9 169 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Dra inkommande vatten genom platta, vad ska jag använda?
Hej,
Jag ska ändra på platsen för inkommande vatten från servicen nu när jag ändå har bilat upp och ska gjuta nytt golv i källaren.
Den gamla pem-slang som är på inkommande vatten är 34mm i diameter, det är en gammal standard vad jag förstår. Nu tänkte jag att om jag någon gång i framtiden skulle byta slangen så kan jag lägga kopplingen under källarväggen så jag kommer åt den utifrån om jag vill byta. I så fall skulle det bli en 90 graders krök som är i längd ca 20 cm och 30 cm i från vinkeln mätt och avsluta med en skarv mot 34mm pem slang å ena sidan och gängad avslut som ska passa huvudkran och vattenmätarkonsollen.
Nu undrar jag vad som är vettigt att använda till detta.
Det första jag tänkte på var Rostfritt som 90 graders böj. Vet någon vad man får tag på en sådan?
Har ni annars några andra förslag vad som är vettigt att använda under mark.
En annan fråga som jag kan ta samtidigt är om unipack och lin är något man kan använda under mark med den ständiga markfukten som finns där och mask och annat småkryp.
Kopplingarna som jag sett på nätet för att koppla mot äldre 34mm pem har i stor utsträckning varit i plast. Är det tillförlitligt att använda plast på en plats där man ska gjuta in kopplingen?
Jag ska ändra på platsen för inkommande vatten från servicen nu när jag ändå har bilat upp och ska gjuta nytt golv i källaren.
Den gamla pem-slang som är på inkommande vatten är 34mm i diameter, det är en gammal standard vad jag förstår. Nu tänkte jag att om jag någon gång i framtiden skulle byta slangen så kan jag lägga kopplingen under källarväggen så jag kommer åt den utifrån om jag vill byta. I så fall skulle det bli en 90 graders krök som är i längd ca 20 cm och 30 cm i från vinkeln mätt och avsluta med en skarv mot 34mm pem slang å ena sidan och gängad avslut som ska passa huvudkran och vattenmätarkonsollen.
Nu undrar jag vad som är vettigt att använda till detta.
Det första jag tänkte på var Rostfritt som 90 graders böj. Vet någon vad man får tag på en sådan?
Har ni annars några andra förslag vad som är vettigt att använda under mark.
En annan fråga som jag kan ta samtidigt är om unipack och lin är något man kan använda under mark med den ständiga markfukten som finns där och mask och annat småkryp.
Kopplingarna som jag sett på nätet för att koppla mot äldre 34mm pem har i stor utsträckning varit i plast. Är det tillförlitligt att använda plast på en plats där man ska gjuta in kopplingen?
Det bästa är om du kan lägga slangen så att du inte behöver några vinkelkopplingar. Finns det möjlighet att istället för att byta ut den befintliga slangen trä på ett skyddsrör så att du istället kan byta ut hela slangen den dag det skulle vara aktuellt?
Slangen kommer in i fastigheten under sulan på husets murade vägg. Jag måste ha någon form av böj för att ta mig igenom 20cm isolering och en gjuten platta. slangen är rätt styv så någon tvär böj kan jag inte göra.Är det inte det vanliga att pemslangen avslutas under plattan och vattnet leds upp med en vinkel?
Lek ej med ink vatten själv. Går säkerligen bra i 99 fall av 100 men går det dåligt är det bättre om en firma får ta smällen än du själv. Säkrast är dessutom att svetsa pem om du måste skarva och pemsvets har du inte tillgång till själv.
Det vanliga är att man krånglar in slangen oskarvad.
Det vanliga är att man krånglar in slangen oskarvad.
Jag tänkte inte skarva pem till pem utan det jag tänkte var att ha en rostfri stålböj som jag kopplar med en koppling under husväggen så jag kan byta den gammla pem slangen utifrån om jag någon gång skulle få lust att göra det. Jag vet inte vad en 34mm (äldre standard vet ej när de slutade användas) slang kan ha för livslängd kvar. Dessutom vet jag vet inte om det är overkill då den kanske har lång lisvslängd. Sen undrar jag vad man brukar använda som böj. Det som sitter nu är ett halvrostigt galvat stålfrör men det känns inte så modernt.
Jag kanske låter någon göra det vi får se. Om jag gör det själv skulle det ändå vara bra att veta vad man ska använda för koppling och böj. Om man ska smeta lite locherpasta i kopplingen för att den ska hålla bättre, är en plastkoppling ok osv. Alla tips mottages.
Jag kanske låter någon göra det vi får se. Om jag gör det själv skulle det ändå vara bra att veta vad man ska använda för koppling och böj. Om man ska smeta lite locherpasta i kopplingen för att den ska hålla bättre, är en plastkoppling ok osv. Alla tips mottages.
För ca fem år sedan så bytte vi vattenservicen samtidigt som vi grävde ut runt huset, den gamla gick upp med ett galvrör genom plattan (i ett rum utan golvbrunn), vvs-firman som vi anlitade ville inte gå in genom plattan med anledning av att det i värsta fall kan komma in vatten den vägen (mellan rör och betonggolvet), så den nya pem-slangen drogs in genom källaryttervägg ca 3-4 dm ovanför golvet, precis innanför väggen sattes en vinkelkoppling med övergång till koppar.
Du hade samma typ av inkommande som mig då, galvrör genom plattan.
Hur menar du med att det skulle kunna komma in vatten mellan rör och betonggolvet? Om det är som jag tror så menar du att betongen krymper lite då den stelnar och då kan det bli ett litet glapp mellan röret och plattan sen skulle det kunna läcka ner vatten till isoleringen under plattan?
Nu kan jag inte göra något åt min dragning eftersom jag inte har uppgrävt utanför och kommer göra betonggolvet ganska snart så det får bli genom men bästa möjliga genom plattan så att säga.
Hur menar du med att det skulle kunna komma in vatten mellan rör och betonggolvet? Om det är som jag tror så menar du att betongen krymper lite då den stelnar och då kan det bli ett litet glapp mellan röret och plattan sen skulle det kunna läcka ner vatten till isoleringen under plattan?
Nu kan jag inte göra något åt min dragning eftersom jag inte har uppgrävt utanför och kommer göra betonggolvet ganska snart så det får bli genom men bästa möjliga genom plattan så att säga.
1000 ord och det där.
Den första bilden visar inkommande vatten och en gammal pem slang som inte används längre som jag ska ta bort.
Den andra bilden visar hur vattnet var gjort genom plattan med galvat rör
Bild 3 visar kröken och infärstningen mot det galvade som ser ut som den är gjord med locherpasta och lin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den första bilden visar inkommande vatten och en gammal pem slang som inte används längre som jag ska ta bort.
Den andra bilden visar hur vattnet var gjort genom plattan med galvat rör
Bild 3 visar kröken och infärstningen mot det galvade som ser ut som den är gjord med locherpasta och lin.
Omjag har förstått rätt så vill du ha en 90 graders övergång från 34mm pel till 32mm pem. Då hade jag satt en philmac 27-34 UTCxPOLY med ref. Nr 98155320, tyvärr har jag inte hittat något RSK-nummer på den. Sedan för att lösa den andra 90 graders böjen mellan gänga och pem köper du en prk-vinkel med RSK-nummer 2435642. Skruva ur den ena plastskruven så kan du skruva i en nippel för att ansluta ventilen. När du ändå håller på hade jag passat på att sätta en riktig vattenmätarkonsol där.
Du lär inte kunna sätta vattenmätaren lodrätt, den du har bör/får/kan inte monteras lodrätt, det är vattennätsägaren som bestämmer hur (och var) mätaren ska sitta.
https://www.vakin.se/download/18.1f81e37016262b6a7498203/1522738082700/Mätarplatsen Anvisning.pdf
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/vattenmatare/
https://www.ljusdalenergi.se/downlo...95185805214/Vattenmätarplacering+enl+P100.pdf
https://www.vakin.se/download/18.1f81e37016262b6a7498203/1522738082700/Mätarplatsen Anvisning.pdf
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/vattenmatare/
https://www.ljusdalenergi.se/downlo...95185805214/Vattenmätarplacering+enl+P100.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
@Demmpa
Tack för infon. Jag hade inte sett den förut.
Jag har pratat med vattenleverantören och jag kan byta till en mätare för lodrät montering så det är inga problem där. Jag får dock betala ca. 2kkr för det.
@NoOne2k tack för all information. Din förklaring löser mitt problem. Men min tanke var pem till ett lite halvlångt rostfritt 90 graders böjt rör under mark som sedan fortsatte upp genom golvet. Tycker du det skulle vara bättre att dra upp pem slang genom golvet? Ang vattenmätarkonsol har du ju rätt. Jag undrar vad du tycker om att återanvända nuvarande huvudkran och sätta den innan konsolen. Det kan väl inte skada och den har bara några år på nacken? Jag hade tänkt en konsol från Armatec då jag hört bra om deras kulventiler, vad tycker du?
Det var intressant med användning av ett gult elrör. Jag vet inte om jag skulle kunna vika upp slangen längs väggen så att jag får mina 90 grader utan att skada den. vad jag har kännt så är pem ganska styva rör. Någon som vet om det skulle kunna gå med en 34mm?
Annars så var min tanke att använda ett rostfritt stålrör som böjer sig 90 grader och sedan koppling på ena sidan och koppla mot huvudkranen på andra. Varför jag tänkt mig rostfritt var för att det är stabilt nog att inte bli deformerat om man slår in i det och det ärgar inte. Jag tänkte mig kopplingen under väggen för att om jag skulle behöva byta något så kan jag komma åt utifrån.
Vad tror ni om det. Det kanske inte är så lätt att få ett bra snitt på pem slangen under väggen? Det kanske inte är så lätt att dra åt kopplingen ordentligt under väggen? Är det ok att gräva ned en koppling som den NoOne2k nämnde?
Jag skulle nog helst vilja ha rostfritt men jag vill inte vara dum så därför frågar jag det här.
En annan fråga angående omdragning av kallvatten är ju kondensen och vad den gör på puts golv. Tycker ni man ska ha isolering runt inkommande vatten kloss med golvet eller hur tycker ni man ska sätta isoleringen? Ska man sätta isolering runt röret även i plattan? Det kommer vara golvvärme i plattan.
Tack för infon. Jag hade inte sett den förut.
Jag har pratat med vattenleverantören och jag kan byta till en mätare för lodrät montering så det är inga problem där. Jag får dock betala ca. 2kkr för det.
@NoOne2k tack för all information. Din förklaring löser mitt problem. Men min tanke var pem till ett lite halvlångt rostfritt 90 graders böjt rör under mark som sedan fortsatte upp genom golvet. Tycker du det skulle vara bättre att dra upp pem slang genom golvet? Ang vattenmätarkonsol har du ju rätt. Jag undrar vad du tycker om att återanvända nuvarande huvudkran och sätta den innan konsolen. Det kan väl inte skada och den har bara några år på nacken? Jag hade tänkt en konsol från Armatec då jag hört bra om deras kulventiler, vad tycker du?
Det var intressant med användning av ett gult elrör. Jag vet inte om jag skulle kunna vika upp slangen längs väggen så att jag får mina 90 grader utan att skada den. vad jag har kännt så är pem ganska styva rör. Någon som vet om det skulle kunna gå med en 34mm?
Annars så var min tanke att använda ett rostfritt stålrör som böjer sig 90 grader och sedan koppling på ena sidan och koppla mot huvudkranen på andra. Varför jag tänkt mig rostfritt var för att det är stabilt nog att inte bli deformerat om man slår in i det och det ärgar inte. Jag tänkte mig kopplingen under väggen för att om jag skulle behöva byta något så kan jag komma åt utifrån.
Vad tror ni om det. Det kanske inte är så lätt att få ett bra snitt på pem slangen under väggen? Det kanske inte är så lätt att dra åt kopplingen ordentligt under väggen? Är det ok att gräva ned en koppling som den NoOne2k nämnde?
Jag skulle nog helst vilja ha rostfritt men jag vill inte vara dum så därför frågar jag det här.
En annan fråga angående omdragning av kallvatten är ju kondensen och vad den gör på puts golv. Tycker ni man ska ha isolering runt inkommande vatten kloss med golvet eller hur tycker ni man ska sätta isoleringen? Ska man sätta isolering runt röret även i plattan? Det kommer vara golvvärme i plattan.
Redigerat:
Det bästa är att dra upp PEM-slangen genom plattan, en koppling mindre som kan läcka, dessutom blir det lättare den dagen du ska byta resten av slangen. Vill du promt ha ett rakt rör som går upp ur platten så duger det gott med ett kopparrör.P poppe12 skrev:Men min tanke var pem till ett lite halvlångt rostfritt 90 graders böjt rör under mark som sedan fortsatte upp genom golvet. Tycker du det skulle vara bättre att dra upp pem slang genom golvet? Ang vattenmätarkonsol har du ju rätt. Jag undrar vad du tycker om att återanvända nuvarande huvudkran och sätta den innan konsolen. Det kan väl inte skada och den har bara några år på nacken? Jag hade tänkt en konsol från Armatec då jag hört bra om deras kulventiler, vad tycker du?
Www.rinkabyror.se har vattenmätarkonsol till rimliga priser, då kan du dessutom köpa den i delar och nyttja din gamla ventil.
Om jag inte minns helt fel så kan man bocka Pe-slang till 34xDy, men då behöver man staga den under ex. Gjutning. 32 slang är inga problem att lägga i elrör skillnaden upp mot 34 är inte jättestor men du bör välja ett rör med slät insida.
För att minska konensen kan man sätta på rörskålsisolering, finns bland annat på biltema, det räcker i många fall att bara sätta den ovanför golvet. Där finns det dessutom sax för PEM-slang, tror den kostar 59. Då får man raka fina snitt.
Philmac-kopplingen förläggs vanligtvis i mark. Men som du är inne på kan det blir svårt att dra åt den om det inte är fritt runtomkring.