplingar insvepta i silvertejp under renovering.
Skapa konto
Rörledning täckt med silvertejp som behöver bytas ut med T-kopplingar för vask och diskmaskin.
Skapa konto

Sitter det inte redan T-koppling under tejpen ?

S smurfen72 skrev:
Sitter det inte redan T-koppling under tejpen ?
Jo men den är bara några mm ut från röret så behöver en ny där jag kan sätta in ett längre rör

I så fall får du skära bort befintlig T koppling eller skära bort en bit på röret på annan plats inte säkert nya T kopplet går sätta där det gamla suttit.

Om måtten av det nya T-röret skulle passa, är det garanti ändå att det passar de gamla rören?

Köper du rätt T stycke då passar det. Men tejpen på röret är lång hur långt sticker rören ut från T stycket.

S smurfen72 skrev:
Köper du rätt T stycke då passar det. Men tejpen på röret är lång hur långt sticker rören ut från T stycket.
Typ några få mm, inte tillräckligt för att kunna sätta dit en sån bit för att kunna förlänga

Ser inte så ut på bilden varför är dom tejpade ?

S smurfen72 skrev:
Ser inte så ut på bilden varför är dom tejpade ?
Jag råka knäcka dem ända ner dit typ så fick jag trycka dit skumgummi och silvertejpa så det inte läckte vatten.

I så fall bör du nog skära bort hela det gamla T korset och ersätta med ett nytt men då behövs troligtvis en bit rör + en skarv för det blir för långt avstånd för det nya T stycket att passa.

S smurfen72 skrev:
I så fall bör du nog skära bort hela det gamla T korset och ersätta med ett nytt men då behövs troligtvis en bit rör + en skarv för det blir för långt avstånd för det nya T stycket att passa.
Tack! Ska försöka göra det snart och hoppas det går bra hehe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.