Vi är igång med att påbörja en tillbyggnad + gästhus till ett hus från ca 1970. Det visade sig att ritningar över V/A som vi fått av kommunen inte alls stämmer. Nu har vi haft grävare och markarbetare på plats en hel arbetsdag för att hitta hur avloppet ligger. Vem ansvarar och vem ska stå för den kostnaden?

Inte kommunen iallafall. Någon har inte följt ritningarna när huset byggdes. Detta är mer regel än undantag. Så du kan knappast ta det som dolt fel heller. Det är sådant man får räkna med.
Nu antar jag att det är dina ledningar det gäller? Inte kommunala stammledningar.

Det är nog ni själva skulle jag vilja påstå.

Här fick jag ut ritningar av kommunen till när vi skulle gräva, och de var tydliga med att detta var vad som lämnats in till dem och att det kunde ändrats med tiden.

Våra stämde inte heller ;)

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…

Bästa svaret

Finns det någon avstängningsventil och spolbrunn nära tomtgränsen? Utgå då från den, och titta sedan på var vatten kommer in i huset (i regel nära vattenmätaren). Som regel går sedan ledningarna på enklaste sätt däremellan.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B b8q skrev:
Finns det någon avstängningsventil och spolbrunn nära tomtgränsen? Utgå då från den, och titta sedan på var vatten kommer in i huset (i regel nära vattenmätaren). Som regel går sedan ledningarna på enklaste sätt däremellan.
Tack för svar. Det visade sig att spolbrunnen var överasfalterad.... Men det vi egentligen tycker är anmärkningsvärt är att den ursprungliga originalritningen från då huset byggdes (och som kommunen tillhandahåller) är helt fel o att tomten nu är uppgrävd där det eg inte behövdes ☹️. Tråkigt att läsa att sådant här verkar vara vanligt...

• Gilla
t230victor
  • Laddar…
Kommunen har inget ansvar för ritningens korrekthet mot verkligheten. Men fastighetsägaren är ansvarig för att bygga enl. ritningen.

• Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ming Ming skrev:
Tack för svar. Det visade sig att spolbrunnen var överasfalterad.... Men det vi egentligen tycker är anmärkningsvärt är att den ursprungliga originalritningen från då huset byggdes (och som kommunen tillhandahåller) är helt fel o att tomten nu är uppgrävd där det eg inte behövdes ☹️. Tråkigt att läsa att sådant här verkar vara vanligt...
Det är ju inte kommunen som tillhandahåller ritningen utan det är uppgifter som fastighetsägaren har lämnat till kommunen. Och fastighetsägare har rätt stor frihet att dra om ledningar hur de vill på sin tomt utan att kommunen blir involverad. Det är ju ditt eget ansvar som fastighetsägare att sköta dokumentationen av dina egna ledningar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju inte kommunen som tillhandahåller ritningen utan det är uppgifter som fastighetsägaren har lämnat till kommunen. Och fastighetsägare har rätt stor frihet att dra om ledningar hur de vill på sin tomt utan att kommunen blir involverad. Det är ju ditt eget ansvar som fastighetsägare att sköta dokumentationen av dina egna ledningar.
Jodå, kommunen tillhandahöll ritningen
För övrigt håller jag med dig. Tråkigt oavsett.
Tycker det borde vara mer koll på uppgifter som lämnas in, att det verkligen stämmer. Ovan mark är ju allt supernoga reglerat. (Bygglov etc)

Claes Sörmland
Ming Ming skrev:
Tycker det borde vara mer koll på uppgifter som lämnas in, att det verkligen stämmer. Ovan mark är ju allt supernoga reglerat. (Bygglov etc)
Vad är det för ritning som kommunen tillhandahöll? Jag undrar eftersom min kommun inte ger sådan detaljerad information.

Jag delar inte din syn att vi ska lägga ännu mer skattemedel på kommunanställda som ska åka ut i fält och kritiskt undersöka äktheten i varje detalj som har lämnats in. Vi har mer prioriterade uppgifter i våra kommuner än att slösa bort skattemedlen på detta. Det rimliga är istället att de enskilda fastighetsägarna tar sitt ansvar för att dokumentera sin egen fastighets rördragningar.

Om du gräver i det (!) kommer du att upptäcka att allt ovan mark är inte superreglerat. Det bara framstår så p g a de senaste årens digitalisering. Men kartor/ritningar, tillstånd, byggnader och fastighetsgränser överensstämmer inte på var och varannan fastighet.

Redigerat:
Ming Ming skrev:
Nja, det kommunen tillhandahöll lär väl varit en ritning en tidigare ägare av er fastighet lämnat in.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Egentligen kan man undra varför kommunerna sparar på allt möjligt om resp fastighet. Men det är ganska roligt när man som jag har ett hus på drygt hundra år. I mitt fall finns ombyggnadsritningar från 1918 på en ombyggnad som aldrig genomfördes, ritningar från 20-talet när VA drogs in för första gången och div handlingar från 70-talet när tydligen fastiheten missköttes och en tidigare ägare fick ett förläggande om att städa fastigheten. Ingen av dessa handlingar är aktuella idag, men som sagt så är jag glad över att kommunen sparat dem så jag kan få lite historia om mitt hus.

• Gilla
Ming
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, det kommunen tillhandahöll lär väl varit en ritning en tidigare ägare av er fastighet lämnat in.
13th Marine 13th Marine skrev:
Exakt. Tillhandahålla betyder ”ställa till någons förfogande”.

Ming Ming skrev:
Men inte att man på något sätt garanterar att denna för länge sedan inlämnade information är korrekt.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ming Ming skrev:
Betyder det att kommunen helt enkelt lämnade ut en offentlig handling från sitt arkiv som tidigare ägare av din fastighet hade inkommit med någon gång i historien?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ming Ming skrev:
Kommunen har i princip sagt "här är ritningarna som lämnats in om detta hus" om de inte stämmer kan inte kommunen belastas för.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.