MathiasS MathiasS skrev:
Generellt luktar det ju skit i avloppet hela tiden, inte bara bör man spolar, så det är svårt att förstå varför det bara luktar när du pumpar.
Det är ju ändå skillnad på att spola en toa och någon kubik malen slam......
 
Jag har bara skummat igenom tråden så det kan ha skrivits innan. Problemet är att din granne har problem med avluftning/otäta stammar/vattenlås i sitt hus. Det är grannens ansvar att täta dem.

Att problemet inte har uppkommit innan är troligen på grund av att pumpstationen pumpar större mängd vatten än vad som uppkommer från en spolning på toaletten, detta gör att det blir drag i luften på avloppssystemet. Testa att lyfta på ett avloppslock i närheten för att se om det blir bättre.
 
Jo men om jag sniffar i avloppet här så luktar det oavsett spolning eller ej......är det bara otätt borde det småstinka hela tiden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo men om jag sniffar i avloppet här så luktar det oavsett spolning eller ej......är det bara otätt borde det småstinka hela tiden.
Jag har varit med om hushåll som endast har problem när närliggande pumpstationer pumpar avloppet. Troligen beror det på att draget som blir när vattnet rinner i rören skapar en liten tryckskillnad,tillräcklig för att det ska lukta.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har varit med om hushåll som endast har problem när närliggande pumpstationer pumpar avloppet. Troligen beror det på att draget som blir när vattnet rinner i rören skapar en liten tryckskillnad,tillräcklig för att det ska lukta.
Ja det måste ju vara så att det blir en liten tryckskillnad så som du säger!
Finns det bestämda regler över hur man får använda avlopp och hur ansvarsfrågan ser ut?
För när jag frågar runt så verkar det vara väldigt godtyckligt vad man får göra och vems ansvar det ligger på.
Har pratat med kommunen och de var inte alls intresserade av detta fall men tyckte att det vore ju bra om vi löste det själva!
Huvudsaken var att vi hade en skärande pump!
Sedan så har vi grannar lite längre bort som pumpar så som jag gör och det fungerar bra!
Men som sagt, svårt att veta vilka regler som gäller !
 
Jag jobbar med rörnät, vi hanterar det hela på så sätt att om det luktar i huset så är det ett fel i fastighetens installation = fastighetsägarens ansvar.
 
N NoOne2k skrev:
Jag jobbar med rörnät, vi hanterar det hela på så sätt att om det luktar i huset så är det ett fel i fastighetens installation = fastighetsägarens ansvar.
Jo så tycker ju jag med, men är det så "reglerna" ser ut eller är det bara så som ni jobbar?
Fast det vore ju orimligt att man ska ordna åt fastighetsägarna vid förändringar så som denna!?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.