Finns det skarv att få tag på för äldre "PEM" (PEL PN6) -slang med dimension 42x4,0?
Jag hittar bara övergång till utvändig gänga, som här från Rinkaby
https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-aldre-standard-utv-28x25r/
Har en sådan slang och det har nu blivit hål på den, så jag behöver skarva in slang på detta ställe. Har gammal slang liggande så hade varit enklast med två skarvhylsor.
Men jag har inte hittat några..
Jag hittar bara övergång till utvändig gänga, som här från Rinkaby
https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-aldre-standard-utv-28x25r/
Har en sådan slang och det har nu blivit hål på den, så jag behöver skarva in slang på detta ställe. Har gammal slang liggande så hade varit enklast med två skarvhylsor.
Men jag har inte hittat några..
Bästa svaret
Kör på denna stödhylsa i kombination med raka 42mm kopplingar.
https://www.vatette.se/produkter/ko...3951/stodhylsa-for-vatette-till-pel-ror-42x4/
https://www.vatette.se/produkter/ko...3951/stodhylsa-for-vatette-till-pel-ror-42x4/
Denna med andra ord?
https://www.vatette.se/produkter/ko.../FG0312100/rak-klamringskoppling-dy42-x-dy42/
https://www.vatette.se/produkter/ko.../FG0312100/rak-klamringskoppling-dy42-x-dy42/
En annan lösning är två kopplingar av dem som du länkade och sedan en R25 muff som tätas med lin och locherpasta. Jag vet att Beulco-kopplingen är dragfast, jag har dock ingen erfarenhet av hur bra vatette biter fast i slangen.
Slangen har tyvärr spruckit upp ca 15 cm så med marginal behöver jag nog kapa bort en halv meter minst. Så det blir knepigt med Beulco-kopplingen, annat än att man sätter en övergång till en annan slang som får agera skarv. Men här börjar det blir rejält dyrt, de där mässingsklumparna är liksom 500 kr stycket i dessa dimensionerN NoOne2k skrev:
Hur kommer det sig att slangen har spruckit upp 15 cm? Om den har spruckit upp 15 cm, hur ser då resten av slangen ut....T tompaah7503 skrev:Slangen har tyvärr spruckit upp ca 15 cm så med marginal behöver jag nog kapa bort en halv meter minst. Så det blir knepigt med Beulco-kopplingen, annat än att man sätter en övergång till en annan slang som får agera skarv. Men här börjar det blir rejält dyrt, de där mässingsklumparna är liksom 500 kr stycket i dessa dimensioner![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag fick bita i det sura äpplet och köpa en sådan koppling i storlek 63, förstår att du inte vill köpa två.
Kolla om Rinkaby kan ta in två till dig?
Kolla om Rinkaby kan ta in två till dig?
Ja det är en bra fråga, varför den spruckit upp.N NoOne2k skrev:
Fick den uppgrävd igår och den var lite oval, cirka 1 mm smalare på stället där sprickan är (och 1 mm tjockare åt andra hållet). Det skulle kunna tyda på att den legat emot någon av de större stenar som grävaren plockar upp, gjort den oval.
Det ensamt förklarar inte kanske inte sprickan. Men vattenledningen har inte använts på kanske minst 20 år och vi tog den i bruk igen för 2 år sedan med installation av ny pump. Ledningen är nerlagd 1974 och rätt lång (ca 400 meter) samt med stor lyfthöjd (22 meter).
Har tyvärr haft problem med "slag i ledningen" sedan vi drog igång den, när pumpen i brunnen slår av så åker vattenpelaren i 400 meters slangen fram och tillbaks, trycket pendlar då hejvilt längst ner så pumpen går igång och stängs av upprepade gånger. Jag tror detta är en bidragande orsak till att den spruckit upp, vilket skett nästan längst ner i ledningen där trycket är som störst.
Har försökt med backventiler komma åt problemet utan resultat. Nästa steg är att försöka ordna med en mjukstartare med ramp-down-tid så jag kan få en snygg avstängning av pumpen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag drog igång en gammal anläggning förra våren och hade liknande problem med slag, men då var det på sugledningssidan och det gick att lösa med en backventil innan pumpen. I vårt fall är det att en luftficka samlas på ett ställe i ledningen.
Lycka till!
Lycka till!
Det borde gå med vilket lite stadigare metallrör som helst som tål att ligga i vatten längre tid samt inte i någon märkvärd omfattning förorenar dricksvattnet.
Finns lite olika kandidater.
Rostfritt avgasrör 38 mm.
Ledstång mässing 38,1 mm.
Borde gå att hacka ihop något av dessa eller liknande.
Finns lite olika kandidater.
Rostfritt avgasrör 38 mm.
Ledstång mässing 38,1 mm.
Borde gå att hacka ihop något av dessa eller liknande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Hade man vetat dimensionerna är borde det inte vara omöjligt att få någon att svarva delen. (Men nu kanske vi närmar oss att det är billigare med beulco-kopplingarna)
Här var något från båtvärlden
https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/skarvstos/skarvror-rostfri-38mm
Har aldrig använt Vatette-kopplingarna men jag har väl på känn att hylsan inte behöver vara mer avancerad än att den hindrar plastslangen att deformeras inåt och det borde väl gå med vilken sorts hylsa som helst som är stadig nog och med rätt diameter.
Ska ta diskussionen med sambon ikväll. "Du vill väl fortsätta ha vatten i kranen?"
https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/skarvstos/skarvror-rostfri-38mm
Har aldrig använt Vatette-kopplingarna men jag har väl på känn att hylsan inte behöver vara mer avancerad än att den hindrar plastslangen att deformeras inåt och det borde väl gå med vilken sorts hylsa som helst som är stadig nog och med rätt diameter.
Se där, då vart man motiverad till att köpa en metallsvarv till verktygsparken.13th Marine skrev:
Ska ta diskussionen med sambon ikväll. "Du vill väl fortsätta ha vatten i kranen?"