Fast ska du inte ha 42 -2x4mm gods? Dvs 34mm.

En svarv behöver man alltid ;)
Hade hjälpt dig om jag haft en.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast ska du inte ha 42 -2x4mm gods? Dvs 34mm.
Jo så är det nog. Får mäta lite på den tilltänkta skarvstumpen innan något annat.
Just nu tar vi vatten från en annan vattentäkt så det är inte akut panik att få den där ledningen fixad.

Fick svarvat ett 35 mm kopparrör ner till 34,1 mm av en lokal tjomme så det blev bra stödhylsor av det.

Svarvat kopparrör mätt med skjutmått på metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagade ledningen idag, bytte en halvmeter stump vid stället som det läckte på.
Hoppas det inte blir fel på så många fler ställen, har nu bara en meter kvar av den dimensionen.. :p

Reparerat vattenledningsrör med stödhylsor i en grävd grop med synlig vattenläcka och jord.
Skapa konto

Slangen hade spruckit upp en 15 centimeter ungefär, det fanns tydliga tryckskador på den på flera ställen runt sprickan och den var något oval, så jag tror den legat mellan två större stenar. Sen när vi börjat använda denna gamla slang igen, med ny pump, högt tryck, så kanske den inte orkade med. Precis vid brottstället har där varit ett gammalt stengärde som är borttaget.

Vatten läcker från sprucken svart slang i jord, med synliga tryckskador och oval form.
Skapa konto

Tack till @Krilleman för tipset om delarna och till @13th Marine för korrekt matematik så jag inte stod där med ett dyrt svarvat rör av fel dimension :D

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.