N NoOne2k skrev:
@anders07 har du koll på hur stort fallet på röret är? Det går givetvis att räkna på. Här finns en enklare dimensioneringsguide. Jag har dock inte kontrollräknat om det blir rätt där: [länk]
Det är troligen inte något fall, eller väldigt lite när jag har mätt från vattenytan.
Eftersom röret är helt vattenfyllt och under ytan borde väl fallet inte ha någon större inverkan?

L lordi skrev:
Det kanske sitter någon slags nät eller sil i änden på röret, som har blivit igensatt av något?
Nej, det har jag kollat men det är rätt mycket skräp (sjögräs) i vattnet så inte omöjligt att det blivit en ansamling...

Nej fallet har ingen betydelse, bara tryckskillnaden mellan respektive ände.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det är troligen inte något fall, eller väldigt lite när jag har mätt från vattenytan.
Eftersom röret är helt vattenfyllt och under ytan borde väl fallet inte ha någon större inverkan?
Det råkar inte vara någon högpunkt som håller kvar en luftficka? En spontan tanke är att en högpunkt på bara några centimetrar snabbt minskar den användbara rörarean

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det råkar inte vara någon högpunkt som håller kvar en luftficka? En spontan tanke är att en högpunkt på bara några centimetrar snabbt minskar den användbara rörarean
Det kan det förstås också vara, jag har inte varit med och grävt ner röret själv men enligt uppgift ska det vara "ett lätt fall" mot brunnen men det är lermark och kan röra på sig också förstås...

tommib
En snabb googling gav detta

https://www.omnicalculator.com/physics/pipe-flow

Stoppar man in ett fall på 1 m (eftersom röret är en meter under vattenytan) så får man ett flöde på 43 liter/s.

Jag försökte först räkna med Hagen-Poisseuille men det gav rätt märkliga resultat (2,5 kbm/s) så jag tror att jag har ett potensfel någonstans i den beräkningen. Jag jobbar ju vanligen med lite klenare dimensioner när jag eventuellt behöver beräkna ett flöde... ;)

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.