Ja, vi ska nog inte gå in på hur han tänkte som gjorde detta för här finns absolut ingen logik eller kunskap involverat!
Frågan är nu hur jag bäst åtgärdar detta i mitt nyköpta fritidshus?

Högst troligt är väl att röret in i väggen går till luftning...och givetvis skickar man in delar av det som spolas varje gång...vilket jag misstänker kan ha skapat bekymmer.

Jag märker nu att vatten rinner undan dåligt i dusch och kökssink. I duschen kommer små luftbubblor upp ur brunnen när det mycket sakta rinner undan.

Kan detta vara en orsak av att det skapats stopp i avluftningen p.g.a. Idiotlösningen på bilden?

Behöver man avluftning direkt på wc stolen?
Skulle det vara en lösning att byta stol till en med s-lås, rensa röret in i väggen och sedan plugga det?

• Felmonterad toalettanslutning med synliga rör och otillräcklig tätning på klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Gårdsboende
  • Laddar…
Det behövs en avluftning i systemet, men den behöver inte sitta direkt vid toastolen.

Skulle de funka att byta till typ ett sådant är rör:
PVC avloppsrörskoppling med en tät 90 graders vinkel och en reduktion för avluftningssystem.
Skapa konto

Sätta en tajt 90graders vinkel till toastolen, och sedan göra om 110 avluftningen till en 70.a med en förminskning?

Eller en sådan här:
Plastavloppsrör med tät 90-graders vinkel för diskussion om rörsystem near toastol.
Skapa konto

Sedan en tajt 90 gradare till toastolen och någon habrovink för att få till avlutfningen, möjligen nån fenco koppling/ jet koppling som kan vara lite mjuk och böjlig.

Det lät som en helt klart bättre lösning(y)

Tror ni att det kan vara så att stopp in i väggen där kan vara orsaken till dåligt utflöde från både golvbrunn i dusch och diskho i kök?

Det verkar rinna bort ok från handfatet i badrummet dock...:thinking:

Vad har du för avlopp, kommunalt eller enskilt?

Enskilt, en tank på tomten.

Nu är jag ingen avloppsexpert, finns betydligt bättre sådana här på forumet. Men hur är de med luftningen till tanken? Är den igensatt av snö eller så? Då kommer avluftningen inte funka ordentligt.

Nej, tanken har en bra avluftning som är ren.
Dock är det bara wc som går till tanken. Allt annat (från dusch, disk, handfat...) går separat till föreningens vattenverk. Troligen använder man ändå samma avluftning...misstänker jag.

Om toa går till tank och övrigt till ett reningsverk så påverkar inte toaavloppet att det andra avloppet.

Du har helt enkelt begynnande stopp i dusch och diskbänksavloppet.
Det bruna på röret, är det tejp?

Protte

Ok, då har jag helt enkelt två separata problem; begynnande stopp + galen lösning för wc...

Ja, stollen har dragit tejp runt:seenoevil:

Är ovan förslag på lösning, inkluderat byte av wc stol till en med s-lås ”bästa idén” att försöka?

W
Jävligt svårt utan att vara på plats men lösningen med s-lås och gren ser lönlös ut. Grenet bygger för mycket.

Testa spola rent bägge avloppen först.

Funkar det så får du väga kostaden på en spolsats till högteyckstvätten kontra ombyggnaden.

Jag tror det är obetydligt som lyckas hoppa över ett 10 cm störtshakt, är ju ganska enkelt att spola ned lite vatten i avloppsventilationen om det proppar till sig.

Protte

Skulle ju funka med ett t-stycke och en vakuumventil lite högre upp om det är svårt att komma åt avluftningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.