Hallå,

Jag rensade lövsil och noterade att jag kunde se en grumlig vattenspegel längst ner i röret som går ner i mark. Jag slamsög lite provisoriskt med våtdammsugare och fick upp slammigt vatten.

Jag slår i botten på röret med dammsugaren och det verkar vara en 90 graders sväng bort från huset, men jag varken ser eller känner exakt hur det ser ut där.

Är detta något att oroa sig för så att man borde undersöka närmare eller kanske slammsuga mer professionellt?

Jag gillade inte riktigt känslan av att det stod vatten nära grunden, men det kanske bara är några cm i botten på röret under nivån för svängen? Dränering är omgjord av förra ägaren och inte lastgammal (15 år?) så jag har inte börjat gruva mig för den i allmänhet än..

Tack för råd och tips!
Grått avloppsrör som leder ner i marken, omgivet av grus och betongkant, med dunkelt sken av vatten i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn i ett mörkt avloppsrör med en grumlig vattenspegel synlig längst ner, som indikerar stående vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: när jag spolar ner med vattenslang så rinner det undan och jag kan inte se att nivån höjer sig.

Claes Sörmland
Kanske är ett rör som leder till en liten stenkista i gräsmattan där grundvattnet just nu står högt p g a att det är vår?

Men fackmässigt ska det inte se ut så om man lägger en dagvattensledning idag. Rören läggs med fall så att de alltid står tomma.

tommib
Kanske en lokal lågpunkt just där röret går ner? För att veta säkert är det nog filmning som gäller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ok, tack för hjälpen. Inte riktigt bra, men inte heller garanterad katastrof :)

Jag har en liten inspektionskamera av budgetkvalitet så jag gör ett litet försök att kika ner och se om jag kan förstå vart det tar vägen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.