Hejsan efter att länge ha surfat runt på sidan ifrån skuggan va det nu dax att skaffa en login . :D 😊

Jo det är så här jag har köpt ett hus/stuga . Det finns inget vatten indraget i i huset .

Men det finns ett galvat rör med på gängat lock .som sticker upp på tomten. som säljaren säger att kommunen en gång i tiden har använt för att kolla kvaliteten på grund vattnet med.

Nu till min fråga kan det vara så enkelt att jag kan sticka ner en slang i deta rör och på så sätt få dricks vatten ?

Grundvatten karta från sgu
Skärmdump av SGU:s grundvattenkarta med markering av grundvattentillgång och jordart på en användares tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön prick är där mitt rör sticker up.

Enligt sgu så består marken av jordarten isälvssediment vad betyder detta?

Det är väl bara att skruva av locket på röret, sticka ner en slang, pumpa upp och prova.
Det kan ju inte bli värre än utan vatten alls, så prova!

Finns ju många företag som kan hjälpa till med vattenanalyser sedan.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Stråkvad!

Tack så mycket🙃Får inte tillgång till huset försen den 24e :)
Men ska nog ut endå i helgen o försäka få av locket satt som berget sist jag försökte
..

Ett par rejäla rörtänger kanske inte skulle skada.

Lycka till så länge!

Två rörtänger, en åt varsitt håll, ger dubbla vridmomentet..

gusvo085 skrev:
Två rörtänger, en åt varsitt håll, ger dubbla vridmomentet..
Just det!
+ fyra händer underlättar :)

har ännu inte tagit mig ditt ! men rör tänger som har ett gap på över 50mm? gissar på att röret ligger mellan 50-65mm

frågade rörisen på jobbet idag o tydligen så kallas så stora tänger för mormors rörtänger ? vet inte varför men tydligen va dem runt en meter långa.!

dem jag hittat på div. sidor är ju inte särskillt stora i truten ..

men ska dit i morgon förhoppningsvis om jag inte e för bakfull o mäta mer exakt !

mvh stråkvad

Fadai
Hej, Stråkvad! Hur gick det med rörtänger o vatten? Jag blev så himla nyfiken....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.