5 637 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
hydrofon fylls i toppen??
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
har ett problem med min hydrofontank, har vart tvungen att tömma tanken ett flertal gånger nu då trycket i kranen blir blir jättelågt och pumpen arbetar alldeles för ofta.
saken är den att om jag stänger av pumpen och öppnar tömningsventilen i botten så kommer det inget vatten först, utan tanken måste dra in luft först och sedan "bubbla" ut vattnet. så vatten finns i tanken, men trycket försvinner efter ca 1-2 dagar. har haft loss pluggen i toppen och tanken är ren och fin inuti. vad kan felet vara? är det luften som pyser ut någonstans? eller kan vattnet å luften "byta" plats så att det blir stopp på något sätt?
är en likadan tank som denna fast ungefär hälften så stor
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-hydroforen-med-kompressor-hur-goer-jag.302413/
saken är den att om jag stänger av pumpen och öppnar tömningsventilen i botten så kommer det inget vatten först, utan tanken måste dra in luft först och sedan "bubbla" ut vattnet. så vatten finns i tanken, men trycket försvinner efter ca 1-2 dagar. har haft loss pluggen i toppen och tanken är ren och fin inuti. vad kan felet vara? är det luften som pyser ut någonstans? eller kan vattnet å luften "byta" plats så att det blir stopp på något sätt?
är en likadan tank som denna fast ungefär hälften så stor
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-hydroforen-med-kompressor-hur-goer-jag.302413/
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Att det inte kommer vatten direkt, och i en kraftig stråle, gissar jag beror på att du inte lossat toppluggen?
Då blir det som en upp- och nedvänd PET-flaska.
Om trycket faller på 1-2 dgr så har du läckage av luft eller vatten någonstans.
Kan vara i toppluggen. Det resulterar i att hela hydroforen till slut blir helt full med vatten och att det börjar rinna från toppen, samt att pumpen slår till och från hela tiden.
Kan också vara t ex en toalett som står och rinner. Eller annat läckage.
Kan också vara bottenventilen som inte sluter helt tätt.
Kan vara i toppluggen. Det resulterar i att hela hydroforen till slut blir helt full med vatten och att det börjar rinna från toppen, samt att pumpen slår till och från hela tiden.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
finns ingen luftnippel vad jag har kunnat hitta, men ska kolla med såpalösningen efter läckage och isof gänga om detL lordi skrev:
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
som en PET flaska var en perfekt beskrivning, bottenventilen är tät, dock så är det konstiga att ibland har jag haft ett ordentligt flöde/tryck när jag öppnat den, och ibland som en pet flaska, dock så upplever jag det inte som att tanken blir full på vatten, utan snarare tvärtom, för när jag "tömmer" den så är det kanske bara en 3e del som är vatten, i nivåglaset så syns inte vatten nivån alls ?! det finns ett rör som står och läcker lite grann, (det ska bytas ut inom kort) men funderar på om det kan vara felkopplat någonstans efter att vi drog om vattensystemet från ovanvåningen (vv beredaren å värmesystem m,m vart monterat i en garderob!!) problemet uppkom efter det men först efter nån månad?! vv berederen är gammal och jag upptäckte att backventilen är kass, så den trycker/te vv via kv röret. (den är avstängd nu) funderar på om dom "slår" ut varandra på något sätt?Oldboy skrev:
Att det inte kommer vatten direkt, och i en kraftig stråle, gissar jag beror på att du inte lossat toppluggen?
Låter som din hydrofor fungerar som den ska. Det ska inte vara mer än 1/3-del - 1/2 full med vatten. Resten ska vara luft. Ju mer luft desto längre tid mellan pumptillslagen.
Kan mkt väl vara ngt skumt med ändringen av systemet låter det som. Där behövs det nog lite mer beskrivning av både tidigare koppling, samt den nya. Är nog en fråga för ngn av våra duktiga VVSare på forat.
Kan mkt väl vara ngt skumt med ändringen av systemet låter det som. Där behövs det nog lite mer beskrivning av både tidigare koppling, samt den nya. Är nog en fråga för ngn av våra duktiga VVSare på forat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden