Hej!
Jag har en vattenpump som används för trädgårdsbevattning. Dock får jag inget tryck i den nu så det kommer inget vatten.
Kan någon behjälplig själv hjälpa mig?
Se bilder på hur det ser ut.
Det står på den att man ska fylla pumpen med vatten.. men vart och hur gör man det?
Och vad heter en sådan här typ av pump egentligen..?
Det enda jag vet är att förra ägaren har borrat ner 10 meter..
Tacksam för hjälp!
Jag har en vattenpump som används för trädgårdsbevattning. Dock får jag inget tryck i den nu så det kommer inget vatten.
Kan någon behjälplig själv hjälpa mig?
Se bilder på hur det ser ut.
Det står på den att man ska fylla pumpen med vatten.. men vart och hur gör man det?
Och vad heter en sådan här typ av pump egentligen..?
Det enda jag vet är att förra ägaren har borrat ner 10 meter..
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar finnas en plugg in till pumphuset.
Det sitter en liten skruv på övansidan på "pumpdelen", skruva av den och häll i vatten tills pumphuset är fullt och sätt sedan på skruven och starta pumpen så brukar det lösa sig fungerar det inte första gången så försök igen
Testade i helgen att ta bort den skruv som satt längst uppe i den blåa delen.
Jag fyllde nog på med säkert minst 2 liter vatten och satte sedan igång pumpen igen, men fortfarande inget tryck?
Märkte efter en stund att vattnet rann ut igen? Såg ut att rinna ut i mitten av den blåa delen ner på den orangea delen..
Finns det något annat jag kan göra själv för att få igång trycket?
Jag fyllde nog på med säkert minst 2 liter vatten och satte sedan igång pumpen igen, men fortfarande inget tryck?
Märkte efter en stund att vattnet rann ut igen? Såg ut att rinna ut i mitten av den blåa delen ner på den orangea delen..
Finns det något annat jag kan göra själv för att få igång trycket?
Ta en bild på framsidan ovansidanRookie84 skrev:Testade i helgen att ta bort den skruv som satt längst uppe i den blåa delen.
Jag fyllde nog på med säkert minst 2 liter vatten och satte sedan igång pumpen igen, men fortfarande inget tryck?
Märkte efter en stund att vattnet rann ut igen? Såg ut att rinna ut i mitten av den blåa delen ner på den orangea delen..
Finns det något annat jag kan göra själv för att få igång trycket?
Denna typ av pump kallas jetpump
Pump med motor är det blå och det röda eller oranga är en tryck hydrofor
Som alla ha sagt innan så sitter det en anslutning på det blå på ovansidan
Fyll på vatten tills det rinner över
Skruva tillbaka pluggen
Starta pumpen
Vänta en minut om det inte kommer vatten så stäng av pumpen och fyll på mera vatten
Repetera detta till det kommer vatten
Om det läcker ut vatten så kontrollera varifrån
Troligen någon plugg
Skruva loss pluggen och täta om den med gängtejp eller lin
Montera tillbaka
Mvh
Tony
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Pumpen tömdes inte innan vintern. ( Det visste jag inte ens om att det behövdes..corre skrev:
Tack för ditt utförliga svar Tony!Turbin skrev:Ta en bild på framsidan ovansidan
Denna typ av pump kallas jetpump
Pump med motor är det blå och det röda eller oranga är en tryck hydrofor
Som alla ha sagt innan så sitter det en anslutning på det blå på ovansidan
Fyll på vatten tills det rinner över
Skruva tillbaka pluggen
Starta pumpen
Vänta en minut om det inte kommer vatten så stäng av pumpen och fyll på mera vatten
Repetera detta till det kommer vatten
Om det läcker ut vatten så kontrollera varifrån
Troligen någon plugg
Skruva loss pluggen och täta om den med gängtejp eller lin
Montera tillbaka
Mvh
Tony
Jag ska göra enligt din beskrivning när jag kommer hem i eftermiddag, bild kommer också då.
En dum fråga bara.. Den tryckmätaren som finns på pumpen, ska den röra sig uppåt först när jag öppnar vattenutkastet på utsidan av förrådet eller ska den röra sig även med utkastet stängt?
Vad är ett normalt tryck i en sådan typ av pump och vad är det som bestämmer trycket?
Kolla på undersidan av det blåa, det brukar synas om den sprucket.Rookie84 skrev:Pumpen tömdes inte innan vintern. ( Det visste jag inte ens om att det behövdes..) Det stämmer att den står i ett oisolerat förråd, när vi flyttade in hade väggarna lite angrepp av svartmögel, så vi tog bort väggar och isolering, för att isolera om nu i sommar. Tror visserligen inte att det varit så kallt där så att det skulle ha frusit där inne, men det är absolut inte omöjligt tyvärr.
Som tur är så kostar en ny inte mer än 2000-2500, och är nästintill identisk i anslutningarna.
Bra att veta att det inte är någon större katastrof om den skulle vara sprucken. Ska kolla när jag kommer hem, innan jag fyller på med mer vatten.corre skrev:
Stort tack för tipset!
När vattenutkastaren är stängd och pumpen går ska trycket stiga. Är utkastaren öppen så kommer trycket att sjunka tills dess att pumpen startar igen när den kommit ner till sitt starttryck.Rookie84 skrev:
2-4 bar är "normalt", eller typiska start och stopptryck. D v s pumpen startar när trycket sjunkit till 2 bar och den stannar när trycket kommit upp till 4 bar. Om du tappar ut mer vatten än pumpen klara att ge kommer den inte att stanna förrän efter att du stängt av kranen.
Tack! Då har jag lite mer koll nu. Inte lätt när man kommer från en lägenhet och ska hantera en maskin man inte kan något omPatrick E skrev:När vattenutkastaren är stängd och pumpen går ska trycket stiga. Är utkastaren öppen så kommer trycket att sjunka tills dess att pumpen startar igen när den kommit ner till sitt starttryck.
2-4 bar är "normalt", eller typiska start och stopptryck. D v s pumpen startar när trycket sjunkit till 2 bar och den stannar när trycket kommit upp till 4 bar. Om du tappar ut mer vatten än pumpen klara att ge kommer den inte att stanna förrän efter att du stängt av kranen.
Tips: Om du tömmer sugledningen också, så kan det vara ganska mycket vatten som ska fyllas på ( i mitt fall 20 m slang). Då kan det underlätta med ett större "påfyllningshål" t.ex. genom att sätta en extra kulventil på en T-koppling så som gjort på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder