3 905 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Funderingar kring att Pumpa avloppsvatten
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag har bara skummat igenom tråden så det kan ha skrivits innan. Problemet är att din granne har problem med avluftning/otäta stammar/vattenlås i sitt hus. Det är grannens ansvar att täta dem.
Att problemet inte har uppkommit innan är troligen på grund av att pumpstationen pumpar större mängd vatten än vad som uppkommer från en spolning på toaletten, detta gör att det blir drag i luften på avloppssystemet. Testa att lyfta på ett avloppslock i närheten för att se om det blir bättre.
Att problemet inte har uppkommit innan är troligen på grund av att pumpstationen pumpar större mängd vatten än vad som uppkommer från en spolning på toaletten, detta gör att det blir drag i luften på avloppssystemet. Testa att lyfta på ett avloppslock i närheten för att se om det blir bättre.
Jag har varit med om hushåll som endast har problem när närliggande pumpstationer pumpar avloppet. Troligen beror det på att draget som blir när vattnet rinner i rören skapar en liten tryckskillnad,tillräcklig för att det ska lukta.MathiasS skrev:
Ja det måste ju vara så att det blir en liten tryckskillnad så som du säger!N NoOne2k skrev:
Finns det bestämda regler över hur man får använda avlopp och hur ansvarsfrågan ser ut?
För när jag frågar runt så verkar det vara väldigt godtyckligt vad man får göra och vems ansvar det ligger på.
Har pratat med kommunen och de var inte alls intresserade av detta fall men tyckte att det vore ju bra om vi löste det själva!
Huvudsaken var att vi hade en skärande pump!
Sedan så har vi grannar lite längre bort som pumpar så som jag gör och det fungerar bra!
Men som sagt, svårt att veta vilka regler som gäller !
Jo så tycker ju jag med, men är det så "reglerna" ser ut eller är det bara så som ni jobbar?N NoOne2k skrev:
Fast det vore ju orimligt att man ska ordna åt fastighetsägarna vid förändringar så som denna!?
Klicka här för att svara