K
Det här ljudet kommer när man öppnar och stänger vattenkranen hastigt, i detta fallet kallvatten. Inget synligt som rör på sig, det känns i vattenröret. Värmepump installerad för två år sedan, ljudet kom ett halvår/år efter.

Det låter som att det är inne i värmepumpen. Inkommande vatten delar på sig och går till kranen respektive värmepumpen.

Några idéer?
 
En backventil eller fördelningsventil eller liknande som returfjädern rostat sönder/ärgat fast på?
Kolla vid varmvattenberedaren!

Vad är det för övrigt för värmepump?
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En backventil eller fördelningsventil eller liknande som returfjädern rostat sönder/ärgat fast på?
Kolla vid varmvattenberedaren!

Vad är det för övrigt för värmepump?
CTC Ecoheat 406 heter pumpen.
 
Vv slingan som inte sitter fast ordentligt skulle jag tippa på, har hänt förut nör man vart ute på felsökning...
 
Är inte pumpen äldre än det du säger så har du väl Garanti/försäkring som går in? Ring ner till CTC och kolla så att den är in registrerad ordentligt, därefter så får du beskedet att dom skickar ut någon som kollar det du säger stämmer. Vad som händer sen kan nog bara Ctc svara på. Synd bara att du väntat så här länge.
Lycka till

Mvh
 
K
Vv som i varmvatten? Trots att det är kalllvattnet vi testade att öppna och stänga?
 
K klippor skrev:
Vv som i varmvatten? Trots att det är kalllvattnet vi testade att öppna och stänga?
Testa även VV= varmvattnet
Är en lång kopparslinga som går hela vägen ner i botten på tanken, sitter den inte fast till 100% så kan man få det ljudet, nästan som att den den kommer i självsvängning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.