Vatten & Avlopp
jonaserik: [citat] Sitter nog en pil på fläktkåpan som säger vilken riktning den ska snurra, bara att lysa i kåpan och starta/stoppa pumpen så syns det. sen som sägs det kan vara luft i impellerhuset och då pumpas det dåligt. Den typen av pump får inte ha någon luft i sig. sitter det någon ventil mellan pumpen och tanken, stäng den öppna pluggen mitt på pumpen , öppna lite på ventilen finns
Psan: [citat] Dum fråga, men båda är ut mot det kommunala?
Stefan1972: [citat] Nä inte problem så men med vanligt rör uppåt behöver man inte tänka på golvets tjocklek. En klassisk wc anslutning kan ju ha sina begränsningar om det vill sig.
jonaserik: Beror helt på vilken sorts värmekabel, en ETL-10 kan skjutas 80 m om det är inte för många böjar och inga vinklar.
jonaserik: [citat] Någon har tänkt till då:p
MHinvest: [QUOTE="nola, post: 577660, member: 37514" Hur gör jag enklast för att ta reda på hur det löper i golvet? Har ingen lust att bila upp hela golvet från där att röret går ner i golvet och framåt [/QUOTE] Jag fick samma problem i mitt radhus som är 93 år gammalt! först trodde jag röret gick rakt från stammen till kommunens avlopp på gatan... men hittade inte något (2 meter djupt!),
Håbbe01: 110 är största, man kör i ett hus som stam och ett måste för wc. Stam för wc kan delas med andra tappställen. BD är för i gjutning.
HasseTeknik: [citat] Nej, men mätaren är nästan placerad på kallvattensystemets Högsta punkt ( drygt 110 cm över golvet) i ett 1-planshus. Finns bara ett avstick, som går lite högre och det är till ventilen för påfyllning av vatten i radiatorslingan. Vid bytet av mätaren och bara avstängt på primärsidan, så spilldes max 1 dl vatten på golvet. Praktiskt sett, så räcker det ju med en liten
Mats-S: [citat] Samma här, funkar bra om hela familjen är med på det konceptet, inte mycket skit i brunnen då :-) Dessutom märkte jag att när jag bytte till ett "borrat" lock i rostfritt så stannar i princip allt hår ovan locket, superlätt att ta bort efter varje dusch :cool:
maria01: gräv ut den sen kör du högtryckstvätt igenom röret
fantasilös: Ja, det finns VVC, men den vänder nere i kulverten mitt under grannen, cirka 9 meter bort från där vattnet kommer upp till mig. VVC går inte vidare upp till mig. Se skissen i mitt första inlägg. Jag har dubbelkollat nere i kulverten och VVC:n vänder verkligen där, det finns ingen VVC-retur som kommer från mitt hus. (Cirkulationspump för VVC finns i centralen cirka 130 meter från mitt
Rebmasiv: Tack! Det kanske är det enklaste men hade helst undvikit att borra i själva kommoden.
janwide: Inte på känsla! Det finns tydliga instruktioner på hur det ska jag göras att ladda hem på Vattetes hemsida.
Blåbäret_numero_uno: [citat] Jag tror det är keramik faktiskt. Så det vete sjutton om det går att såga i och få till ett jämnt rakt snitt?! Men det tål att tänkas på! Det lär väl få bli så. Mest att det är en bit ner redan så att frilägga det innebär att tampas med lerjord. Men du har rätt - det är nog det hållet vi får gå! Tack för tips och för tipset om Rörprodukter
Raufus: Hej! planen är att ordna en enklare toalett i en ekonomibyggnad i påsk och jag funderar på hur jag enklast får dit vatten. Vi har enskilt VA och jag vet att det passerar en ledning 6-7m från där jag vill koppla in vattnet. Har några funderingar som jag inte lyckats klura ut själv dock. Dels funderar jag på om man behöver gräva en stor grop för inkopplingen? Pem-slangar är ju rätt
ankan678: [bild] [bild] Får hoppas att bilderna fungerar, det är som synes ett beganat handfat som jag ännu inte rengjort ordentligt, står ingen tillverkare på. [bild]
sebastiannoren: Hallå alla. Tänkte meddela att problemet är löst. Löste det genom att raspa ner röret 0,5 cm runt och sedan sandpapprade det fint. Köpte sedan en ny muff när jag ändå höll på med allt. Efter det gick toan ner fint Tack alla för tipsen!
Trrttsch: Nej men precis som Krypstocken påpekade var tejpens funktion i detta fall att få gängorna att ta bättre. Den ursprungliga läckan var nog på kopplingen mellan grå rören och vita övergången. Gängorna hoppade över när jag drog åt men det blev bättre med tejpen. Jag kan ha satt gummipackningen vid flänsen snett vid nåt tillfälle när jag testade och det var därför jag trodde det
Maestrono: [citat] Jag tänker mig att skarvarna är nere i källaren, där jag fotat bilden. Sen drar jag upp 3 kallvatten och 2 varmvatten därifrån. Tack för info. Om mitt rör är 22mm, är det då 1/2" propp jag ska ha? Den kallas även R15 (?)
polarsson: Dra stuprännan ned i planteringslådan så får du bra bevattning (y):rofl:
jonmo: Menade likt den gröna linjen. Ett alternativ skulle också vara enligt den ljusblå. [bild]
nonnos: Hej, Ska dra rör till fördelarskåp av tappvatten och undrar vad en röris hade föredragit när han ska utföra anslutningen. Kommer dra två rör ovanifrån och undrar om alt 1 (rött, rakt ovanför) eller alt 2 (snett ovanför) se bild: [bild] bortse från dem två rören till höger i bild då dessa kommer att tas bort. Går det att vända på anslutningen när man bygger ut
NoOne2k: Har du möjlighet att dra rör istället för slang så är det bättre :)
GoC: [citat] Du köper två sådana proppar som visas i #4 Skruvar loss och kapar röret så du får loss muttrarna. Sätter i proppen och skruvar tillbaka muttern och drar åt. Då blir det tätt. Proppen vänder du så ”håligheten” vetter utåt, så du ser den.
jonaserik: Slagit till den , då är det skit i rör och brytare som släppt lite så trycket kan komma åt att påverka mekanismen i den. Edit , när den byts så behåll den gamla och gör ren den så har du en i reserv, röris ska inte ta med den hem, det är din tryckströmbrytare. Du kan se här hur man rengör en
Arvid Sandin: Förra sommaren grävde jag ner en 50mm pem slang från vattenutkastet på huset 30m bort till garaget för att på sommaren kunna ta vatten därifrån. När jag använt den ett tag upptäckte jag att det blev nån sorts övertryck i slangen. Den kopplas in i utkastaren med en vanlig gardenakoppling och om man drar ut den så sprutar det vatten i alla fall 3m åt ”fel håll” från den
Teacer: [bild] jaha. Bara in och ut igen och sen till duschen? Typ. edit: Fattar. 1 in. Sen till dusch och nåt mer. Tack :-)
elpaco: [citat] Hehe vi får se. Jag svarar på ev frågor som uppkommer. Har lagt ner lite tid på detta, och räknat på allt.