Hej,
I gästhuset till vårt nyköpta hus finns ett badrum som aldrig varit använt (dock färdigställt). Vi har nu kopplat på vatten (vilket var det enda som var kvar att göra) och då får vi ett problem jag inte bli klok på.
Vattnet rinner helt enkelt inte ner i golvbrunnen i duschen.
Vattenlåset är ett Purus Freja, och när jag lyfter ur det försvinner vattnet som det ska. Vattenlåset pluggar helt enkelt igen utloppet...tror jag!!
Är det någon som av bilderna kan avgöra vad som är galet? Är det fel vattenlås?
I gästhuset till vårt nyköpta hus finns ett badrum som aldrig varit använt (dock färdigställt). Vi har nu kopplat på vatten (vilket var det enda som var kvar att göra) och då får vi ett problem jag inte bli klok på.
Vattnet rinner helt enkelt inte ner i golvbrunnen i duschen.
Vattenlåset är ett Purus Freja, och när jag lyfter ur det försvinner vattnet som det ska. Vattenlåset pluggar helt enkelt igen utloppet...tror jag!!
Är det någon som av bilderna kan avgöra vad som är galet? Är det fel vattenlås?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Spola genom vattenlåset medan det är demonterat så ser du om det kan flöda fritt genom.
Kanske är det luft som spökar. När vattenlåset är borta och du häller i vatten kan motsvarande volym luft smit upp från avloppet genom brunnen. Med vattenlåset monterat är det lufttätt och om det inte finns någonstans för luften att ta vägen i systemet så släpps inte vattnet genom.
Kanske är det luft som spökar. När vattenlåset är borta och du häller i vatten kan motsvarande volym luft smit upp från avloppet genom brunnen. Med vattenlåset monterat är det lufttätt och om det inte finns någonstans för luften att ta vägen i systemet så släpps inte vattnet genom.
Luften låter som en potentiell felkälla!! När det står vatten över brunnen och jag lyfter ur vattenlåset så ”suger det till” rejält och luft strömmar ur!
Hur bör luften hanteras?
Kan tillägga att vattnet försvinner ok från handfat i samma badrum och från köket...
Hur bör luften hanteras?
Kan tillägga att vattnet försvinner ok från handfat i samma badrum och från köket...
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vid närmare eftertanke så borde kanske luft inte vara problemet när den är nedströms och hela avloppsnätet ligger framför? I alla fall med kommunalt avlopp.
Men i vilket fall så ska det finnas avluftning. Om det inte finns ett rör som mynnar fritt bör du kunna hitta en vakuumventil någonstans. Ser ut som en vit svamp och sitter i änden på ett avloppsrör. Den ska inte vara inbyggd mer än bakom en inspeltionslucka eller liknande eftersom man kan behöva underhålla. Hittar du någon sådan?
Men i vilket fall så ska det finnas avluftning. Om det inte finns ett rör som mynnar fritt bör du kunna hitta en vakuumventil någonstans. Ser ut som en vit svamp och sitter i änden på ett avloppsrör. Den ska inte vara inbyggd mer än bakom en inspeltionslucka eller liknande eftersom man kan behöva underhålla. Hittar du någon sådan?
Det som gör mig både orolig och frustrerad är att jag inte vet hur det är draget i huset. Jag har inte hittat vare sig rör på taket eller någon vakumventil tyvärr.
Då detta rör ett mindre hus (gäststuga 25 m2) så finns ju inte allt för många ställen att leta på...
Säljaren har gjort sig oanträffbar efter det börjat dyka upp ett par konstigheter så där får jag heller ingen hjälp...
Det är inte heller kommunalt avlopp utan är ett fritidshus där detta vatten går till samfällighetens vattenanläggning.
Då detta rör ett mindre hus (gäststuga 25 m2) så finns ju inte allt för många ställen att leta på...
Säljaren har gjort sig oanträffbar efter det börjat dyka upp ett par konstigheter så där får jag heller ingen hjälp...
Det är inte heller kommunalt avlopp utan är ett fritidshus där detta vatten går till samfällighetens vattenanläggning.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Om gäststugan ligger nedströms på samma ledning så kanske huvudbyggnadens avluftning utnyttjas, om det finns sådan. Det är väl i så fall tveksamt om det är en bra lösning om det inte är hyfsat korta avstånd.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Man kan montera en vakuumventil på vattenlåset till tvättstället. Eller om det finns en rensplugg där. Hittr du något under tvättställets vattenlås som går att öppna så gör det tillfälligt och se om det hjälper för golvbrunnen.