Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hej!
Jag har bekymmer med luft I mitt tappvatten, mina blandare,vattenutkast och toaletter hostar och fräser på kallvatten. Droppen (haha) blev idag när jag tvättade bilen och det inte gick att köra högtryckstvätt till och från som drar 9l/m max.
Jag har en borrad brunn på 12m tror jag med hydropress och inga filter. Tillförsel och flöde har jag ingen koll på men jag glömde vattnet när jag fyllde poolen på 6m3 förra året och fyllde den i ett svep utan problem
.
Vart skall jag börja felsöka? Är det pumpen som börjar ge sig?
Gjorde vatten prov för 2 år sedan och det var inget konstigt bara anmärkning på att det var hårt, tror det var 16 el 18
Jag har bekymmer med luft I mitt tappvatten, mina blandare,vattenutkast och toaletter hostar och fräser på kallvatten. Droppen (haha) blev idag när jag tvättade bilen och det inte gick att köra högtryckstvätt till och från som drar 9l/m max.
Jag har en borrad brunn på 12m tror jag med hydropress och inga filter. Tillförsel och flöde har jag ingen koll på men jag glömde vattnet när jag fyllde poolen på 6m3 förra året och fyllde den i ett svep utan problem
Vart skall jag börja felsöka? Är det pumpen som börjar ge sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde vatten prov för 2 år sedan och det var inget konstigt bara anmärkning på att det var hårt, tror det var 16 el 18
Knacka på överdelen på kärlet ( det vita ) det ska eka i det, sen finns en bilventil antingen under den stora blå eller lilla blå, det ska pysa vid snabbt tryck. har du manometer som fungerar. den ska stiga sakta när pumpen går och sjunka sakta vid tappning. Känn även på tyngden på kärlet lite , När pumpen går , stannar och stoppar den riktigt ofta.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Ekar vet jag inte när jag knackar på hydropressen, men det kommer luft ur ventilen. Pumpen startar vid 3 bar och slår ifrån vid 5 bar. Hydropressen är på 60l och den är "lätt" att lyftaJ jonaserik skrev:Knacka på överdelen på kärlet ( det vita ) det ska eka i det, sen finns en bilventil antingen under den stora blå eller lilla blå, det ska pysa vid snabbt tryck. har du manometer som fungerar. den ska stiga sakta när pumpen går och sjunka sakta vid tappning. Känn även på tyngden på kärlet lite , När pumpen går , stannar och stoppar den riktigt ofta.
Bästa svaret
När man tittar på dina foton så ser det ut att vara en dränkbar pump. När du tappar vatten och tycker dig se som luft , lyssna då i brunnshålet om det sörplar där ( hörs riktigt bra ) sörplar det så räcker inat tillrinningen för vad pumpen kan ge , det går att strypa med någon ventil på inkommande för att prova, det blir lite mindre vatten som kommer in, men trycket blir detsamma, tar lite längre tid att fylla kärlet bara.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Vet inte hur jag skall beskriva ljudet, ettrig irriterad fläktmotor med lite hö i? Men mycket riktigt så sörplar det till var 5te sekund med avtagande intervall på sörplet ju längre jag tappade vatten och efter 2 min var det på var 10 sec
måste provas mer. Vad betyder detta? Har jag för dåligt flöde i borrhålet?
Troligtvis så är det lite dålig med flödet in i brunnshålet och då suger pumpen luft. som .jag skrev prova med att stänga till en ventil lite, det duger med vilken som helst, bara den är före kärlet. Då kommer pumpen att trycka på lite mot motstånd och det klarar den.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jag har inget vred innan kärlet tyvär så det skall fixas. Stort tack för hjälpen Jonaserik!
Kolla in bilden , vet inte vilket som kommer från pumpen, men oavsett det så stryper du en utgång till tappstället så går det inte så mycket vatten och trycket ökar snabbare i kärlet. Om uttaget är litet så behöver inte pumpen ge allt vad den kan, blir motstånd.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Din ritning är helt riktig, ventilen sitter på inkommande vatten till huset men den är så rostig att jag inte vågar vrida på den utan att vara beredd på att åka och hämta en ny, jag skall göra ett försök när jag tappat upp lite vatten och affären är öppen 
Att den är rostig är helt normalt. Det går att vrida den ändå och det är en kikventil som tål att vara lite stängd.
De kulventiler som finns klarar inte att strypa med, tätningen förstörs av vattenströmningen, behåll den. Svårt att vrida så tar du till verktyg, Det som kan hända är att det kan börja läcka lite där spindeln går in. Det sitter en sexkantsmutter strax under vredet ( kringlan ) och den drar man till ca 1/8 varv så brukar det bli tätt.
De kulventiler som finns klarar inte att strypa med, tätningen förstörs av vattenströmningen, behåll den. Svårt att vrida så tar du till verktyg, Det som kan hända är att det kan börja läcka lite där spindeln går in. Det sitter en sexkantsmutter strax under vredet ( kringlan ) och den drar man till ca 1/8 varv så brukar det bli tätt.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Vilken tur att du skrev det, jag hade annars satt dit en vanlig kulventil. Men bara för att krångla till det så har jag nu fyllt poolen under två dagar och det har inte varit något sörplande vid pumpen vad jag kunnat höra utan att rört ventilen. Hur kan detta vara? Jag måste testa detta mer men just nu känns det som att det bygger luft I systemet när det är lågt eller inget uttag på vattnet
Redigerat:
Hur är det , sjunker trycket om du stänger av pumpen, nästa prov är att stänga av pumpen och stänga ventilen, vänta ett dygn om du kan det, öppna ventilen se om trycket sjunker, det kan vara så att kopplingarna inte tätar vid sug när vatten vill gå baklänges, do är gjorda för tryck , det kan bli så om backventilen inte tätar i brunnen.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jag har tyvärr svårt att hålla familjen från vattnet, och för att hitta detta krävs tålamod. Jag skall försöka göra en koll medan familjen sover iaf 
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Gjorde ett litet prov i natt. Kollade pumpen kl 21:30 och då stod den på 5 bar, kom på 00:30 att jag glömde slå ifrån pumpen och går för att kolla och nu står mätaren på 5.2 bar och tänker jag måste läst fel första omgången. Kl 07:30 står mätaren ännu på 5.2 bar. Fanns någon liten antydan till att blandaren hostade men stress testade med vattenutkastaren och kunde se lite luft under vattenytan på poolen precis i början men inget sörplande. Just för stunden funderar jag på att lägga ned felsökning då felet inte är konsekvent och jag har inga större problem. Du skall ha ett jätte stor tack för hjälpen Jonaserik och nu vet jag hur jag skall felsöka när felet återkommer
Klicka här för att svara

