L lordi skrev:
Inne i väggen??
Ja sk inbyggnadsvattenlås.
Under spegeln har vi en marmorbänk och där har det byggts in cistern för muggen rören till blandaren kommer ut därifrån och även tappkran till tvättmaskin fast på dess kortsida.

Inbyggt vattenlås känns meningslöst iommed att man måste ta bort en lucka, ett avloppsrör med liten kona upptill hade varit mycket smidigare och bara sticka ned avloppsslangen.

Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt är bara förnamnet. :confused:

Du har en felaktig bricka från Vatette, den är ej stum den du har fått monterad, utan lös i fästet. I denna ska man ej ansluta tappventil.

Dessutom har Vatette tappventiler som passar direkt i brickan. (oavsett variant på bricka)
Tex denna "korta" variant:
[länk]

Korrekt bricka hade varit denna: (finns även för kopparrör)
[länk]

Och kikar man i monteringsanvisningarna för respektive bricka ser man följande skillnad:

Din täckbricka:
[länk]
[bild]

Och skillnaden från den brickan du skulle ha fått monterad:
[länk]
[bild]

Är det en firma som du tagit in för att göra jobbet åt dig?
Det är nyproducerad bostadsrätt.
Vad är själva felet är det att dom använt fel täckbricka, rör eller fel tappkran?

Det blir nog ingen tvätt i nya maskin detta år :(

A Andy78 skrev:
Ja sk inbyggnadsvattenlås.
Jag tycker det ser helt konstigt ut. De inbyggnadsvattenlås som jag har sett, har en del som monteras utanpå väggen. Vet du vad det är för fabrikat?

L lordi skrev:
Jag tycker det ser helt konstigt ut. De inbyggnadsvattenlås som jag har sett, har en del som monteras utanpå väggen. Vet du vad det är för fabrikat?
Men om det är monterat utanpå väggen så är det ju inte ett inbyggt vattenlås eller?
Geberit är fabrikatet

Ser ut som att samma bricka sitter under handfatet?
Bifogar även en bild där man ser lite av vattenlåshålet så man förstår vart dom olika grejerna är monterade. Delvis synligt handfat med vattenlåshål och bricka, vit kaklad vägg och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på handfatets undersida med monteringsbricka, röranslutningar och vattenlåshål synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brickan under handfatet funkar. Där har du ingen yttre påverkan på anslutningen, så det gör inget om den flexar lite.

Krilleman du verkar insatt i ämnet och artikelnummer, vad är din åsikt om täckbrickorna till blandaren?

Krilleman
Precis som @lordi skriver.

Brickorna under tvättstället är i sin ordning. Helt korrekt.

Men varför använda vinklar med invändig gänga och sen sexkantsnippel i dessa? Har VVS-killen som utfört detta missat att Vatette har planadaptrar?! :thinking:

Kan jag använda kranen ändå som den är?

Precis som @lordi skriver.

Brickorna under tvättstället är i sin ordning. Helt korrekt.

Men varför använda vinklar med invändig gänga och sen sexkantsnippel i dessa? Har VVS-killen som utfört detta missat att Vatette har planadaptrar?! :thinking:
Jag tycker det är märkligt att dom inte satt ballofixer.

Redigerat:
Krilleman
Sitter det inte avstängning på inkommande vatten i badrummet/lägenheten?

Om inte så bör det ju absolut sitta ballofixer vid varje förbrukare av vatten i badrummet!

Redigerat:
A Andy78 skrev:
Jag tycker det är märkligt att dom inte satt balofixer.
Det kanske inte behövs. Avstängningar till lgh finns kanske någon annanstans.

Sitter det inte avstängning på inkommande vatten i badrummet/lägenheten?

Om inte så bör det ju absolut sitta ballofixer vid varje förbrukare av vatten i badrummet!
En del har en lucka i badrummet, i vårt fall sitter den i köket där sitter 2 st vred innan varje vattenmätare.
Allt snack om säker vatten och att avstängning för diskmaskin ska vara tillgänglig ovan bänk, även om det är godkänt utan ballofixer så kan jag tycka det är oseriöst att inte installera det i ett stort lägenhetskomplex när man är igång och bygger / renoverar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.