E
Erik112233: Har tyvärr inte haft läge att byta ut grejerna i brunnen så jag har inte kunnat testa systemet. Men funderar redan på om det skulle vara bra att byta befintliga gamla grejer mot något sånt här. Är bara till ett fritidshus.
31 svar · 8,4k läst
·
K
Kurtivan: Du kommer ganska långt med en vaskrensare, en sådan där stor sugpropp,
2 svar · 1,2k läst
·
L
larssssa: [citat] Jag har bergvärmepump med expansionskärl i pannrummet. Rören går ner i sutterängplanet sen är allt gömt. Jag gissar att de går ner till värmesystemet. Men det är en ända röra (nej, det var inte tänkt att vara roligt) med rören där nere. Jag ska renovera köket nu under våren/sommaren så försöker bilda mig en uppfattning på om det är nödvändigt att behålla detta
4 svar · 2,2k läst
·
Torbjörn Berggren
Torbjörn Berggren: Hej! Har installerat och driftsatt ett minireningsverk från AquaTec (AT-15). Det vill säga typ samma som säljs på av billigtminireningsverk.se eller av Agust Eco. Utgår från att alla slanginställningar kommer "normalinställda" vilket instruktionen säger, är dock osäker på om pumpen för flockningsmedlet verkligen går. Någon som har tips på hur man ser det? Tar gärna även emot
0 svar · 2,4k läst
wildeside
wildeside: Går att borra från två håll eller knacka sönder borrkärnan och fortsätta att borra från samma sida
4 svar · 1,7k läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Precis. På 10bars-system trycker man med 14 bar drygt.
3 svar · 3,9k läst
Wickevire
Wickevire: Jag har märkt att det har börjat komma lite luft när man öppnar en blandare, det är både på kall och varmsidan. Kan det bero på en vattenläcka? Har dock inte märkt någon ökad förbrukning på vattenmätaren. Kan man koppla in en manometer och sedan stänga inkommande vatten och se om trycket sjunker. Hur gör en vvs tekniker?
0 svar · 1,3k läst
J
JSten: Har en befintlig vattenmätarkonsol från Beulco som jag ska koppla in en backventil till (rinkabyror.se/artikel/beulco-2112-backventil-22xg20/). Dilemmat jag nu har är att jag behöver få tag i en ny 22mm klämring då den som sitter där idag inte lär gå att återanvända. Enligt deras hemsida
0 svar · 1,1k läst
A
Anders1953: [citat] Vad bra! Och nu förstår jag bättre hur det fungerar. Då håller jag tummarna att de funkar fint fortfarande. Stort tack för hjälpen! Det uppskattas verkligen
4 svar · 3,1k läst
·
Y
yehor: Kan jag på något sätt modifiera så jag kan se temperaturen i tanken på en VVB trådlöst eller vilka modeller stödjer detta? Enda jag hittade var Ariston Velis, dock så har den fått väldigt dåliga betyg, livslängden verkar inte vara många år.
0 svar · 609 läst
A
ankan678: Tänkte köpa nån bockningshistoria som man spänner fadt i skruvstädet, antagligen från Biltema,
7 svar · 1,5k läst
C
corre: Det tolkar jag som att den kan fyllas med vatten utan fyllning runtom. Kanske tom att föredra att den är delvis fyllt när ni återfaller, så ni kan packa återfyllnaden.
5 svar · 1,5k läst
·
harry73
harry73: [citat] Det är troligt,och något man kan upptäcka med filmning (var börjar ledningen bli vattenfylld). En annan möjlighet är att det är stopp i ledningen, men att materialet över röret är så genomsläppligt att vattnet tar sig ur röret genom hålen som finns i röret för att strömma in i röret på andra sidan stoppet. Stoppet kan då vara en fysisk propp eller, så har röret gått
44 svar · 8,5k läst
·
slacker
slacker: Gjutjärnsbrunnarna brukar ju dessutom ha ett renshål via en bult - Kanske läge att lossa den och spola rent?
7 svar · 2,3k läst
·
M
Maledictus: Det kan vara så att om blåsan varit tom en längre tid så får du inte i någon luft. Hade samma problem med ett expansionskärl till bergvärmen när vi flyttade in i kåken. Värmepumpskillen som skulle serva anläggningen använde kompressorn och skulle fylla på lust men inte ens 8 bar (eller var en kompressor nu trycker) räckte för att få i någon luft. Fick byta expansionskärl.
2 svar · 2,4k läst
B
Blasket: Har tittat på Vatette och de verkar kanon. En liten fråga när det gäller kopplingen på kulventilen så ska väl ändan in i väggbrickan där man normalt sätter in röret med klämring alltså inte kulventil med slätända.
2 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: [citat] Mycket skrivs och mycket sägs om detta , i vanlig villa/hus så är den risken minimal , klart står det stilla i 1 vecka så är det bara att starta upp VVB till 70 - 75 C , så tar det 5 minuter och det är tvärdött i VVB, samt spola 3 - 4 minuter så är det borta.
20 svar · 2,9k läst
·
F
FRS05: [citat] Tackar så mycket! När du säger det så syns det väldigt tydligt på ovansidan av kranen:D. Får bli att pilla med detta i nästa vecka och se om jag får till det:)
2 svar · 11,0k läst
·
J
jonaserik: Fungerar nog, bara att när pumpen stannar så ska det bli luft i slangen. Det med att dom säger behövs inte, Tja utlopp i luft ska vara över nivån på utlopp TM och måste var så att det inte blir en hel vattenstråle ut i avloppet . annars kan det bli hävert . Du får prova hur det går med ett antal tvättar med max vatten i den.
6 svar · 4,9k läst
·
C
corre: Vatte har koppling med plasthylsa som löser dimensionsskillnaden till en 18mm klämringskoppling
5 svar · 3,4k läst
·
L
Lilla Husägaren: [citat] Tack!
27 svar · 3,4k läst
·
L
27 svar · 3,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] ok, jag fattar. Du övertänker, lite snett blir det ju alltid ur fixturer eftersom slangen är lite mindre än ytterröret.
9 svar · 29,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Visst är det en myt men det spelar faktiskt roll när man i historien har anlagt större avloppssystem. Man vill ha ett lugnt flöde på avloppsvattnet som inte eroderar murverk och rör, stänker och låter. Då är 0,5-1% fall bra. Det kan blir rejäla vattenflöden med mer lutning än så.
6 svar · 10,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: 30mm för att vara exakt. Finns både med ventil eller ej. https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/mellankopplingar/for-160-cc Edit: Ser nu att jag var två på bollen att lägga upp korrekt länk :giggle: [bild] [bild]
4 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: Det kan var en sättning i övergången mellan gjutjärn och ev betongrör ut till brunnen, inget ovanligt. enda sättet att få rede på det är att filma, det lär finnas tillbehör som filmkamera till biltelefoner ,men har inte använt det.
8 svar · 2,9k läst
K
karlmb: [citat] Jag skrev och anmärkte på de rena fysiska problemen med sughöjd osv till tömningsansvarige på kommunen, som var med vid besöket på plats men han skrev bara att han inte kan uttala sig om tekniska begränsningar och bla bla upprepade ovanstående. Vi lät det bero och får väl driva det i förvaltningsrätten när de väl tillämpat den strängare tolkningen...
6 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Frågan har varit uppe flera gånger! Visst är det så, men det är ett allmänt vedertaget namn på produkten som nästan alla förstår. Med andra ord oerhört enkelt att få folk att förstå med det slanguttrycket. Ett mer korrekt namn för denna produktgrupp är minikulventil.
13 svar · 31,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kommunen brukar kunna vara behjälplig med var förbindelsepunkten i gatan/utanför tomten ligger.
2 svar · 2,5k läst
H
Håbbe01: Hej, tog fram en lösning till kund en gång baserad på följande Vakumwc till sluten tank BDT till disk o tvätt https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/vakuumtoaletter/mycket-snalspolande-system/ Fann indrän https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/slamavskiljare-med-infiltration/
1 svar · 4,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ingen aning, bodde inte kvar så pass länge att det hann förfalla igen.
14 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.