P
ParJorgen: Stämmer, 10 mm som skall övergå till 15.
2 svar · 6,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vad är det för blandare? Har den verkligen vred för diskmaskin monterat på blandaren? Då bör det ju ha blivit blött där tidigare när klåfingrig varit och pillat på vredet?! :thinking:
1 svar · 2,2k läst
·
O
Ollejos: Problemet löst! Fick tag i en packning hos kommunens vattenverk. Mässingsringen är högergängad. Tack till er alla!
10 svar · 5,7k läst
·
K
KarlEmil: [citat] Tackar för inlägget! Ja jag tycker det låter bra att utrustningen sitter ovanjord. Tackar för inbjudan
29 svar · 5,8k läst
·
P
patfred: [citat] tack för svar, har redan skvallerrör som går in i badrummet från fördelarskåpet. Kör 15mm slangen till allt har jag kommit fram till
2 svar · 2,5k läst
·
S
senkomat: Hej! Jag har påbörjat att göra om vår toalett på övervåningen. Endast toa + handfat, så inget våtutrymme. Stammar går ner genom ett schakt som är lätt åtkomligt, så alla rör kommer bytas ända ner till källaren. 1: Luftningen till avloppet går genom detta system idag. Räcker det med att staga röret på ett bra sätt, kapa och sedan skarva med gummimuff mot de nya plaströren?
0 svar · 1,1k läst
·
C
claan719: [citat] Jag har mycket järnhaltigt vatten i min pumpbrunn pga mitt vattenfilter backspolar ner i densamma. Hur påverkar detta pumpens livslängd? På några av Biltemas modeller som jag har provat så löser jordfelsbrytaren ut på dem inom ett års brukstid. En Kärcher som jag stoppade ner gav motorn upp på efter två månader ...
12 svar · 14,1k läst
nzsc
nzsc: Tänkte publicera lite bilder på slutfärdigt resultat i ämnet. Vill mer än gärna höra lite kommentarer :)
7 svar · 2,8k läst
·
C
carra: Kvaliten på sjövattnet är inte den bästa,tyvärr...trots att den är en av Sveriges 50 renaste sjöar
2 svar · 1,2k läst
R
rävlyan: [citat] Det verkar bra det du tänker , att lägga ut på sidorna gör att kylan får problem att komma ner ,nu fryser inte avlopp på det viset , det är alltid varmt vatten som kommer i rören , det som kan vara farligt är om en toa eller kran står och droppar ,det finns ingen energi ,utan fryser droppvis i rören tills det är fullt med is På vattensidan så står det still vissa tider på
12 svar · 4,0k läst
S
Schuben: [citat] Har nu testat vända fasen vilket gav resultat, blev lite mer fart men går dock endast upp till ca 2 bar och då är tanken fylld ca 2/3 (lite mer om den får jobba 30-40 minuter). Kan det vara så att pumpen faktiskt inte orkar pumpa upp ett högre tryck? Har iallafall ställt tryckströmbrytaren på frånslag 2bar och tillslag 1bar då den faktiskt slår av och på (vilket den inte har
10 svar · 3,0k läst
harry73
harry73: Och då rycker en stor del av den energibesparing man gjorde.
13 svar · 8,9k läst
M
multix: Se till att skarven inte kan röra sig åt vänster, annars kommer samma fel återkomma nästa vinter när någon av alla skarvar dras isär. När snö glider nedåt längs taket vinklas röret åt det håll som på bilden. Momentet kan vara mycket stort. Som det är nu kommer det skapa kraft som kanske drar isär någon av skarvarna från din lagning och nedåt. Så som sagt, se till att din nya
18 svar · 7,3k läst
·
C
Caroline_a: Hej! Helt utan förvarning slutade båda spolknapparna på vår Gustavsfors toalett (tror det är Twico 1) att fungera. Knapparna kan lätt tryckas in men de studsar upp igen och inget vatten spolas. Jag har letat instruktions/felsökningsvideos utan att lyckas. Vi monterade av locket men vet ej hur vi skall felsöka nu. Vattennivån ser bra ut och om man trycker på ”spaken” till höger
0 svar · 2,5k läst
·
S
Solidwork: Hade exakt samma vattenlås under min ho, köpte övergångarna som Krilleman länkade och https://www.jemfix.se/vattenlaas-universal/8104/9040956/ Passade utan problem
4 svar · 6,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Själv har jag tolv mm. Cu-rör till allt vv. Ett visst tryckfall blir det naturligtvis när det spolas i en annan kran, men jösses vad snabbt vv kommer. Så för min del tycker jag att fördelarna Vida överväger nackdelarna. Staffan
8 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Nu har det ju gått en stund sen @karlmb propagerade för att naken PEX var vägen att gå i ett nytt våtrum. (tvärt emot tillverkarnas anvisningar som har godkännanden för "rör i rör") Har du några givande bilder på installationsförfarandet med naken PEX så forumet får se hur din installation blir?! :thinking:
239 svar · 43,8k läst
·
H
hitman66: [citat] Tack för svaret...
4 svar · 8,8k läst
O
olofh: i huset vi köpte fanns ett hobbyrum som aldrig hade färdigställts. Säljaren hade väl haft planer men det blev aldrig av. Något som jag under sommaren tagit tag i. Nu saknas att koppla in en radiator. Det är i innertaket draget 15mm prisol från värmepumpen till rummet. (Antagligen enklaste istället för att bila upp golvet).men slingan är inte inkopplad så nu behöver jag lite hjälp.
0 svar · 2,8k läst
·
R
rävlyan: Borrhålet är40 m då ska pumpen sitta på max 37 m som säkerhet för skit från botten Det gör ca 3,7 bar ( kg om vatten står i botten , men inte troligt kanske på 15 m ner vid uttag Blir ca 1,5 bar och en pump på ca 4,5 bar (vid 45 m lyfthöjd räcker ) vid kranen blir då ca 3 bar det ska räcka , sen det med vad den kan ge i liter per timma framgår av specen Har du kollat om din brunn
3 svar · 1,2k läst
P
Peter_K: [bild]
13 svar · 2,0k läst
·
P
13 svar · 2,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Börja med att stäng av strömmen till pumpen! Öppna en kran och släpp ut allt vatten, med öppen kran kontrollera med en tryckmätare så där är 1,5 bar i ventilen på toppen av den röda burken, (det står på etiketten som du fotograferade) det är samma ventil som på ett bildäck. Enklast är det med en liten kompressor till bilen det viktiga är att den har en manometer. När du pumpar
25 svar · 10,8k läst
·
R
rävlyan: [citat] Bara om du använder samma slang hela tiden , är bra svårt att få på den på en ny slang är ihopklämd och inbuktning i slangen Annars som dom andra sägen , och stor försiktighet vid återskruvningen , det är plast mot metall och går lätt i fel gänga , då är det kört
6 svar · 1,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Är 12 och 19 diameter inuti? Rent matematiskt är arean 2,5 gånger större i så fall Ingen aning om resten
1 svar · 1,5k läst
T
tibhel: [citat] Tack! jag mätte det till 18mm så måste vara det! (låg även i vattenmätarskåpet)
4 svar · 1,2k läst
·
M
mikewse: Krilleman du har alldeles rätt och jag reagerade också på att inkommande-slangarna såg ut som vanliga duschslangar. Hela rasket följde med i köpet så sedan har jag inte tänkt mer på det utan antog att det som följde med skulle vara "rätt". Toppen att du såg detta, ska fixa! :)
5 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Halva rörmokarkåren får rysningar av Pipefix. Måhända att dessa kopplingar har blivit bättre med åren, men dom dras med dåligt rykte! Tydligen behöver inte denna koppling dras med stödhylsa enligt monteringsanvisningen. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_8566705.pdf Ett kompetent alternativ är vanliga halvkopplingar. Tex från Vatette. Men dessa ska stödhylsa! [bild]
1 svar · 1,6k läst
·
nimhed
nimhed: Kan ändå vara skönt att ha den där brunnen i händelse av stopp. Jag hade i alla fall satt en brunn i närheten av hörnan, lite som en spolbrunn
3 svar · 981 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.