S sladdbarnet skrev:
Har köpt något relä till jobbet som kunde ställas in att bryta vid strömförbrukning under ett inställt värde, det skulle ju fungera som torrkörningsskydd men tror att när pumpen börjar gå lätt är det redan kört och jag fått in för mycket luft för att pumpen ska börja suga själv igen.
Med rätt mätning som tex aktiv effekt är det inget problem att bryta vid ett lämpligt tillfälle du kommer inte lida av att det gått så länge att luft är ett problem. Att bara mäta strömmen är ingen särskilt bra indikator på en sån liten motor för att säkra i de här fallen.

Du borde klara dig fint med en liknande tryckvakt som Magramd visar i #12 också, det blir samtidigt en bra start/stopp-funktion med fritt ställbara mer exakta gränser än de vanliga brytarna.

J jojo123 skrev:
Har aldrig hört talas om något med den funktionen , är idel öra för att få tag i något jag med , har du någon länk är det utmärkt
Om du kollar på de flesta leverantörer av pumpar så hittar du diverse sorter. Första jag direkt fick upp och med principen effektmätning, ställbar återhämtning osv var: Robota

J
Det verkar vara lite som finns , har inte sett någon sådan i drift , men då måste pumpen klara att få tag i vatten direkt vid start , kanske fungerar skapligt på TS pump , det var 4 m till nivå och teoretiska sughöjden 11 m men praktiska ca 8 meter ,
Beror även på hur stort flöde som kommer brunnen tillgodo

Enligt spec på dom
Pumpar som använder Guardian måste dimensioneras så att pumpen har kapacitet att ge minst frånslagstryck från den nivå där vattnet tar slut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.