Jag har försökt beräkna vattenflöde/volym för ett 160 mm avloppsrör som ska fylla en brunn där jag suger upp vatten mer en pump (sommarvatten system).

Röret ligger ut i Mälaren på ca. 1 meters djup med ett svagt fall mot brunnen men i princip självtryck på vattnet.

Röret är ca 45 m långt.

Enligt mina initiala beräkningar skulle det räcka men nu när vi har hållit på att blåsa rent stammar i systemet sjunker nivån i brunnen för vatten hinner inte rinna till tillräckligt fort.

Pumpen har en max. kapacitet på 8,5 kubikmeter per timme.

Räknar jag rätt blir det 2,36 l/s och det måste ju ett 160mm rör klara även om det är 45 meter långt, eller?

Hur är höjdskillnaden mellan Mälarens vattenyta och rörmynningen i brunnen?

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur är höjdskillnaden mellan Mälarens vattenyta och rörmynningen i brunnen?
Rörmynning i brunnen är ca. 1 meter under ytan på Mälaren.

anders07 anders07 skrev:
Rörmynning i brunnen är ca. 1 meter under ytan på Mälaren.
samtidigt som röret låg en meter under vattenytan eller fattar jag allt fel?

S Stefan1972 skrev:
samtidigt som röret låg en meter under vattenytan eller fattar jag allt fel?
Ja, det ligger nedgrävt ca en meter ner.

Det känns ju inte som att det kommer flöda särskilt mycket då? Mest stå stilla och sakta anpassa sig bara.

Handritad skiss av en pump och rörsystem med vattenflöde, märkt med mått och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här då ser det ut...

Har inga tabeller, men när vattenytan i brunnen kommer ner 1 m, så har du ju bara 0,1 bars tryck.
Om brunnen är djupare än 1 m, så får du räkna på 0,1 bar och inget mottryck. Vid djupare brunn t.ex. 4 m och mynningen av "sjöröret" nerdraget till 3,5 m, så får du ju ett ökande tryck upp till 0,35 bar, vilket kanske kan hjälpa till något.
Handritad skiss av en brunnskonstruktion med vattenyta, pump, rör och mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket sjunker nivån när du pumpar?, förslaget ovan hjälper först när nivån går under inloppet i brunnen.

Testen jag gjorde med öppet rör ut från pumpen så sjönk nivån ner under 160mm röret och jag stängde av innan det kunde gå under insuget.

det känns som att nått har flyttat in i röret, nog borde 1 meters höjdskillnad och 160 rör ge mer än ett par liter i sekunden,

D
En gädda?

D Derbyboy skrev:
En gädda?
Röret är ju 45 m så en och annan gädda ryms... Kanske jag skulle köra genom lite rensslang på högtrycken...?!?

Om inget stoppat så ska du ju ha fullt blås i röret... du ska inte kunna säga med pumpen så röret kommer över ytan, då är något knas...

Det kanske sitter någon slags nät eller sil i änden på röret, som har blivit igensatt av något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.