Slutet behöver vara dubbelt så stort. De är dessutom dyrare redan vid samma storlek. Så det är definitivt dyrare med slutet.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Nja, det verkar inte så....

Nu har rörmokaren varit här och såhär går det att summera besöket.
Röret till expansionskärlet på vinden är som vi vet riktigt risigt, och även anslutningen till det öppna expansionskärlet så den måste även bytas.
Rörmokaren tyckte att ett minst 200L(gärna 250L) slutet expansionskärl ståendes på golvet i källaren skulle passa bra. Dock så skiljer det ganska mycket om man kollar på 200L och större. Ett 300L kostar omkring 5000kr och ett 200L 2500kr. Uppskattningsvis 3h arbete och 1h restid plus diverse rör och kopplingar som behövs.
Han sa att en säkerhetsventil behövs och den brukar kosta omkring 1000kr.
Ringde till Baxi sen för att försöka reda ut om man ska ha öppet eller slutet kärl vid vedeldning och dom höll sig väldigt opartiska och ville inte ge svar då dom bara säljer grejerna. Deras egna ord.
Men han frågade om jag hade kommunalt vatten eller egen brunn och när jag sa att vi har egen brunn så behöver man en annan typ av syr ventil som kostar nära 4000kr. Denna ventil kalldes ofta även Dyr ventil sa han skämtsamt.
Så med slutet kärl landar vi på ungefärligt 2500kr slutet kärl, 4000kr syr ventil, 4h arbete ca 2000 efter rot, övriga rör kopplingar och förbrukningsartiklar 1000kr. Totalt 9500kr

Fördelar
Inget vatten på vinden

Nackdelar
Dyrt
Tar plats i källaren

Ett nytt rostfritt kärl på 100L kostar ca 5000kr
Kruxet här är att rörmokaren tyckte att röret var dåligt hela vägen ner till golvet på vinden och kapar han röret där finns det inget att fästa det nya i.

Jag kan få tag på ett beg rostfritt kärl för 500kr och bära upp det på vinden, skyffla undan all isolering och spån och möjligen med hjälp av tigersågen såga upp runt det rostiga röret för att ge utrymme att koppla på ett nytt. Frågan är dock är det någon som vet hur mycket svängrum som krävs för att skarva på ett nytt rör på det gamla?
Det gamla röret går typ längs med skorstenen så det är rätt tight där, kanske någon cm tillgodo där så tror ni man får till det om jag sågar upp lite på andra sidan?

Kostnad beg rostfritt kärl 500kr, arbetskostnad borde gå på 2,5h förutsatt att man kommer åt ordentligt och man slipper dra mycket nytt som man behöver om man sätter ett slutet i källaren så 1250kr efter rot, övrigt sätter jag på 1000kr för rör, kopplingar förbrukningsmatrial så totalt 2750kr.

Fördelar
Billigare
Mer plats i källaren

Nackdelar
Vattenkärl på vinden

Vad tror ni?
Det är inte helt lätt att bestämma sig..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.