Hej

Vi har varmvatten i två rum, badrummet och köket. I badrummet fungerar allting perfekt.

I köket är det däremot lite mer problematiskt, flödet av varmvattnet är ojämnt, speciellt första minuten då man spolar. Med jämna mellanrum, kanske var femtonde sekund måste man vrida på kranen för att inte bli skållad/fryst. Jag upplever det som att det blir jämnar efter någon minut eller två men 99% av gångerna så spolar man ju inte så länge.
Det är inte världens största problem men samtidigt är det lite irriterande.

Kan tillägga att jag även upplever en viss fördröjning från det att man vrider på varmvattenkranen till det att varmvattnet kommer. Inte jättestor men om man jämför med kallvattnet är det ganska tydligt.

I badrummet upplever vi inga problem med det här.

Någon som vet vad felet kan vara? Hur felsöker jag?
 
L
T Trunk skrev:
Hej

Vi har varmvatten i två rum, badrummet och köket. I badrummet fungerar allting perfekt.

I köket är det däremot lite mer problematiskt, flödet av varmvattnet är ojämnt, speciellt första minuten då man spolar. Med jämna mellanrum, kanske var femtonde sekund måste man vrida på kranen för att inte bli skållad/fryst. Jag upplever det som att det blir jämnar efter någon minut eller två men 99% av gångerna så spolar man ju inte så länge.
Det är inte världens största problem men samtidigt är det lite irriterande.

Kan tillägga att jag även upplever en viss fördröjning från det att man vrider på varmvattenkranen till det att varmvattnet kommer. Inte jättestor men om man jämför med kallvattnet är det ganska tydligt.

I badrummet upplever vi inga problem med det här.

Någon som vet vad felet kan vara? Hur felsöker jag?
Låter spontant som att varmvattenledningen är längre till köket än till badrummet. Så att leda jämt varmt vatten till badrummet går snabbt, men till köket är det längre så det står kallnat vatten i ledningen som blandas med det nya heta som forsar in längre bort.
Kallvatten är ju alltid mer eller mindre kallt så man känner nog ingen större skillnad på det "nya" kallvattnet och det "gamla" däremot.

Min gissning iaf, du kan ju försöka kika för att se om det stämmer att det är längre varmvattensledning till köket än till badrummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.