Jag har försökt beräkna vattenflöde/volym för ett 160 mm avloppsrör som ska fylla en brunn där jag suger upp vatten mer en pump (sommarvatten system).
Röret ligger ut i Mälaren på ca. 1 meters djup med ett svagt fall mot brunnen men i princip självtryck på vattnet.
Röret är ca 45 m långt.
Enligt mina initiala beräkningar skulle det räcka men nu när vi har hållit på att blåsa rent stammar i systemet sjunker nivån i brunnen för vatten hinner inte rinna till tillräckligt fort.
Pumpen har en max. kapacitet på 8,5 kubikmeter per timme.
Räknar jag rätt blir det 2,36 l/s och det måste ju ett 160mm rör klara även om det är 45 meter långt, eller?
Röret ligger ut i Mälaren på ca. 1 meters djup med ett svagt fall mot brunnen men i princip självtryck på vattnet.
Röret är ca 45 m långt.
Enligt mina initiala beräkningar skulle det räcka men nu när vi har hållit på att blåsa rent stammar i systemet sjunker nivån i brunnen för vatten hinner inte rinna till tillräckligt fort.
Pumpen har en max. kapacitet på 8,5 kubikmeter per timme.
Räknar jag rätt blir det 2,36 l/s och det måste ju ett 160mm rör klara även om det är 45 meter långt, eller?
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Hur är höjdskillnaden mellan Mälarens vattenyta och rörmynningen i brunnen?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det känns ju inte som att det kommer flöda särskilt mycket då? Mest stå stilla och sakta anpassa sig bara.
Har inga tabeller, men när vattenytan i brunnen kommer ner 1 m, så har du ju bara 0,1 bars tryck.
Om brunnen är djupare än 1 m, så får du räkna på 0,1 bar och inget mottryck. Vid djupare brunn t.ex. 4 m och mynningen av "sjöröret" nerdraget till 3,5 m, så får du ju ett ökande tryck upp till 0,35 bar, vilket kanske kan hjälpa till något.
Om brunnen är djupare än 1 m, så får du räkna på 0,1 bar och inget mottryck. Vid djupare brunn t.ex. 4 m och mynningen av "sjöröret" nerdraget till 3,5 m, så får du ju ett ökande tryck upp till 0,35 bar, vilket kanske kan hjälpa till något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder