Hej!
Vi har ett fritidshus med gammal grävd brunn. Vattenpump och hydrofor i källaren. Vi tog vatten till trädgården och märkte inte att vattnet slutade rinna. Jag antar att vi tog ut mer vatten än vad som hann fyllas på. Det var mycket luft i systemet, Jag fyllde på vatten i pumpen några vändor så löste det sig och trycket i hydroforen steg till 1 kg/cm. Vattennivån i nivåröret på framsidan steg från obefintligt till max. Pumpen stängdes aldrig av dock, till slut gick den varm. Sen fick allting vila i 2 veckor när vi åkte hem. Nu står mätaren på ca 1. Pumpen ger vatten men stängs inte av vilket jag antar handlar om att trycket i hydroforen är för lågt så den inte når avstängningstrycket. Jag har en kompressor så jag kan fylla på med luft i tanken som förra ägaren sagt. Mätaren på hydroforen får jag upp till ca 2 (kg/cm2). Mätaren på kompressorn ligger då på ca 5-6 (bar). Pumpen slår fortfarande inte av. Jag ser ingen vattennivå i röret, men det är så fullt av avlagringar att det är svårt att veta om där är vatten eller inte. Om jag knackar på hydroforen är det svårt att höra någon tydlig luft/vattennivå. Med pumpen avstängd rinner det ur kranen dock så nånting har hänt. Vad ska jag göra nu? Vore tacksam för MYCKET tydliga instruktioner då detta är helt nytt för mig.

• En hydrofor med tryckmätare och ett avlagringsfyllt nivårör i en källare, som beskrivs i ett diskussionsinlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skit i tryckströmbrytaren eller impellern ( sugpump ) smällt i pumpen p.g.a värme. mera foton på ev pump och tryckströmbrytare..

Jag öppnade kranarna idag och släppte ut allt vatten. Tryckmätaren på tanken står på 0. Prövar starta pumpen och ser om hydroforen fylls på, då ska väl trycket i hydroforen stiga? Gör jag rätt? Pumpen går och är kall vilket jag tolkar som att vatten kommer in och kyler den? Tryckmätare på noll på en vattenpumpstank med röd ventil och otydligt rör.
Skapa konto
Vattenpump och rörinstallation i källare med tryckmätare som visar 0.
Skapa konto

Röret är omöjligt att se någon nivå i. Kan man rengöra det eller måste man byta ut det?

Aha. Fick fylla på med vatten i pumpen på sugsidan igen, sen steg trycket i hydroforen, och pressostaten slog av pumpen vid runt 5 kg/cm2. Nu har vi vatten med bra tryck i kranarna. Får se nu när pumpen går igång - läser av trycket då - för att se om pressostatens inställningar behöver justeras. Korrekt?

Du är på rätt vag och har vatten. Pumpen har nog klarat sig.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
T Tolvan Tolvansson skrev:
Röret är omöjligt att se någon nivå i. Kan man rengöra det eller måste man byta ut det?
Om du stänger dom röda kranarna, så kan du ta bort glaset och rengöra eller byta. För att slippa skit i siktröret, kan kranarna vara stängda och öppnas bara vid koll av nivåer.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.