K
Ksbp81: Hej! Jag och sambon har precis köpt en lägenhet i en kåk som byggdes i början av 60-talet. Planlösningen idag är som sig bör föråldrad och i behov av en smärre uppdatering. Badrummet är långsmalt (1,3x4,5m) och går längs ytterkanten av lägenheten. Jag skulle vilja göra om planlösningen en del men kom då att tänka på hur man byggde hyreshus förut? Vad kan jag förvänta mig
0 svar · 900 läst
E
Ekelunds: [citat] Vi har en vanlig vattenbrun. Vi fick byta pumpen! [citat] Vi fick byta pump, den gick på sina sista dagar. Bytte till en dränkbar och sedan dess har det funkat fint!
4 svar · 1,1k läst
N
Nitchi: Hej! Vår pumpautomat till dricksvattnet börjar sjunga på sista versen och det är snart dags att byta ut den. Det jobbiga med vår pumpautomat är att den sitter i krypgrunden och det är lite krångligt att ta sig ner för påfyllning (inget för den med klaustrofobi :) ) Det är också planerat för kommunalt vatten 2022/2023 så därför vill vi inte lägga ut pengar ”i onödan” på
0 svar · 848 läst
O
oddiq: Duschblandaren droppar, så jag köpte en ny kranöverdel. Tyvärr fick jag en tankevurpa och postade detta inlägg i ren panik. Men allt fungerar nu som det ska.
0 svar · 554 läst
Rabbithole
Rabbithole: Häll i vatten och lägg på ett lock borde räcka
1 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut som ett gjutjärnsrör med sko. är det magnetiskt?
4 svar · 1,7k läst
·
R
Reglerventilen: Det fungerar. Kanske inte bästa valet för en snygg installation. Men det är ett garage och kräver man inte spikrakt rör mellan klamringen, så blir det i allfall skarvfritt.
1 svar · 2,5k läst
F
Färdigrenoverad: [citat] Ja hittat måtten nu, den är 22 mm.
2 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu är det klart. Jag tror fluidmastern är lite tystare. [bild] [bild] Jag lyckades inte med steg 4 och 5 i monteringsanvisningen, det när man ska spola ur ev skräp. Jag kanske var trög, men nu chansar jag att det inte var något skräp.
6 svar · 12,8k läst
·
H
hydrolift: [citat] Perfekt, tack! (y):D
24 svar · 33,2k läst
J
J1jet: Tack för svaren alla. Jag ska prova ikväll att tömma den genom att öppna båda ventilerna. Förhoppningsvis kommer det in luft och jag slipper öppna pluggen i toppen. Jag återkommer med resultatet.
11 svar · 14,0k läst
·
R
RoAd: Det var för väl att jag pausade arbetet igår och sov på saken. Med utvilade ögon blev situationen dråplig idag. När jag mätte hur jag skulle montera stommarna i förra veckan så kom jag fram till att lagom höjd skulle vara precis över kranen (utan vred) och konstaterade "inga problem jag drar bara bort den". Att vredet skulle bort gjordes omedelbart till en odiskutabel sanning i mitt
19 svar · 8,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Eftersom du kanske har problem med kontaktering någonstans, så är det extra viktigt att inte lita på arbetsbrytaren, utan tag ur/ slå ifrån säkringarna också innan du börjar koppla om.
9 svar · 7,1k läst
·
H
husdrömmar89: Konstigt har ingen kona men kan bara dra i den såhär långt, för hand i och för sig. Borde jag be dom skicka en ny kanske?
5 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ingen fara alls, det är helt enkelt muttern som ser ut sådär på äldre förminskade FPL-kopplingar. Värre är att TA FPL sitter på Vatette.
13 svar · 2,4k läst
·
catherineb
catherineb: [citat] Ja, helt absurt... Vi fick inte ha golvbrunn i stallet kopplat på vår vanliga avloppsbrunn för ”det kan hamna grus i avloppstanken”. Precis som att gruset på ridstövlarna skulle hamna någon annan stans när jag sköljer av dom inne i duschen...
15 svar · 4,2k läst
·
M
Mikkisgus: [citat] Tack. Jo fått till mig att det är strumpmetoden som gäller
2 svar · 2,3k läst
M
-MH-: [bild] Ser ut som galvade rör? Det droppade från övre vänstra vinkeln i bild
9 svar · 2,5k läst
·
M
Mwelander: [citat] Aha.. Ja ventil för avlopp brukar väl förståss sitta ovanpå taket? Det finns en matkällare ungefär där så låter troligt..
2 svar · 1,0k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Det Du har i VV-beredaren är sannolikt kalkavlagringar, inte jord.
41 svar · 15,9k läst
K
karincam: [citat] Ja, fast det är inte det jag menar. Isoleringen är inget problem (bara att vika undan) utan det är genomföringen från huset jag grunnar på. Jag HOPPAS att den ligger i ett rör, och att man kommer åt det utan att göra åverkan på golvet som är nygjort (de har gjort en liten upphöjd låda av klinker i hörnet på golvet. Jag hoppas det räcker med att ta bort "locket", den övre
13 svar · 5,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Den är en rörgänga och inte en klämringskoppling men jag håller med om att anläggningsytan inte ser så fantastiskt övertygande ut för användningen lekande mutter med packning. [citat] Enklast är kanske att köpa två minikulventiler med klämringskoppling som passar på dina rör och planände R10 (G 3/8” är ett annat namn för samma storlek). Vatette är ju ett trevligt
1 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: Sorry, missförstod ditt inlägg. Ni kan ju börja med att filma betongrören för att få reda på skicket för att fatta ett informerat beslut. Åldersmässigt är de annars i slutet på sin tekniska livslängd. Det går även att relina betongrören som är en metod där man lägger i en "plaststrumpa" i betongröret för att på så sätt slippa gräva upp marken.
3 svar · 1,8k läst
eriksm
eriksm: Ja, någon typ av pump har det varit. Men frågan är varför den sitter där? Har ingen oljetank, huset är byggt med ytjordvärme.
3 svar · 1,3k läst
·
assyrian
assyrian: Hej jag har köpt en ny bänkdiskmaskin Logik och den har aquastop sladd jag tänkte fråga om jag kan eller får byta aquastop sladden mot en vanlig sladd ?
0 svar · 1,4k läst
J
jonaserik: Det är en kombi modell du hr då . med en EL-panna liggande ovanpå beredaren, för att se sorten på patronen så ska fronten tagas bort och nertill sitter patron , kan vara en standard 2 tum / 50 mm gängad patron, gärna foto på den. Har du jordfelbrytare och någon slinga är sprucken så löser den direkt annars avbrott i slingorna. kolla så att det inte är brända kontakter på
15 svar · 9,3k läst
p1ngwin
p1ngwin: Väldigt sent svar men detta löste sig efter renovering utav badrum då blandaren byttes ut hoppas de kan vara till hjälp för någon som råkar ut för samma fenomen
4 svar · 2,2k läst
H
Hajjen: [citat] Jag är ingen expert på detta rent praktiskt, men generellt så skulle jag väl säga att grövre ger mindre förluster. Man har väl ofta ett flöde man vill ha och då stryper man vid tappstället, men ju större diameter på vägen dit desto lägre flödeshastighet och lägre förluster. I ventiler och liknande (om förlusterna är en viktig parameter) så får man leta efter låg
3 svar · 1,5k läst
E
Erik Jb: Jag faktiskt byggt in VVB:n där uppe idag, så din ide är inte alls dum. Ska ska se om det går att få till. [citat]
9 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.