Hej

Jag skulle vilja dra ett nytt rör. Det ska användas till en kaffemaskin som behöver vattentillförsel via den vägen. Kaffemaskinen behöver också kopplas till avlopp. Jag bifogar två bilder där man ser hur det ser ut på rören som tillser köket med vatten och avlopp.

Jag hade tänkt använda t-rör men som ni ser så finns det redan t-rör samt dragning av rör till ett annat rum. Kan jag fortsätta ovanpå där med något och vad använder jag i så fall?

Som ni också ser så är avloppsröret böjd 90 grader till vänster och fortsätter en bra bit med ytterligare en sväng till under diskbänken. Kan man kapa det på något sätt och sätta in ett "t-rör" av samma typ.

Kaffemaskinen kommer inte trycka ut vatten mot avlopp utan det kommer att rinna så att säga

• Vatten- och avloppsrör under diskbänk med befintliga T-kopplingar och en elektrisk kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten- och avloppsrör med befintliga t-rör under diskbänk som ska anpassas för kaffemaskin.
Åsa Lund
Jag har aldrig varit med om att maskinen ska anslutas till avlopp. Ska man inte dricka upp allt som maskinen producerar?

R
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har aldrig varit med om att maskinen ska anslutas till avlopp. Ska man inte dricka upp allt som maskinen producerar?
Avkalkning..

Åsa Lund
Vad heter den typen/ modellen?
Bra att veta i jobbet oxå

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad heter den typen/ modellen?
Bra att veta i jobbet oxå
Tack för att du ställer fler frågor än mig Åsa :)
Om det är viktigt så är det en expobar g10. Jag vet inte hur det är relevant när det kommer till hur man drar rörledningar?

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det är bara att ansluta på den ena T-kopplingen. Du behöver en ny klämring av fabrikat conex. Hur ser avloppet ut från kaffe maskinen? Är det en slang?

L lordi skrev:
Det är bara att ansluta på den ena T-kopplingen. Du behöver en ny klämring av fabrikat conex. Hur ser avloppet ut från kaffe maskinen? Är det en slang?
Ja det är en vit slang av plast verkar det som. Med plast "mutter". på båda sidorna. Jag fick med en sådan i alla fall, så jag antar att det är till den.

Till vattnet slangen ser mera metallisk ut som vissa dushslangar. Flexibel men tyngre och så om du förstår. Finns mutter på varje ände. Hur ska jag avsluta rördragningen för att kunna koppla på en sådan, vet att det ska finnas en ventil men vad kommer efter ventilen för att kunna skruva på?

Skruvar jag upp det som ser ut som en mutter högst upp på övre t-kopplingen?

Åsa Lund
Z zaonline skrev:
Tack för att du ställer fler frågor än mig Åsa :)
Om det är viktigt så är det en expobar g10. Jag vet inte hur det är relevant när det kommer till hur man drar rörledningar?
För att i mitt jobb har jag byggt om personalkök en handfull gånger men aldrig stött på kaffemaskin med anslutning för avlopp...
Kollade in maskinen och tänk om man fick ha en sån i fikarummet på jobb!

Bästa svaret

Z zaonline skrev:
Ja det är en vit slang av plast verkar det som. Med plast "mutter". på båda sidorna. Jag fick med en sådan i alla fall, så jag antar att det är till den.

Till vattnet slangen ser mera metallisk ut som vissa dushslangar. Flexibel men tyngre och så om du förstår. Finns mutter på varje ände. Hur ska jag avsluta rördragningen för att kunna koppla på en sådan, vet att det ska finnas en ventil men vad kommer efter ventilen för att kunna skruva på?

Skruvar jag upp det som ser ut som en mutter högst upp på övre t-kopplingen?
Svårt att råda utan att se hur avloppet ser ut. Du behöver i vilket fall som helst ett vattenlås. Har du någon monteringsanvisning till maskinen?

Vattnet ansluter du genom att lossa muttern på t-röret, ta bort pluggen, stoppa i en conex-klämring, och dra upp en bit rör. Välj rätt T-rör! På röränden sätter du en kulventil med R15 (1/2") eller R20 (3/4") utvändig gänga på, beroende på vad du har på anslutningsslangen. Glöm inte klammer på röret om det ska dras upp en bit.
Du behöver självklart stänga vattnet innan, annars blir det jobbigt..

• Gilla
zaonline
  • Laddar…
L lordi skrev:
Svårt att råda utan att se hur avloppet ser ut. Du behöver i vilket fall som helst ett vattenlås. Har du någon monteringsanvisning till maskinen?

Vattnet ansluter du genom att lossa muttern på t-röret, ta bort pluggen, stoppa i en conex-klämring, och dra upp en bit rör. Välj rätt T-rör! På röränden sätter du en kulventil med R15 (1/2") eller R20 (3/4") utvändig gänga på, beroende på vad du har på anslutningsslangen. Glöm inte klammer på röret om det ska dras upp en bit.
Du behöver självklart stänga vattnet innan, annars blir det jobbigt..
Tack för hjälpen. Vad menar du med "Välj rätt T-rör!"? Vad ska jag välja alltså :-)
Måste det vara conex grejer? Jag tänkte köpa rör etc från biltema eller något dylikt, ev bauhaus

Z zaonline skrev:
Tack för hjälpen. Vad menar du med "Välj rätt T-rör!"? Vad ska jag välja alltså :)
Måste det vara conex grejer? Jag tänkte köpa rör etc från biltema eller något dylikt, ev bauhaus
Ja alltså kaffemaskinen ska med all sannolikhet anslutas på kallvattnet, därav "välj rätt t-rör", så du inte råkar koppla den på varmvattnet. :)
Du ska alltid använda samma fabrikat på alla delar i en klämringskoppling, eftersom det skiljer en del mellan fabrikaten.

• Gilla
zaonline
  • Laddar…
Se till att det inte är radiator vatten i de rören ...:

• Gilla
tobben87 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.