3 905 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Funderingar kring att Pumpa avloppsvatten
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder så har jag lite funderingar kring det här med att pumpa avloppsvatten!
Jag har sedan en tid börjat pumpa avloppsvatten från ett hus på min gård som tidigare var en tank som tömdes av sugbil. Men i somras så kopplade jag på tanken(ca 6 kubik) till mitt befintliga avlopp vid huvudhuset, grävde ner slang och monterade en skärande pump enligt kommunens anvisningar. Gissar att fallhöjden är en ca 5 meter. För mig har det fungerat bra men dessvärre inte för en granne till mig som får en riktigt taskig lukt inne i huset när jag pumpar. Har provat att pumpa korta stunder ner till 4 minuter men det luktar ändå. Själva avloppet går från en brunn vid huvudhuset ner till en pumpstation ca 500 meter bort, allt med självfall från huvudhuset till pumpstationen. Har kollat på avloppsledningen via rensbrunnar som ligger på väg ner till pumpstationen, och de ser otroligt rena ut.
Och när jag pumpar så ser man bara en liten ström med avloppsvatten som rinner förbi grannens rensbrunn så det verkar som att avloppet fungerar som det ska.
Så det känns iaf som att problemet ligger inne i huset hos min granne. Det finns andra grannar som inte känner någon lukt alls, som ligger på samma avloppsledning.
Grannen har kollat avluftningen på huset och har även försökt att täta toastolarna i huset, för det luktar på flera ställen i huset (toaletter) och en golvbrunn i källaren. Och det har blivit bra på ena toan men det är kvar på en toa på mellanvåningen och en golvbrunn i källaren.
Så vi har kommit lite i stå, och jag skulle behöva lite idéer på vad som kan göras och vems ansvaret är, gå tillbaka till tankbil är inte ett alternativ för mig!
Jag har sedan en tid börjat pumpa avloppsvatten från ett hus på min gård som tidigare var en tank som tömdes av sugbil. Men i somras så kopplade jag på tanken(ca 6 kubik) till mitt befintliga avlopp vid huvudhuset, grävde ner slang och monterade en skärande pump enligt kommunens anvisningar. Gissar att fallhöjden är en ca 5 meter. För mig har det fungerat bra men dessvärre inte för en granne till mig som får en riktigt taskig lukt inne i huset när jag pumpar. Har provat att pumpa korta stunder ner till 4 minuter men det luktar ändå. Själva avloppet går från en brunn vid huvudhuset ner till en pumpstation ca 500 meter bort, allt med självfall från huvudhuset till pumpstationen. Har kollat på avloppsledningen via rensbrunnar som ligger på väg ner till pumpstationen, och de ser otroligt rena ut.
Och när jag pumpar så ser man bara en liten ström med avloppsvatten som rinner förbi grannens rensbrunn så det verkar som att avloppet fungerar som det ska.
Så det känns iaf som att problemet ligger inne i huset hos min granne. Det finns andra grannar som inte känner någon lukt alls, som ligger på samma avloppsledning.
Grannen har kollat avluftningen på huset och har även försökt att täta toastolarna i huset, för det luktar på flera ställen i huset (toaletter) och en golvbrunn i källaren. Och det har blivit bra på ena toan men det är kvar på en toa på mellanvåningen och en golvbrunn i källaren.
Så vi har kommit lite i stå, och jag skulle behöva lite idéer på vad som kan göras och vems ansvaret är, gå tillbaka till tankbil är inte ett alternativ för mig!
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Ventilationen är väl antagligen inte dimensionerad för långvariga stora tanktömningar? Hur mycket pumpar pumpen? Känns ju mer som du skulle behöva en mindre tank och sen en pump som pumpar via nivågivare och bara pytsar ut det som är för mycket. precis som pumpstationer gör vid nivåskillnader.
Pu pen måste väl pumpa via nivågivare redan idag. Med så mångs brunnar mellan pump och problemhus är det svårt att förstå hur mer ventilation vid pumpen ska hjälpa. Speciellt om pumpen inte fyller röret.
Är sambandet mellan pumpning och lukt HELT säker fastslaget?
Är teorin att det skulle bli övertryck i systemet framför pumpen? Vad händer om man tar bort locket på en av brunnarna i gatan?
Är sambandet mellan pumpning och lukt HELT säker fastslaget?
Är teorin att det skulle bli övertryck i systemet framför pumpen? Vad händer om man tar bort locket på en av brunnarna i gatan?
S Stefan1972 skrev:
Pumpen pumpar 2,3 liter i sekunden men antar att det blir lite mindre när den ska pumpa 5 meters fallhöjd.
Men säg iaf 2 liter i minuten! Den går på nivågivare som det är idag! Men nu har jag sparat så att min granne kan passa på att vädra eller vara borta! Så då blir det ganska mycket som vi pumpar. Det luktar lika illa om jag pumpar lite eller mycket !
MathiasS skrev:
Pu pen måste väl pumpa via nivågivare redan idag. Med så mångs brunnar mellan pump och problemhus är det svårt att förstå hur mer ventilation vid pumpen ska hjälpa. Speciellt om pumpen inte fyller röret.
Är sambandet mellan pumpning och lukt HELT säker fastslaget?
Är teorin att det skulle bli övertryck i systemet framför pumpen? Vad händer om man tar bort locket på en av brunnarna i gatan?
Pumpen går på nivåvakt! Och det är verkligen rejäla avloppsledningar, gissar på 200 eller 250 mm rör som avloppet går i!
När man tog av locket så kom det inte ens någon lukt där, men inne i huset!
Vi har haft locken av ett längre tag utan framgång
Och alla vattenlås är kollade så att det inte suger ur något vattenlås
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Jag trodde det handlade om att du tömde tanken ibland och att det då vart stora mängder på en gång ? Det som pumpas till det första pumphuset ska ju ventileras bort och det verkar det ju inte göra och det ser ju ut som grannen är sist innan pumphuset? Då får ju han ta problemen.
Det ska ju dock påpekas att jag inte är nån avloppsexpert. jag tänker bara att pumpar man in kanske 4-500 liter vatten så blir det väl typ lika mycket luft som ska ut. Detta till skillnad mot en normal tömning av toaletter och ev badkar. Det blir ju aldrig de mängderna lika snabbt.
Det ska ju dock påpekas att jag inte är nån avloppsexpert. jag tänker bara att pumpar man in kanske 4-500 liter vatten så blir det väl typ lika mycket luft som ska ut. Detta till skillnad mot en normal tömning av toaletter och ev badkar. Det blir ju aldrig de mängderna lika snabbt.
Redigerat:
Jag förstår inte hur det kan uppstå problem pga pumpning med rör i dessa dimensioner.
Det pumpas till den första brunnen, samma som huvudhuset är anslutet till. Därefter rinner det till pumpstationen.
Jag gissar att problemet ligger i pumpstationen även om jag inte riktigt kan förstå hur. Den pump du har kan omöjligen fylla de rör som ligger i gatan ej heller skapa övertryck i stamledningen.
Luktar det bara vid pumpning eller även när ni spolar i huvudhuset?
...och igen, är det HELT klarlagt att det är vid din pumpning som problemet uppstår? Eller kan det vara när något händer i pumpstationen?
Det pumpas till den första brunnen, samma som huvudhuset är anslutet till. Därefter rinner det till pumpstationen.
Jag gissar att problemet ligger i pumpstationen även om jag inte riktigt kan förstå hur. Den pump du har kan omöjligen fylla de rör som ligger i gatan ej heller skapa övertryck i stamledningen.
Luktar det bara vid pumpning eller även när ni spolar i huvudhuset?
...och igen, är det HELT klarlagt att det är vid din pumpning som problemet uppstår? Eller kan det vara när något händer i pumpstationen?
Jo det blir ju så klart ganska stora mängder, även om den är nivåstyrd! om jag tömmer i 4 minuter så blir det ju ca en halv kubik!S Stefan1972 skrev:
Men hur kan det bara vara han som får ta problemen tänker du?
Vi har provat att ha locken av på brunnarna men ändå så kommer lukten in till grannen!
Och det är ju öppet nere i pumphuset så det borde ju lufta avloppssystemet tycker man!
Min teori är att det vi pumpar upp luktar illa (pga att det ligger och gosar till sig ett tag) och jag tror att det kan ha med exponeringstiden framför hans påstick att göra!
Och att det inte är tätt vid toaletter och golvbrunnen! och då kommer lukten krypande!
Annars så borde väl alla känna av lukten tycker jag !?
Det är det ingen som kan förstå hur det kan ske med dessa dimensioner !MathiasS skrev:
Jag förstår inte hur det kan uppstå problem pga pumpning med rör i dessa dimensioner.
Det pumpas till den första brunnen, samma som huvudhuset är anslutet till. Därefter rinner det till pumpstationen.
Jag gissar att problemet ligger i pumpstationen även om jag inte riktigt kan förstå hur. Den pump du har kan omöjligen fylla de rör som ligger i gatan ej heller skapa övertryck i stamledningen.
Luktar det bara vid pumpning eller även när ni spolar i huvudhuset?
...och igen, är det HELT klarlagt att det är vid din pumpning som problemet uppstår? Eller kan det vara när något händer i pumpstationen?
Det är riktigt att det pumpas till första brunnen och sedan så är det självfall!
Nej när man tittar ner i en brunn vid grannen så är det en liten ström med avloppsvatten (uppskattningsvis så är det 5 % av avloppsröret som avloppsvattnet tar upp under pumpning)
Tänkte också så att det på något sätt blev övertryck så att det skulle tryckas in luft i grannens hus, men efter en titt i rensbrunnen så känns det helt uteslutet!
Och det är bara vid pumpning som det luktar!
Tror inte att det kan vara vid pumpstationen för den styrs med nivåvippor.MathiasS skrev:
Men min teori är att det inte är riktigt tätat, och eftersom en toa blev bra efter tätning så tycker jag att det kan stämma än så länge iaf!
Nä det stämmer ju att det blir större mängder mot normalfallet, men det finns inte tillstymmelse till att det skulle bygga något avloppsvatten vid grannens brunn för det bara rinner förbi på botten av rören!S Stefan1972 skrev:Jag trodde det handlade om att du tömde tanken ibland och att det då vart stora mängder på en gång ? Det som pumpas till det första pumphuset ska ju ventileras bort och det verkar det ju inte göra och det ser ju ut som grannen är sist innan pumphuset? Då får ju han ta problemen.
Det ska ju dock påpekas att jag inte är nån avloppsexpert. jag tänker bara att pumpar man in kanske 4-500 liter vatten så blir det väl typ lika mycket luft som ska ut. Detta till skillnad mot en normal tömning av toaletter och ev badkar. Det blir ju aldrig de mängderna lika snabbt.
Och likaså så borde väl det luftas om man plockar bort brunnslocken så som vi testat!
Helt resultatlöst dock! Utan det enda som jag kan se är att det blir lång exponering av illaluktande vatten utanför hans påstick till avloppet!
Låter som den rimligaste förklaringen. Kanske värt att testa genom att hälls något annat illaluktande i avloppet. Tio burkar surströmming eller kanske några stinkbomber?T Tvärslå skrev:Min teori är att det vi pumpar upp luktar illa (pga att det ligger och gosar till sig ett tag) och jag tror att det kan ha med exponeringstiden framför hans påstick att göra!
Och att det inte är tätt vid toaletter och golvbrunnen! och då kommer lukten krypande!
Annars så borde väl alla känna av lukten tycker jag !?
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Det handlar nog inte om att det bygger på nånstans utan mängden avloppsvatten och då spelar det ju ingen roll om röret i backen är en meter i diameter om den totala avluftningen i pumphuset är 110mm. Är det då lite tveksamt tätat hos grannen så är det klart det pyser ut där om luftpelaren vill ut nånstans.
Men visst låter det märkligt om ni ändå haft av locken på brunnarna. Då borde det ju inte bli nåt.
Men visst låter det märkligt om ni ändå haft av locken på brunnarna. Då borde det ju inte bli nåt.