Vatten & Avlopp
Melkerman: Har för mig att jag förra gången använde: Halvkoppling: https://www.rinkabyror.se/artikel/pex-halvkoppling-20x2/ Oxh D-nippel: https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-20/ Men det kanske finns något lämpligare?
etompau: [citat] Som sagt, är plint/skruv/plast etc i termostaten defekt så är det bara byte som gäller. Kanske har någon VVS-firma i närheten en termostat på hyllan.
ColonelKurtz: Har installerat bergvärme med vattenburen värme i huset. Min fråga är om det ur ett säkert-vattenperspektiv får se ut som på den bifogade bilden. Bilden visar en shuntgrupp (i en ännu inte färdig walk-through-closet) från vilken vattnet går ut till ett antal radiatorer. Det finns ju färdiga lådor som man sätter shuntar i. Men om man inte får plats med en låda, vilka åtgärder, om
The Yaw: Hej nu är det så att jag testat att "spola/flusha" ett kylsystem i ett vindkraftverk. Förutom detta har jag bytt kylblock samt 2 luftventiler och övertrycksventilen samt bytt expansionskärl. Nu är det så att kylningen verkar ok i sig (ingen överhettning) men utöver detta så bildas ett övertryck dvs att trycket stiger med 0,8 bar utöver det tryck jag vill ha. Det resulterar i att
Håbbe01: Att inte fylla ett filter fullt brukar innebära att det skall backspolas och filtermassan skall röras om något för att få bort resterna
major_tom: att köra eco-programmen är att be om problem. vet av egen erfarenhet. de blir varesig varma nog eller använder tillräckligt med vatten. går säkerligen att arbeta fram exakt hur ofta en måsta köra på "riktigt" program för att slippa stopp, men frågan är hur mycket man faktiskt vinner på att köra snålprogram?
jonaserik: Är det VV efter natten nu , hur är med mängd VV, tex efter en dusch ,
MathiasS: Vita rör 51mm kan du få att passa till alla system. https://www.airvac.se/se/centraldammsugare/r%C3%B6rsystem-tillbeh%C3%B6r/r%C3%B6rsystem-%C3%B851mm-11525457
Henrikd75: [citat] Missfärgningen försvann av sig själv. Enda förklaringen är grannens markarbeten. De påverkade brunnen tillfälligt. Jäkla röta att det inte blev bestående.
spacemoose: [citat] Aha! Stort tack för förklaringen. Den kommer troligen inte gå så mycket men svårt att veta. Märker man senare att det blir mycket vatten så får man kanske omvärdera val av pump.
jonaserik: Frågan är då om det är nerförsbacke vid de olika nivåerna åt rätt håll, är det inte det så kan det bli svårt att på ihop det, kanske gräva åt rätt håll med lutningen och sätta en brunn med pump i och pumpa den till annat ställe. Är det uppförsbacke dit så ska det inte finnas backventil i pumpen om slangen inte ligger på frostfritt djup. Den ska kunna rensa sig själv på
jonaserik: [citat] Inte 2 punkter behövs bara en ( bara en givare ) på grundaste stället, sen placering Tja upp till dig, i centralen blir det egen grupp/säkring och kanske en separat JFB för den som ligger före allt annat, inte heller helt fel. Eller så lägger man den tillsammans med något som använts mycket och får en indikering snabbt att nu går inte V-kabeln
LoTiX: Hej! Kör all in på mattsvart i vårt nya badrum. Till duschen sitter det en box i väggen så det behöver beställas stolpar som går från den till dusch blandaren. Min rörmokare var osäker på om det fanns sådana i mattsvart, någon som vet? Och finns det inte kanske de ändå inte syns så mycket bakom blandaren?
Marsman80: Kan ju göra en uppdatering här om vattnet. Blev ingen vidare placering av min tömningsventil då den hamnade under takdropp från mitt vedförråd. Så nu fylls hålet upp utifrån vid regn vilket ju knappast är idealiskt. Så nu är nästa steg att montera hängränna på vedboden vilket är något jag alltid planerat men som liksom "glömts bort" som mycket annat när man har hus :)
Demmpa: Liggande böjar kör man max 45° på, anledningen är att vatten, fekalier mm riskerar att tappa för mycket i hastighet om man använder 90°, om man behöver 90° så använder man två 45° eller tre 30°. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_188_1212179.pdf https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-hur-man-installerar-inomhusavlopp/
proffsrik: Kanske säkrare med 45° istället även om det kanske inte blir problem?
Morsansgrabb: Hej! Jag har kommit över en bättre begagnad köksblandare som jag vill installera, men jag har ett litet problem, Anslutningarna mellan de båda verkar inte i nuläget vilja lira med varandra. Den tidigare Ikeablandaren var det bara att skriva på med en sån standardslang men den nya (nygamla) blandaren har en annan typ av anslutning. Den större anslutningen är ungefär 21 mm i diamater
Cancerman_777: [citat] Ahh. Jag förstår. Det är ju helt sant. Nej, tyvärr inte. Dock skall jag byta en stor del av avloppsstammen ganska snart, så förhoppningsvis löser det sig då.
Iskakan: [citat] Det är bara när vi spolar varmvatten. Under natten har vi tappat tryck från 10 bar till 7,5. Rörmokaren kommer under morgondagen och byter röret. Ska bli intressant att se vad som är fel. Uppdatering kommer inom kort
Gabbe1: Det finns normer för vilket flöde olika tappställen ska ha. Enligt mig är det dock ofta befogat att tulla på dessa normer för att få varmvatten snabbare. Dvs att använda klenare ledningar, i alla fall för varmvattnet. I tidigare hus har jag demonterat varmvattenledningar av 22mm koppar och ersatt med 15mm pex. Visst, det kan innebära begränsningar i flöde, speciellt om fler
Prosit: Den här kopplingen mot plastslangen är helt i metall, alltså ingen tryckskruv i plast. Kan man räkna med att man kan få ihop kopplingen tätt med befintliga delar efter den tagits isär?
mr_bygg: Vi bygger just nu ett till hus med garage på bottenvåningen och en lägenhet på övervåningen. Beskedet vi har fått är att den kommer att räknas som en till bostadsenhet om det finns pentry och badrum. Men det är först när vi har fungerande pentry/kök och badrum vi behöver skicka in ansökan och sen betala för en till bostadsenhet. Min gissning är att har du ett pentry utan indraget
bbb92: [citat] Nämen tack så jätte jätte mycket! TUSEN TACK! Nu har vi varm vatten efter 1 vecka!
bergback: 1 är en syreaktivator och 2 är en avluftare. https://www.bravavattenrening.se/vattenfilter/brava-thetis/
cpalm: [citat] Kolla att du förutsättningarna för en fungerande avluftning, dvs att det kan strömma luft från luftningen av markbädden hela vägen upp till avluftningen på taket. Dvs. att det inte står vatten eller är igentäppt någonstans. [bild]
MariaairaM: Just det är lugnt, vi har tillstånd att fräsa i den i andra delar av lägenheten och konstruktören har gett klartecken för samtliga ytterväggar. Men tack för varningen, väldigt tråkigt om väggen ger vika! :)
Ksbp81: Hej! Jag och sambon har precis köpt en lägenhet i en kåk som byggdes i början av 60-talet. Planlösningen idag är som sig bör föråldrad och i behov av en smärre uppdatering. Badrummet är långsmalt (1,3x4,5m) och går längs ytterkanten av lägenheten. Jag skulle vilja göra om planlösningen en del men kom då att tänka på hur man byggde hyreshus förut? Vad kan jag förvänta mig