Vatten & Avlopp
Volatyle: [citat] Den är på 50mm.
nimhed: Kan ändå vara skönt att ha den där brunnen i händelse av stopp. Jag hade i alla fall satt en brunn i närheten av hörnan, lite som en spolbrunn
Avemo: Självklart skall hyresvärden se till att det finns rent vatten i huset. Jag menar att du vet inte i nuläget om det är tjänligt eller otjänligt. Du bara misstänker att det är otjänligt. Om du själv tar initiativ till ett vattentest så kan du därefter antingen avskriva misstankarna om att vattnet är otjänligt eller om det är otjänligt begära att värden gör något åt det. Då med
corre: [citat] Alltid lin om möjligt. Med lin kan du backa och tajta till lite extra vid behov, det går inte med andra metoder. Jag gillar PRK, kör på det. Var noga vid kapningen, fasa kanten på slangen lite och montera noggrant så kommer det sitta. Glöm inte wire! Pumpen ska hänga i slangen, men wiren är din säkring!
rävlyan: Det går att få till det men då måste du köpa en separat del ,kanske en sådan här och enkel att montera , men den tar bara en pump ,går att skifta pumpar om dom är med stickpropp www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689
harry73: Det skulle kunna funka på samma sätt med torv och lera. Torkar torv och kommer det i kontakt med syre, för multar det (oxiderar) och försvinner i princip helt. Lera blir kompaktare när det torkar, som leder till sättningar som inte heller går att återställa. Sedan tror jag att det är viktigare i allmänheten att grundvattennivåerna som helhet inte blir för låga. att tömma brunnen
Thomas_Blekinge: Vilken diameter på rör bör jag använda till badkar/dusch, handfat, toalettstol? Det beror helt på rörlängden. Till toan räcker alltid 12 mm för cisternen fylls i alla fall. Samma gäller till tvätt för där är flödet sällan så stor att större rör behövs. Men om rörlängden från tvätt till matarröret är större än ett fåtal meter bör man överväga 15 mm. Ju större rör
Krilleman: Ska inte det nya klämrings T-röret ersätta det lödda T-röret? Då behövs garanterat stödhylsa i det befintliga15mm röret! Vatette gör WC ventiler. Men din variant är tillverkad av Trio-Perfecta. Inga problem alls som den sitter nu på planadaptern!
squaredroot: Hej, har varit "smygmedlem" ett tag och samlat på mig kunskap för att nu i sommar dra igång projektet här hemma att bygga om del av garaget till tvättstuga / värmecentral. Detta är således mitt första inlägg här och hoppas jag kan få lite hjälp med några problem jag står inför. Första problemet. Jag har grävt in från brunnen och till huset och bilat mig genom plattan på
Demmpa: Täcklock med packning används när det är planända (ej klämring).
useless: Precis. I praktiken spelar det även roll hur snabbt rören blir varma och hur bra dom leder bort värmen. Där är det en nackdel med gamla tunga järnrör jämfört med lätta PEX som inte leder värme så bra.
Qvanten: Det fungerar troligen väl om man betänker det som redan sagts om backventiler och tillflöde i brunnen, men förutom det ska du tänka på att vattenposten behöver vara självdränerande så den töms på vatten när du stänger av den på hösten. En sådan vattenpost kostar klart mer än alternativet som är en självdränerande kran genom husväggen.
hans lindquist: [Problemet löst! Gick att tillverka en tätslutande bottenventil till min IFÖ-WC från 1940-talet. Den sprickna "kupan" som håller ventilringen av gummi ersattes med en upp och nedvänd konservburk av aluminium i rätt storlek. Fungerar faktiskt mycket bra. Inget läckage alls längre. Ventilringarna finns fortfarande att köpa.:D
Demmpa: [citat] [citat] NEJ NEJ NEJ!! Rör absolut inte ventilen i gatan, om den går sönder så är risken stor att du får bekosta helabutbytet själv. Den ventilen är VA-ägarens egendom, den vill dom normalt bara att dom själva manövrerar eventuellt får någon/några VVS-firmor som har avtal med VA-ägaren manövrera serviceventilen.
GK100: Du får helt enkelt höja tillslagstrycket så du får 2 bar som du önskar. Det är inga precisionsinstrument och vill du ha skalan att stämma (om du litar mer på manometern) går den ju lossa och skjuta i avlånga spåret vid fästskruven. Att den har ändrat sig lite är inget konstigt och samma med att den stämmer sämre så här lågt i området den går att ställa.
Christer Bill: [citat] Mycket intressant, den ska jag kolla upp!
Lobbaren: Hej, Ska bygga en sidobyggnad (garage ihopkopplat med en friggebod) som jag tänkt ha mitt bryggeri i. Det kommer alltså att bli två avskilda rum i byggnaden. Undrar hur reglerna ser ut om jag skulle vilja installera en golvbrunn och ev. vatten till mitt bryggeri? Behöver jag ta med något i bygglovet för byggnaden tex rita in avloppet på ritningarna? Finns där någon som har gjort en
Krilleman: Den verkar inte vara med i Jafos dokument över gamla golvbrunnar vad jag kan se. https://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/.../JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
rävlyan: Hittade rätt lätt körbara lock , här en variant finns säkert andra fabrikat http://www.tranascementvarufabrik.se/produkt/lock/
rävlyan: Det brukar vara silarna som ställer till det , mest att trycket är dåligt hela tiden Ett sätt att prova sig fram , skifta blandarna uppe nere så framkommer om det är blandaren som bråkar , är säkert 160 C/C på båda
Plogg: [citat] Tack för svaret, det var min tanke också om jag inte kunde få ett någon annan idé
Martin93: [citat] Typiskt att man redan hunnit byta och skotta igen rören. Satte dom på samma ledning.
Jens86: [citat] Tack för tipset! Försöker se om det kan lösas med de butiker som är öppna idag. Fungerar det med alla 15x10 kopplingar? Tex denna på 10x15 kläm koppling https://m.clasohlson.com/se/Kulventil/Pr407889000 Alternativt att sätta en förminskning utanpå 10 röret från blandaren och sedan rakt på existerande 15x15 vinkelkoppling ?
Anonymiserad 173289: Tack =) Kändes ändå rätt ok att köra LKs koppling (kom idag med posten), eftersom allt annat, förutom nippeln, i systemet är LK. Vattette är ju bra, men den där var rätt dyr, med tanke på att det är temp-anslutning. Sen ska ju rören fästas med väggbricka typ https://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-pal-pex-alupex-16-dubbel/ Jag tittade på Vatette innan jag valde at gå på
Krilleman: Vanlig trio-bussning 20x15 med planpackning fungerar kalasfint för ändamålet! https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/ 87-225 hos biltema är samma: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
Krilleman: Varifrån kommer avloppet som ska till WC:n? :thinking:
Krilleman: Kapa och sätt in ett nytt rensrör! Är det 110mm gjutjärn går det ypperligt med JET-kopplingar! [bild]