R
rävlyan: Om du tänker så här , en pump , ett rör in från pump till tanken på det röret sitter ett annat rör som går ut någonstans och på baksidan sitter ett rör mot tanken , då blir det samma uppsamling för vatten i tanken , bara att det i röret på framsidan kommer vattnet att gå baklänges när pumpen inte går , Vatten har inte ont i ryggen så det går alltid lättaste vägen Allt
34 svar · 5,2k läst
·
H
hanpa: [citat] Jo jag förstår att jag måste stänga av huvudkranen...
4 svar · 3,1k läst
·
B
bomm: Ja det bästa är som du säger att göra om det. Köp en vattenmätarkonsoll och kulventiler. Riv bort isoleringen från rören och dra om från t kopplingen. När du rivit bort isoleringen så ser du var läckaget är. Mest troligt är det nära till där det droppar. För att stänga av vattnet, så att du kan byta ventiler. Ringer du gatukontoret på kommunen så kommer de ut och gör detta
8 svar · 4,6k läst
·
V
Vante: Någon på forumet som har input om avloppspaket:ROTOMON 3/2200 INFILTRATIONSPAKET från Avloppcenter.
0 svar · 971 läst
Anna_H
Anna_H: Du får resonera med kommunen om huruvida de kan hjälpa dig att utvidga/omtolka servitutet? Eller fråga tjänande fastighet om det kan skrivas om?
5 svar · 2,8k läst
Anna_H
Anna_H: Fäst nät av något slag i vardera ändan? Tänker något liknande barnens sandsilar som de har i sandlådan. Röret i rummet där VVB ska vara behöver ju kapas ner så att vattnet rinner ner där, sedan kan "silen" liksom hängas där. Du behöver ju som sagt inte oroa dig för lukt, det är bara säkring för djur, smuts etc.
7 svar · 1,1k läst
·
jackt
jackt: Tack. Antog det var så. Fixar det till våren när vi ska sätta igång den på riktigt igen. Tömmer den under vintern så den inte fryser, och då passar det att göra det.
3 svar · 1,0k läst
·
R
rävlyan: Bara gå till varuhuset och fråga personalen vad du behöver så får du rätt grejer , enklare kan det inte bli
7 svar · 2,0k läst
·
S
senmathal: Det är så jag gjort fast ned papperspackningsmaterial. Man tager vad man haver när det är akut. Men det är helt tätt. Mats
13 svar · 5,4k läst
·
M
mogge_73: Det finns två sätt att åtgärda fluorid på. Man kan binda fluoriden till en filtermassa som man sedan får kassera och ersätta. Det andra är omvänd osmos som idag är det vanligaste sättet. Alla sätt kräver en separat kran bredvid din ordinarie (det finns dock vissa dubbelkranar som har dessa inbyggda) Omvänd osmos finns i tre utförande, mottrycksrenare som lagrar vatten i en mindre
1 svar · 3,9k läst
D
dymlingen: Skissen är hur den gamla installationen ser ut, där sitter en kran till diskmaskinen under diskbänken. Efter renovering blir diskmaskinsavstängningen i kranen ovan bänk. Inga problem att dra rör utan skarv från köket till garaget. Men lite krångligare att få ihop det på garagesidan med fördelningsrör etc. Kallvattnet kommer direkt från inkommande med 22 mm koppar, och tror även
7 svar · 3,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vi har en liknande golvbrunn, den spolar jag ren med vinklat munstycke till högtryckstvätten, https://www.bauhaus.se/underspolningsror-till-karcher-hogtryckstvatt.html Spolar upp under skiljeväggen.
7 svar · 4,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Sådana här svar ställer till det för den glade amatören. Det finns bara en reell regel. Minimifall en cm/m. Allt annat är trams. Staffan
3 svar · 3,7k läst
S
Stefan1972: [citat] nä såklart inte men det lät ändå som ofta om man jämför med de beredare jag har haft i min närhet. Min egen är ett par år bara och det är alltjämt torrt under den. Exets säkert 20 år och där kan man ju diskutera funktionen men jag har inget minne av att farsan har nå rör anslutet på sin heller. Inte särskilt gammal den heller.
9 svar · 2,6k läst
A
Antonanderi: hej, För ett år sedan satte jag in ett Begagnat Callidus x3mfilter i sommarstugan då jag har höga halter järn och mangan i vattnet. Det har gjort vattnet bättre men blir fortfarande lite rött i toaletten och lika så när jag kokar vattnet. Varmvattnet luktar illa, och det är mycket manganflagor i vvb, lite av det går även ut i badkaret. Jag pratade med Callidus ang service som de
0 svar · 708 läst
Krilleman
Krilleman: Det lilla hålet i bakkanten på blandaren är begränsningen för pipens svängområde. Inget skruv monterad = Pipen har inget stopp i sidled och kan således vridas 360º.
4 svar · 11,4k läst
·
M
mamawi: Skarven på röret innanför väggen, dvs vinkeln för att komma ut ur väggen blir för tjock. Reglar upp med 45mm och kan hacka bort ca 1cm puts från teglet bakom, mer än så vore det skönt att slippa.
10 svar · 2,3k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Finns ett antal trådar här på Bygga Hus, som behandlar ämnet och pekar på problemen. Sök " genomströmningsvärmare för dusch". Exempelvis ger en liten värmare (3,5 kW) ett flöde på typiskt 1,8 l / min vid 25 graders höjning av temperaturen!
2 svar · 3,7k läst
Krilleman
Krilleman: Det är korrekt. Från höger till vänster ska det vara. Felskrivning av mig! ;)
4 svar · 4,0k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Det finns väl kopplingar att köpa där man kan ansluta en värmekabel och mata ute den i en befintlig ledning. Annars, om man också isolerar, kan ju värmekabeln ligga dikt an vattenledningen på utsidan.
12 svar · 5,6k läst
R
rävlyan: [citat] Ja absolut är det den , mig veterligt finns det ingen annan som ser ut på det sättet , har satt ett antal under årens lopp , både med CEWEs ochh ABBs namn
13 svar · 7,3k läst
·
Ö
Österby: [citat] Nä tyvärr kommit lite annat i vägen... Men den är säkert 42mm om det är den äldre standarden...
11 svar · 6,8k läst
·
M
mogge_73: Den informationen fanns tidigare på socialstyrelsen, men all den informationen försvann när man flyttade allt till livsmedelsverket.
29 svar · 14,4k läst
·
M
mogge_73: Det är inte ovanligt att vattnet förändras vid pumpbyte eller stora plötslig omsättningar. Kör på som vanligt i någon vecka, sen är det bara att ta en ny ackrediterad analys och se vad som förändrats. Avloppslukten låter som svavelväte, den neutraliseras i kontakt med syre. Fyll upp en flaska till hälften och skaka kraftigt. Försvinner lukten är det svavelväte. Frågan är vad
4 svar · 1,6k läst
Mazen
Mazen: Bumpar tråden, hoppas det är okej. Krilleman du gav mig tipset om ett kitt på Rinkaby för byte av vattenlås med flänskoppling som nu verkar ha utgått. https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenlas-for-flans/ Vet du vart man kan finna detta idag?
4 svar · 8,1k läst
·
R
rävlyan: Allt reningsverks väg går att ha , bara kommunen godkänner ,till sist och syvenes bestämmer dom , i den andra ändan finns det olika kvaliteter på dom i reningsgrad , att ha något med en massa pumpar och elektronik ska man försöka undvika , men många har det
1 svar · 1,2k läst
Capt'nCrunch
Capt'nCrunch: [citat] Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kan tänka mig att den svarta gummiringen/packningen har glidit ner i skåran på flexröret. Få ur den försiktigt med en skruvmejsel och rulla den högre upp längst den släta delen på flexröret. Så högt som möjligt. När du sen trär på plaströret så lär ringen följa med en bit och till slut täta till.
29 svar · 35,1k läst
·
R
rävlyan: Är det i taket eller på en vägg , vad är det för materiel i taket resp. vägg
1 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det sitter vattette "lången" med felaktiga muttrar dragna ovantill. (ej Vatette) Frågan är ju om det är 12mm lången med RSK: 1947003 eller 12x10mm med RSK: 1947004 som sitter där. Omöjligt att veta utan att demontera. Men eftersom det finns viss osäkerhet vilken dimension som sitter monterad skulle jag råda till följande: Demontera dina befintliga kopplingar i dom undre muttrarna. Köp
2 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.