Vatten & Avlopp
rävlyan: PÅ kommunen så finns det broschyrer som talar om vad som är godkänt i avseende BDT - vatten , toan är vad det är . Ni kommer då att ha två avloppssystem 1 till tao/tank och 1 till en slambrunn/pumpgrop/infiltration Så det första ni ska göra är att inhämta info vilken slambrunn som är godkänd , pumpgropen kan vara vad som helst , finns inget om godkännande för den , däremot
Kåkpularen: [citat] Haha. Har haft fullt upp av förklarliga skäl... Vad säger man, en olycka kommer sällan ensam. Installerade pumpen bara för att se att pannan läcker. Så istället för att njuta av varma duschar fick jag börja projektera pannbyte ...
huggan: Det är bara fastigheten som arbetet bedrivs på som behöver bygglov.
gungunsen: I källaren har en gammal väggmonterad blandare med extra vattenuttag. Kallvattensidan fungerar inte och just nu ser följande 3 möjligheter: 1: Byta krankägla i extra vattenuttaget. Är den här rätt? http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/ovriga-produkter/reservdelar-diverse-/reservdelar-ovrigt/spindel-med-krankagla15/ 2: Byta ut hela blandaren och vattenuttaget till
Krilleman: Jag tror inte skruvhålen är lika. Rengör klinkern ordentligt och limma. Alla dagar i veckan det bästa alternativet! (y)
OskarJ: Ja, det är 160mm cc-mått i anslutningen så den borde inte vara omöjlig att ersätta med något modernare En liten ledtråd dök upp när jag kollade i pappren vi fick med huset, där nämns "spakblandare från Köpings Armaturfabrik" bland badrumsinredningen.
Claes Sörmland: Förr höll man på med inneväggar av trä i slamavskiljare. Så länge de ligger under vatten under syrefattiga förhållanden så ruttnar de inte. Men trä flyter de första månaderna. Numera finns ju mineraliska skivor som används i våtrum. Mura i tunna lecablock? Juridiskt: Ändring av slamavskiljaren kräver ett nytt avloppstillstånd hos kommunen om WC är anslutet. Är det ett
slacker: Problemet är inte löst ännu - En hel del andra hinder på vägen och det lutar lite åt att jag kallar ut röris för att kika på eländet...
Oldfart: En möjlig orsak är att det är problem med trycktanken. De fungerar i princip så här. För att det både skall gå att bygga upp ett tryck och pumpa in massor med vatten i en trycktank måste den även innehålla luft. Vatten går nämligen inte att trycka ihop. Finns det ingen luft i tanken och du fyller upp den helt så är den visserligen full men det blir inget tryck att tala om. Öppna
Krilleman: Själva riskkonstruktionen är mellan tätskikt & brunn. Därför ska du byta till en brunn med korrekt klämring för tätskiktet. Skarven gjutjärn och nytt rör/brunnn görs med fördel med koppling av typen Fernco eller JET-koppling! Båda är godkända för detta. Sitter din brunn i ett icke klassat utrymme (pannrum eller garage) så kan du behålla brunnen om funktionen är
Robblund: [citat] Prova att spola i alla kranar dusch o handfat. Då kan du konstatera att vattenlåsen fyllts på. Sen direkt efter spola i toan.blir ljudet annorlunda? Forumet är till för att lära sig;) Sök på vattenlås dusch samt vattenlås handfat så förstår du principen. Toans vattenlås ser du det är därför det alltid står vatten i toastolen..
one-: [citat] Det är så jag resonerar oxå, det kan inte finnas risk för att det fryser med de förutsättningar som är. Finns det regelverk om vad som gäller för ytterväggar under marknivå?
Kojfabriken: [citat] Tack för genomgående illustration. Ska snart ge mig an problemet, men denna helg blir det provtryckning och (förhoppningsvis) igångsättning av golvvärme. Många saker på gång här. Får återkomma senare med hur det gått.
Eurotester: Inte mycket till information här. Kan du inte googla fram en pdf manual? Typskylten brukar ju sitta runt luckan. Vet att min Bosch var lite meckig, det var en del bla gummidelar som skulle in i själva behållaren, samt omledning av avloppsslang. Lycka till
Kreacon: hej! Har ett hus vi håller på att renovera. Nu är det så att vi har en borrad brunn med självtryck som vi har en trädgårdsslang kopplad till. Den slangen kopplar vi sedan till diskmaskin, sen flyttar vi den till tvättmaskin när vi behöver det och slutligen fyller vi hinkar till dricksvatten mm. Vattnet går från brunnen till en hydropress i källaren som inte är inkopplad. Skulle
Peter_K: Nu är det tätt. Handdukstork och golvvärmen varma
Kurtivan: Nej, det var ventilen ovanför med pinne jag bytte. Nu har jag även bytt membran och då gott folk, fungerar det helt ok. Härryda2015 ditt tips om membranet var helt rätt, det var något som saknades på det, som skulle täta.
bYkICr: Jepp, till WC med kopplingsslang r15. Kanske lika bra att köra med ballofix så man kan stänga av vattnet vid behov. Tack Krille, du är en pärla ;)
Grim Pedersen: [citat] Ah men du! Klockrent svar! Tack så himla mycket. Jag var sjukt osäker om jag missat något, men då har jag nog alla delar jag ska ha. Jag fäller då in hela grejen i betongen och murar igen den, och ser självklart till att dem sitter vinkelrätt, J. Tänkte använda deras böjbara plåt för att få det CC150 (som blandaren är). Jag hade tänkt vara vågad och använda Ikeas
Krilleman: Det normala, om man inte använder sig av LK:s egna luckor, är att montera dom blåa plastskivorna som ibland medföljer. Dom har som uppdrag att mota ner ev läckage ner i botten och ut i läckuten så om det läcker kommer vattnet ut på rätt ställe. http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/tillbehor--reservdelar/installationsskap/lk-bla-plastskiva-_77747085.aspx
Marcussjogren: [citat] Pumpen stoppar på strax under 4 bar, typ 3,8. Ett alternativ vore givetvis PRK-koppling, men övriga kopplingar som kommer senare på slangen ser ut att vara Vatette. Dock inte säker på att det är den klämringen jag länkat till som använts. Men den jag länkade till, går inte den in i slangen som en stödhylsa typ? Spelar kanske ingen roll om det är så att klämringen skär in?
rävlyan: Om det kom mycket luft glöm inte att fylla på lite , men sakta
Krilleman: Hej och välkommen till forumet @FredrikOlen! Du har ett gammalt IFÖ Concert vattenlås som helt felaktigt monterats väldigt tokigt. Dessutom ser det ut att vara tätat med avloppskit mot den befintliga muffen! https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_4_8084660.pdf [bild] Jag skulle rekommendera dig byta för att få god funktion i det hela. Nytt passande med flexibel kapbar slang kostar
Krilleman: Nej det blir svårt att få till ett extra uttag för bänkdiskmaskin med den blandaren du har. :confused:
Krilleman: Gummibussningen är enkel att köpa rätt sort. Om du kikar noga så står det nog med största säkerhet 43/40 någonstans på ovankanten på det svarta. Du behöver då en bussning som heter 45/40! (y) För visst är det kromade avloppsröret 40mm utvändigt och ditt gråa avlopp i väggen 50mm utvändigt?! Kontrollera att så är fallet!
hempularen: Det är nog realtivt vanligt att man inte kostar på sig en besiktning för den typen av arbeten. Det kan vara bra för dig att koppla in en bes. man som får kontrollera, det ger större säkerhet att föreningens krav på intyg kan följas.
Oldfart: Även om det är en rolig film, som visar hur starka nya rör och kopplingar är, så säger det inget om åldersbeständigheten. Men jag hittade bra data i den här presentation från Uponor: https://www.teknologisk.dk/_/media/32909_04_Livsl%E4ngd_f%F6r_plastr%F6r_i_trycksatta_inomhus_installationer.pdf
Chippe: Har efterdragit många ggr nu. Det sipprade upp lite även efter sista gången jag drog åt men nu har det slutat helt verkar det som. Äntligen tätt! (y) Minns även förra gången jag installerade VVB att det sipprade upp vatten men efter ett tag blev det tätt automatiskt. Tack för alla tips!
chokonanana: Sänkpumpen är redan installerad i borrhålet. Vattenrören (pem slangen) är dragen och färdiginkopplad till huset. Så inget arbete utanför huset behövs göras. I tvättstugan vill jag placera hydropressen och björnfiltret. De planerar jag inte att flytta utan kommer alltid att stå där även om man går över till kommunalt vatten. Skulle kommunalt vatten bli aktuellt så kan det kännas