C
chokonanana: Sänkpumpen är redan installerad i borrhålet. Vattenrören (pem slangen) är dragen och färdiginkopplad till huset. Så inget arbete utanför huset behövs göras. I tvättstugan vill jag placera hydropressen och björnfiltret. De planerar jag inte att flytta utan kommer alltid att stå där även om man går över till kommunalt vatten. Skulle kommunalt vatten bli aktuellt så kan det kännas
2 svar · 2,9k läst
·
K
Kojfabriken: Det var ett begynnande stopp. Jag tog isär ett par avloppsrör-delar nära nedgången i källargolvet och förde in en vattenslang ned i rören, sedan satte jag på full fart i kranen, och det gjorde susen. Stoppet gav vika.
6 svar · 1,2k läst
Bella88
Bella88: Ok tack snälla för info ska kolla med 1 ggr vad jag kan beställa en sån
5 svar · 12,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: T-förgreningen sitter fast koniskt på den delen som är gängad upp i blandaren! Du behöver blandarnyckel 8A från Jirva. Dra dit dom två lekande muttrarna och använd gängan på mitten för att tvinga av T-förgerningen. Kolla med lokal rörpulare om denne kan tänka sig att låna ut ett verktyg för en fikakrans.
1 svar · 4,2k läst
·
prototypen
prototypen: Vattenfelsbrytaren måste väl sitta EFTER hydrofor/hydropress. Sitter den före så kommer hela hydrofor/hydropress att tömmas ut genom läckan, blir ju bara nått 100 tal liter men ändå. Sitter den före så kan man lika gärna BARA stänga av pumpen. Protte
5 svar · 1,6k läst
offlarjon
offlarjon: [citat] Fick precis infon att vattenlås medföljer så vi glömmer denna fråga :)
1 svar · 674 läst
P
Pagno: I pannrummet! Utför bytet själv om du vill spara en större kostnad. Mvh P-A
5 svar · 1,7k läst
C
chokonanana: Jättetack för alla svar! Jag i skaffar cellplast direkt och gör om!
10 svar · 6,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Spola rent och få bort proppen innan du får generalstopp. Det blir så mycket tråkigare i vardagen... Men du kan testa direkt med en massa kokande vatten enligt ovan. Det har funkat för vissa (om det är en fettpropp som det varma vattnet lyckas lösa upp).
5 svar · 3,9k läst
T
tobben87: Jag har just dragit nya tappvattenledningar i hela kåken, ska till att kopplas in om några veckor. Jag använda Uponors VVS handbok för att dimensionera ledningarna. Kolla sid 27 i denna pdf: https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=7813A692413A4E4F91DF0FC1EC515318 Där kan du se flödet för de olika förbrukarna och summera dessa till en lämplig dimension på ledning. Men
1 svar · 4,9k läst
L
Linda Anderson: [citat] Återigen tack, ska kolla upp det här med rengöringsmedel
31 svar · 4,3k läst
Peter1986
Peter1986: [citat] Helt rätt! så gör vi. Kan iofs ta bort syllen helt och gjuta klack med 2komp eller annat. Toppen!
3 svar · 993 läst
blackarrow
blackarrow: Har du fått till inkopplingen av kranen? De tilltuffsade rören på kranen måste du kapa av så de blir runda raka och fina. Då kan du få på ny klämring och får det tätt. Det hade varit enklare att kapa bort klämring och klämringsmutter innan. Slangen har slätkoppling i ände 2 så den passar inte på dina inkommande ballofix/vatette kranar. Du måste använda en koppling med
1 svar · 1,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det var synd , för jag tycker att din ide` borde fungera hur bra som helst. Inget papper - inga problem. Staffan
9 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: Helt ofarligt. Jag har två pumpgropar på tomten pga att det inte går att få fall på rören från dräneringen. En ny pump kostar 450kr på Bauhaus.
9 svar · 3,4k läst
·
S
SonnyListon: Perfekt, ska kolla upp det där! Vattnet ska tas från kopplingen på bilden, dras genom väggen i tvättstugan till garaget på ansan sidan väggen. Sen tänkte jag bara dra pexslangen längs med väggen till stället där jag ska ha blandaren. Låter det ok? Har ingen aning om hur man bör göra...
2 svar · 2,3k läst
·
C
Cleanmind: [citat] [citat] Läste ditt tidigare inlägg nu, intressant, det är en hel värld det här när man inte vet något sedan tidigare. Saker och ting kanske inte är så illa ställt iallafall. Ja, slarvigt är betydligt bättre än ett fuskjobb :)
40 svar · 8,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] (y) [citat] Nej fy vilken tanke, VVS- branschen i stort rasar över mitt skrivande. Konkurserna inom VVS ökar för varje dag som går. Eller hur var det nu? :thinking: https://www.byggahus.se/forum/threads/yrkesmaen-som-gratisjobbar-pa-forumet.321837/
6 svar · 8,9k läst
·
johnjensen
johnjensen: Min vattenrenare är nog ca: 8 år gammal och är en sådan här: http://static.wm3.se/sites/19/media/9726_kombi120816.pdf?1398964338 [bild] Nr: 8 luftventilen släpper ut vatten och inte bara luft. Inte mycket men det blir rätt blött. Jag har inte märkt något fel på reningen av vattnet men det blir blött på golvet. För lite luft i hydrofonen, har 1/3 luft nu? Silverböjen har jag
0 svar · 4,8k läst
·
S
sole_oggi: Jag har två luftare som går till varsin toalett också. Är en del rör som sticker ut på taket.
6 svar · 4,4k läst
·
D
DonaldDuck: [citat] Kanon, då kör jag på det! Har för mig att det var lite för brådis o så blev det lite vaj med märkena. Tack till er båda.
4 svar · 2,4k läst
R
RapidSledge: [citat] Köpte aluminiumdurk 3 mm 1x2 m, sågade med sticksåg. Isolerade med eps fridolin. https://montano.se/product.html/aluminium-durkplat-5bar?category_id=316
5 svar · 4,5k läst
C
Chippe: Självklart men nu är det så att de rundar upp och man brukar tala om 200 liter eller 300 liter tex. I detta fall 200 liter där NIBE har angivit 185 liter men ger 175 och CTC ger 189 liter. Jämförelsen gäller alltså Nibe compact 200 eller CTC safir 200, rostfri. Vad vet ni om CTC rostfri varmvattenberedare?
2 svar · 3,0k läst
maah
maah: Kan jag använda en sån här slang? https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-a16x2-0-10m/ Vilka kopplingar används till den, behövs verktyg?
1 svar · 1,6k läst
R
rävlyan: Kanske be en plåtis som kan knäcka till plåtar med botten och sidor samt vingar att skruva upp den med , tror det blir enklast och billigast
5 svar · 1,8k läst
·
N
NoOne2k: Det bästa är väl att höra med din kommun vad de vill ha för uppgifter, men situationsplan med hur ledningarna är förlagda inne på din tomt och provtyckningsprotokoll är inte helt orimliga krav. Men det borde väl stå i kontrollplanen vad du ska skicka in? Vanligtvis behöver man skicka in en enklare form av bygglovsanmälan innan arbetena påbörjas, i min kommun kallas det anmälan om
2 svar · 1,0k läst
V
Vixen: Tack så mycket båda två - då skall det nog lösa sig :)
3 svar · 4,0k läst
·
K
kickis2: Tack för alla svar:)
5 svar · 9,6k läst
N
NoOne2k: [citat] Det kan även vara så att på grund av att marken har satt sig som du har fått en svacka på ledningen. Bästa sättet att få klarhet i det hela är att filma ledningen.
12 svar · 5,1k läst
Y
yeehaa: [citat] Vill tacka alla för alla tips! Jag köpte excenterkoppling och det löste problemet. Jag hoppade att ändra anslutningen då det inte var så enkelt att komma bakom.
18 svar · 12,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.