Igår sprang kranen läck, så nu står vi utan vatten då jag fick stänga av. Alternativ att byta insats kanske, men hittar inte ens fabrikat på den gamla, eller hur jag får upp den.

Så jag tänkte byta mot en Grohe Get istället.

Överst på rören är en R15 gänga tror jag. Den nya blandaren verkar ha G 3/8, och det är väl R10 om jag förstår det hela rätt?

Tar jag bort allt ner till kopparröret (12mm) och sätter nytt därifrån, eller sätter jag en halvkoppling på befintlig gänga, och sen anslutningsadapter? Alt2 tror jag nedan skulle funka för, stämmer det?

https://www.bauhaus.se/halvkoppling-fkr-12xr15mm
https://www.bauhaus.se/adapter-12xr10-utv-gg-krom

Tänker egentligen det vore smart att sätta en kulventil när man ändå håller på. Men kommer inte fram till vilka delar jag ska ha då.
 
  • Kopparrör med gängad anslutning och mutter monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande vattenkran på handfat med vattensamling och verktygssats vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre sent än aldrig! Jag skulle fimpat röret och satt på en ny kulventil. (y)
 
S0MMER S0MMER skrev:
Bättre sent än aldrig! Jag skulle fimpat röret och satt på en ny kulventil. (y)
Tack för svaret.
Såhär gjorde jag.
 
  • Installation av vattenledningar och avloppsrör under ett köksskåp, med flexibla slangar och avstängningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nmeden skrev:
Tack för svaret.
Såhär gjorde jag.
Jag hade nog satt vreden utåt för att komma åt lättare, detaljer.. snyggt jobbat! (y)
 
Snällt sagt. Tack! Blev väldigt nöjd jag fick ihop det. =)
Satte dom inåt för att dom inte skulle vara i vägen.

Hade sparat tid om jag vetat att gängan är samma på flera dimensioner av rör (10 och 12), och passade till anslutningarna.

Egentligen borde man väl sätta kulventiler på alla handfat, i förebyggande syfte.. ;)
 
N nmeden skrev:
Hade sparat tid om jag vetat att gängan är samma på flera dimensioner av rör (10 och 12), och passade till anslutningarna.

Egentligen borde man väl sätta kulventiler på alla handfat, i förebyggande syfte.. ;)
Ja, när jag i jobbet hittar dessa utan kulventiler under handfatet/diskbänken så blir det oftast en suck och en för grannarna inte så uppskattat lapp i hissen. Jag lämnar dock alltid kulventiler efter mig så att framtida ingrepp blir enklare. Dock ganska ovanligt idag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.