Hej!

Jag skall sätta in en ny blandare i köket. Rören som kommer från källaren är 12 mm. Blandaren jag har köpt är en Vimmern från IKEA, den har 3/8" invändig gänga (G10?).

Jag vill ha två ventiler där också, så att jag inte måste ha vattnet avstängt så fort jag håller på.

Så, vilka komponenter skall jag ha egentligen? Idealiskt vore väl en rak kulventil med 12 mm klämringskoppling i ena änden och utvändig G10 gänga i andra, men det har jag inte kunnat hitta. Så måste man ha typ en rak koppling klämring->G10 och sedan en kulventil med utvändig och invändig gänga? Det har jag iaf lyckats hitta.

Så jag tänkte fråga forumgudarna om någon vänlih själ skulle kunna tipsa om vad det egentligen är jag måste köpa :) Gärna med länk till någon webbutik om det går.

Sedan är frågan om jag behöver stödhylsor. Jag gissar ja, men jag är inte helt säker.

Nuvarande blandare sitter så här:
Två vattenrör med klämringskopplingar mot en vägg, ena röret är kopplat till en diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som drar iväg till vänster är till diskmaskinen.

L
joakim_j joakim_j skrev:
Hej!

Jag skall sätta in en ny blandare i köket. Rören som kommer från källaren är 12 mm. Blandaren jag har köpt är en Vimmern från IKEA, den har 3/8" invändig gänga (G10?).

Jag vill ha två ventiler där också, så att jag inte måste ha vattnet avstängt så fort jag håller på.

Så, vilka komponenter skall jag ha egentligen? Idealiskt vore väl en rak kulventil med 12 mm klämringskoppling i ena änden och utvändig G10 gänga i andra, men det har jag inte kunnat hitta. Så måste man ha typ en rak koppling klämring->G10 och sedan en kulventil med utvändig och invändig gänga? Det har jag iaf lyckats hitta.

Så jag tänkte fråga forumgudarna om någon vänlih själ skulle kunna tipsa om vad det egentligen är jag måste köpa :) Gärna med länk till någon webbutik om det går.

Sedan är frågan om jag behöver stödhylsor. Jag gissar ja, men jag är inte helt säker.

Nuvarande blandare sitter så här:
[bild]

Röret som drar iväg till vänster är till diskmaskinen.
Löste det sig?

Japp, jag fick hjälp av en trevlig man på Hornbach :)

Jag köpte ballofixer och så satte jag helt enkelt dit dem istället för klämringskopplingarna. Dvs jag "återanvände" de två undre muttrarna och klämringarna. Satt som en smäck!

Det enda problemet som uppstod var att den högra kopplingen satt som berget, så man fick ta i för kung och fosterland för att få loss den. Senare på kvällen när jag var nere i pannrummet, som ligger rakt under köket, så lade jag märke till att det såg lite blött ut på golvet. Det visade sig att prisolröret til höger på bilden hade ruckats lite, så det droppade från den klämringskoppling det sitter i i källaren.
Ingen större skada skedd dock, lite blött på golvet bara. Jag drog åt kopplingen lite och då slutade det droppa :)

L
Bra att det fixade sig! Också med droppet i källaren - det där har man ju gjort själv också hehe :oops:

Ballofix är guld:ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.