Hej jag ska renovera alla utrymmen hemma. Huset är byggt -69 så rören börjar ju vara till åren. Är det dumt att inte byta stammen? Ingen här kan ju såklart svara på hur skicket på mina rör är men hur hade ni gjort i min sits?
Brunnarna är i gjutjärn. Har gjort en liten ritning där de blå prickarna är avlopp och den lila pricken är en renslucka så jag antar att stammen går dit. Huset är ett enplans hus på platta. Kan en vvs firma ta reda på skicket på mina rör utan att bryta upp allt?
Gott nytt! /Tobias.
Brunnarna är i gjutjärn. Har gjort en liten ritning där de blå prickarna är avlopp och den lila pricken är en renslucka så jag antar att stammen går dit. Huset är ett enplans hus på platta. Kan en vvs firma ta reda på skicket på mina rör utan att bryta upp allt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gott nytt! /Tobias.
Jag hade bytt rören. Du ska väl renovera badrum också när du säger att allt ska renoveras? Lika bra att göra allt i samma veva. En vvs-firma kan ju filma rören men det säger inte nödvändigtvis så mycket i ditt fall. Du har säkert plaströr av den gamla äggskalsvarianten, de håller så länge man inte petar på dem.
Jo det stämmer. I Badrummet ska bide bort och toastol, handfat, dusch byter plats även i tvättstugan blir det lite flytt. Men i wc och garage kommer det nog bara bli nytt på samma plats.
Då märker du när du gör om badrummet i vilket skick rören verkar vara. Troligen är det inte nödvändigt att byta allt och du får väl väga mängden jobb med nyttan det gör. Eftersom du inte (troligen?) har gjutjärn så är det knappast akut att göra om allt.
Antar att du tar in en VVS-firma i något skede? Isf är det ju inga problem att diskutera saken med dem när det sätter igång. Du kan ju tex se till att det går att koppla på utanför badrummets tätskikt om det blir nödvändigt någon gång. Det är svårt att ge konkreta tips i det här skedet känner jag.
Antar att du tar in en VVS-firma i något skede? Isf är det ju inga problem att diskutera saken med dem när det sätter igång. Du kan ju tex se till att det går att koppla på utanför badrummets tätskikt om det blir nödvändigt någon gång. Det är svårt att ge konkreta tips i det här skedet känner jag.
Min tanke har varit att renovera i olika etapper och sovrummet intill wc var tanken att vara start skottet. I min näst sista etapp hade jag tänkt mig tvättstuga, badrum, och kök i samma etapp och sova på annat håll.. Men får väll ta det sovrummet sist i renoveringsplanen istället. Det är ju det rummet jag räknat med att det ska vara minst jobb med att renovera så kanske ett skönt avslut. Min tanke har ju varit att bli klar runt 2020-21 det här med avloppet kom jag på nu i mellandagarna, det är inget jag har tänkt på innan.
Klicka här för att svara