D
hej jag funderar på om jag kan placera varmvattenberedaren i ett uthus. Vattnet från brunnen kommer upp i det huset.

Uthuset ligger ca 15 meter från kök och badrum. Det finns en kulvert mellan husen.

J
Allting går Mycket värme som går till spillo på vägen även på 15 meter , ska det vara någon nytta med det ska det vara VVC
, det kommer att ta ett tag innan VV kommer fram , och mycket KV ska in i VVB och kyla den , blir en del EL- på det då

D
Vvc?

Krilleman
VVC = VarmVattenCirkulation
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varmvattencirkulation
Och det ger ännu högre förluster då du varmhåller dubbla ledningar.

I ett litet hus är det mycket bättre att ha varmvattenberedaren så nära tappstället som möjligt. Tex under diskbänken eller i duschutrymmet.

D
Ok tack!

Får tyvärr inte plats med en varmvattenberedare i storstugan den måste stå i uthuset.

Visserligen skulle jag kanske kunna ha en beredare i krypgrunden. Kan man det?

D
Om man inte är i stugan på några dagar stänger man då av beredaren?

Hur högt är utrymmet i krypgrunden? Om det är rimligt högt för att man skall kunna jobba där så går det att bygge ett litet rum till varmvattenberedaren. Och så har man lite värme på i rummet för att inte rören skall frysa.

Varmvattenberedare läcker lite värme. Den kommer att dra el även när du inte använder varmvatten. Det slipper du om du stänger av den när du åker därifrån.

D
Det varierar mellan 120-130 cm ner till 20 cm.

D
Men om man är ute i stugan ofta så kanske energiförlusten är större att stänga av den än att låta den gå på standby.

J
D Derbyboy skrev:
Det varierar mellan 120-130 cm ner till 20 cm.
Perfekt höjd på den högre delen att bygga ett litet hus för VVB , gärna om det går under köket eller badet ,hur stor har du tänkt att du behöver 100L klarar man sig länge med i ett fritidshus

D
Jag ska renovera köket och dör står det en vvb från 73. Jag kör på den tills den lägger av....tror den är på 100L.

J
Det finns liggande VVB på 100L så höjden blir inte så stor då , tänk och titta hur du kan få till en skrubb under , det att tänka på är om det blir rör som kommer att gå i friska luften , då kan det bli frysrisk , har du underhållsvärme i huset så behövs det inte något element i den skrubben VVB kommer att hålla frostfrritt
Även om du vill vinterställa huset så är det bra att ha den under , bara öppna kranar så allt töms , detta under förutsättning att du lägger alla rör med nedförsbacke och kranar som kan öppnas vid VVB , kan inte bli bättre

D
Jojo!! Grymt tack.

Jag använder den gamla men förbereder huven/boden/överdragshuset för ett nytt.

Som sagt, tack. Nu känner jag nog hågad att planera vidare

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men om man är ute i stugan ofta så kanske energiförlusten är större att stänga av den än att låta den gå på standby.
Det är en skröna. Det går aldrig åt mer energi för att du stänger av den. Men det är en sak till att hålla reda på. Dessutom har du inte varmvatten första timmen eller så som du är där.

Min varmvattenberedare har en förlusteffekt på c:a 50 W. Det räcker inte alla gånger för att hålla utrymmet frostfritt. Det behövs ett element också. Men då är det hos mig ett utrymme på ett par kvadratmeter där det finns vattenpump, hydropress, vattenfilter och varmvattenberedare. Bygger du en liten låda till bara varmvattenberedaren kanske spillvärmen räcker för att hålla det frostfritt. Och har du inget element så bör du givetvis inte stänga av den om det är kallt ute.

D
Ska ner och krypa i dagarna och mäta lite.

Det ska enligt uppgift vara frostfritt i den här grunden men men det är ingenting jag kommer chansa på. Jag antar att det räcker med ett minimalt element som slår till vid 0 grader och stänger av sig vid +0,5 grader.

Undra om det finns element på bara några watt. Behöver ju inte ha särskilt tätt eftersom huset/skyddet mer eller mindre kommer sluta runt beredaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.