3 659 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Anmäla ägarbyte enskilt avlopp
Sida 1 av 2
Det är kopplat till fastigheten, så du behöver inte göra något. I alla fall här.
Ja så har jag också uppfattat det här. Varför jag inte vill blanda in kommunen är för att det visat sig att den förra ägaren skött tömmning själv. Och det betyder att han öst ur skiten själv och mer vill jag inte veta. Tror inte han haft nån koll på lagkrav mm.Inom en kort tid kommer inventering av avloppet då vår kommun endast har 3 små områden kvar att inventera då kommer vi få byta ut tvåkammarbrunnen som finns på fastigheten vilket jag kalkylerat för.D Daniel 109 skrev:
Okej, då fattar jag.
Jag har ett oregistrerat avlopp, men det tömms löpande av kommunen utan att jag någonsin beställt något. Det är dock en trekammarbrunn. Men det lär nog bli underkänd den dagen de inventerar avlopp.
Jag har ett oregistrerat avlopp, men det tömms löpande av kommunen utan att jag någonsin beställt något. Det är dock en trekammarbrunn. Men det lär nog bli underkänd den dagen de inventerar avlopp.
Lagstiftningen är konstruerad så att du ska söka tillstånd om du vill släppa ut renat avloppsvatten från WC. Det är dessutom förbjudet att släppa ut WC-avloppsvatten i vattenområde (t ex ett dike) där reningen inte är längre gående än slamavskiljning. Du som fastighetsägare är ansvarig och det alldeles oavsett vad föregående ägare har släppt ut för avloppsvatten.
Men laglydigheten har varit dålig hos många och tillsynen från kommunen är långsam så i praktiken krävs endast åtgärd när kommunen inventerar avloppen (eller någon gör en anmälan till kommunen).
Min erfarenhet är densamma som ovan. Slamtömningsenheten kommunicerar inte med kommunens avloppsinspektörer på miljöenheten.
Men laglydigheten har varit dålig hos många och tillsynen från kommunen är långsam så i praktiken krävs endast åtgärd när kommunen inventerar avloppen (eller någon gör en anmälan till kommunen).
Min erfarenhet är densamma som ovan. Slamtömningsenheten kommunicerar inte med kommunens avloppsinspektörer på miljöenheten.
Redigerat:
I min kommun startar de ingen tillsyn på grund av att man ställer frågor. Slamtömmarna kan ta kontakt med miljö och häls om det uppenbart är stora fel. Typ att mellanväggar saknas. Men jag kan tänka mig att praxis varierar mellan kommuner.
Ja så blir nog, det är inte helt lätt att förstå reglerna kring enskilda avlopp, dem äldre. Nya anläggningar som ska installeras är tydliga krav på och hur man går tillväga. Tex ser man skrivningar att enskilda avlopp utan tillstånd inte får användas. Sen1969 har tillstånd krävts för enskilda avlopp som jag fattat det .Frågade förra ägaren om tillståndet på avloppet och han fattade inte vad det var. Han köpte fastigheten 1993 av Assi Domän och arrenderade innan .Vid nybildningen av fastigheten följde alla rättigheter med avlopp mm.Men avloppet blev aldrig registrerat på den nya fastigheten hos kommunen om jag fattat det. Sa åt han att fixa fram tillståndet med hjälp av mäklaren som han anlitat vid försäljningen.D Daniel 109 skrev:
Med en så gammal anläggning behöver du inte anmäla ägarbyte. Möjligen med nyare anläggning om det är ett villkor i tillståndet.
Tillstånd mellan 1969 och 1999 gällde bara för anläggandet, inte driften.så det tillstånden har ingen rättslig verkan idag. Tillstånd from 1999och beslutade av miljöbalken gäller även för driften, dvs så länge anläggningen fungerar.
Tillstånd mellan 1969 och 1999 gällde bara för anläggandet, inte driften.så det tillstånden har ingen rättslig verkan idag. Tillstånd from 1999och beslutade av miljöbalken gäller även för driften, dvs så länge anläggningen fungerar.
Ok tack för svarT Telefu skrev:Med en så gammal anläggning behöver du inte anmäla ägarbyte. Möjligen med nyare anläggning om det är ett villkor i tillståndet.
JaClaes Sörmland skrev:
Lagstiftningen är konstruerad så att du ska söka tillstånd om du vill släppa ut renat avloppsvatten från WC. Det är dessutom förbjudet att släppa ut WC-avloppsvatten där reningen inte är längre gående än slamavskiljning. Du som fastighetsägare är ansvarig och det alldeles oavsett vad föregående ägare har släppt ut för avloppsvatten.
I vår kommun ger man 2 år att åtgärda om anläggningen inte uppfyller dagens kravJ jasa1 skrev:
Men du menar att man egentligen är skyldig att åtgärda utan att kommunen kommer hem och ger dig en frist att åtgärda det olagliga .Dem skulle väl egentligen kunna åka runt och förbjuda användning av anläggningar som inte uppfyller kraven på dan
Japp, lagen är skriven så att man själv ska ta initiativ och åtgärda sitt avlopp. När det inte sker kliver kommunens tillsyn in och tvingar fram åtgärd. Men det tar tid.J jasa1 skrev:I vår kommun ger man 2 år att åtgärda om anläggningen inte uppfyller dagens krav
Men du menar att man egentligen är skyldig att åtgärda utan att kommunen kommer hem och ger dig en frist att åtgärda det olagliga .Dem skulle väl egentligen kunna åka runt och förbjuda användning av anläggningar som inte uppfyller kraven på dan
Eftersom kring hälften av landets små avlopp inte når lagens krav på rening och vanligen bara har en enkel slamavskiljning så är dock problemet för stort för att snabbt åtgärdas. Dessutom saknas bred folklig förankring för miljöbalkens långt gående krav på avloppsrening.
Kommuner har därför under inrådan från statliga myndigheter och p g a tvingade av ekonomiska realiteter valt en lite mjukare väg med information och områdesvis tillsyn. Man tar område för område just för att det inte ska upplevas som orättvist för en enskild fastighetsägare att man gör just nedslag där. Hela systemet bygger ju på att fastighetsägarna samarbetar och faktiskt gör något, vi har knappast kommunala resurser att hålla kolla på miljontals små avlopp och vad de verkligen släpper ut.
Här finns den nationella strategin att läsa:
https://www.havochvatten.se/hav/vag...ma-avlopp/effektiv-tillsyn-av-sma-avlopp.html
Att få upp skiten på egen hand utan rätt utrustning torde vara så gott som omöjligt.J jasa1 skrev:
Sköta tömning själv betyder nog normalt sett att man anlitat någon annan än kommunens entreprenör för att göra tömningen. Iallafall här är det inga konstigheter med det, finns inget krav på vem som skall sköta tömningen så länge det görs med rätt intervall och på rätt sätt, och det är ingen som följer upp det.
I det här fallet betyder själv. Själv med en brunn skopaC cpalm skrev:Att få upp skiten på egen hand utan rätt utrustning torde vara så gott som omöjligt.
Sköta tömning själv betyder nog normalt sett att man anlitat någon annan än kommunens entreprenör för att göra tömningen. Iallafall här är det inga konstigheter med det, finns inget krav på vem som skall sköta tömningen så länge det görs med rätt intervall och på rätt sätt, och det är ingen som följer upp det.