10 684 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Golvbrunn sväljer inte badkarets vatten.
Om något år ska jag göra om badrummet och i väntan på det satte jag igår in ett badkar för att inte belasta golvet med duschvatten. Nöjd tog jag sedan ett bad men blev rätt förvånad när badrummet blev en sjö efter att jag dragit badkarsproppen för att tömma karet. Resten av vattnet fick rinna ut väldigt långsamt!
Kan problemet vara något så enkelt som att avloppsröret går för djupt ner i golvbrunnen? Jag har inga andra konstigheter med avloppen eller gurglanden.
Kan problemet vara något så enkelt som att avloppsröret går för djupt ner i golvbrunnen? Jag har inga andra konstigheter med avloppen eller gurglanden.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hur många långhåriga brukar duscha/bada där? Dottern/sambon lämnar mycket hår, sen går det långsammare och långsammare, sen är det bara att göra det mysiga, rensa avloppet!
Samma här. Dotterns långa hår tillsammans med fett och smuts "trögar till" utloppen i alla vattenlås. Hör till husägares vedermödor att rensa sånt med jämna mellanrum 
Men har du gamla gjutjärnsbrunnar/rör som rostat igen, så är det svårt att få flöde i dom ändå.
Men har du gamla gjutjärnsbrunnar/rör som rostat igen, så är det svårt att få flöde i dom ändå.
Röret skall sluta ovanför brunnens vattennivå annars blir det ett baksug som kan bete sig som stopp i golvbrunn.
I flesta fall, men man kan lämna röret under vattennivå för att medvetet ge en bromsande effekt ifall brunnen är dålig.
Sen är det ju inte orimligt att brunnen behöver städas.
Ta inte isär saker, utan ta en plastpåse på handen och plocka upp det värsta och skruva loss duschmunstycket och spola hård stråle med slangen ner i brunnen.
I flesta fall, men man kan lämna röret under vattennivå för att medvetet ge en bromsande effekt ifall brunnen är dålig.
Sen är det ju inte orimligt att brunnen behöver städas.
Ta inte isär saker, utan ta en plastpåse på handen och plocka upp det värsta och skruva loss duschmunstycket och spola hård stråle med slangen ner i brunnen.
Inga långa hår i det här hushållet men jag har bara bott här några månader så teoretiskt sett kan det ju finnas lämningar från tidigare invånare. Fast i så fall är det nog väldigt gamla hår.
Jag ska prova att såga av röret och se om det ger någon förbättring innan jag börjar gräva i vattenlåset. Tack för hjälpen!
Jag ska prova att såga av röret och se om det ger någon förbättring innan jag börjar gräva i vattenlåset. Tack för hjälpen!
Du kan börja med att vinkla bort röret, spola brunnen med duschslangen, klarar brunnen svälja det så
gå vidare och sätt plugg i badkaret, fyll upp -lite lagom- mycket vatten, och vinkla röret så den hamnar ovan vattenytan och släpp ut vattnet.
Det är okej att röret inte pekar neråt medan du testar. blev det bra, så såga av röret så det blir strax ovan vattennivån och vinklar den rak, testar lite igen för studera hur vattnet stiger.
har du kapat röret förlite kanske stigande vattnet når röret och beter sig dumt.
har du kapat förmycket så skvätter det på golvet.
har du placerat röret fel kanske vattnet forsar ner och krockar med någon plast som tokar till det.
gå vidare och sätt plugg i badkaret, fyll upp -lite lagom- mycket vatten, och vinkla röret så den hamnar ovan vattenytan och släpp ut vattnet.
Det är okej att röret inte pekar neråt medan du testar. blev det bra, så såga av röret så det blir strax ovan vattennivån och vinklar den rak, testar lite igen för studera hur vattnet stiger.
har du kapat röret förlite kanske stigande vattnet når röret och beter sig dumt.
har du kapat förmycket så skvätter det på golvet.
har du placerat röret fel kanske vattnet forsar ner och krockar med någon plast som tokar till det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vet inte hur din avloppsbrunn ser ut, men lättast är att på vårt ta upp hela insatsen och rengöra vattenlåset, en jäkla gegg brukar det vara där med hår mm, men först måste man gruva sig, men fort gjort.
Testade att ta bort gallret och vrida avloppsröret. Det överfyllde ganska snabbt ändå. Nu när jag vet det känns det inte som om en snabb tömning av badkaret är särskilt viktigt, det funkar bra ändå. Skulle det bli ett problem får jag börja gräva i skiften. Under tiden googlar jag våtrumsmattor och kakel.
Klicka här för att svara