Byggahus.se
Hej, idag har jag särskild avluftning för toadelen, se bifogad bild. Det är två toaletter, två handfat och två duschar på den grenen. Som på bilden har jag en avluftning som går genom taket, den ligger direkt efter spillvatten från köket. Funderar på om det är nödvändigt att ha den särskilda avluftningen på toadelen. Kan man ta bort den? Jag skulle vilja ta bort den helt för att slippa stammar i toaletterna.

Reglerna säger: En spillvatteninstallation ska utföras med minst en luftning genom yttertak. Luftningsledning ska förläggas med fall i hela dess längd.

Se bild:
Fig_3.2.4j.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har något tips?

Claes Sörmland
En avluftning per hus brukar räcka. Dess funktion är huvudsakligen att ta in luft när man spolar i toaletten så att nedströms vattenlås inte dras torra.

Har du enskilt avlopp kan det också vara garanten för att du slipper avloppslukt på tomten eftersom det svaga luftdraget genom skorstenseffekten gör att slamavskiljare och liknande inte sprider stank runt sig. En och annan reningsanläggning i sluten plastlåda kräver också det där draget för att få syre till reningen.

Kan du inte blocka den andra avluftningen som du vill ta bort med silvertejp och testa några veckor?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En avluftning per hus brukar räcka. Dess funktion är huvudsakligen att ta in luft när man spolar i toaletten så att nedströms vattenlås inte dras torra.

Har du enskilt avlopp kan det också vara garanten för att du slipper avloppslukt på tomten eftersom det svaga luftdraget genom skorstenseffekten gör att slamavskiljare och liknande inte sprider stank runt sig. En och annan reningsanläggning i sluten plastlåda kräver också det där draget för att få syre till reningen.

Kan du inte blocka den andra avluftningen som du vill ta bort med silvertejp och testa några veckor?
Ja det kanske är ett bra förslag att täta och prova med endast takluftningen. Värt att prova.

Jag hörde någon säga att man ska ha avluftning på varje vertikal avloppsstam. Jag förstår tanken eftersom man antagligen vill ha luftindraget ovanför toalettspolningen eftersom det man spolar ut skulle kunna göra det tätt med minskad luftutjämning. Jag vill ha ett system som inte är begränsat och fungerar sisådär utan det ska vara perfekt.

Claes Sörmland
Ja, teoretiskt bäst är nog ventilation uppströms om toaletterna på samma stam men verkligheten är att många hus har helt andra lösningar och att det fungerar. Just långa vertikala avloppsstammar gör ju att vattnet rusar och kan dra med sig luft så det lär öka behovet av en avloppsluftning uppströms. Men i småhus blir det ju sällan så många meter fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.