H
Hajjen: [citat] Jag är ingen expert på detta rent praktiskt, men generellt så skulle jag väl säga att grövre ger mindre förluster. Man har väl ofta ett flöde man vill ha och då stryper man vid tappstället, men ju större diameter på vägen dit desto lägre flödeshastighet och lägre förluster. I ventiler och liknande (om förlusterna är en viktig parameter) så får man leta efter låg
3 svar · 1,5k läst
E
Erik Jb: Jag faktiskt byggt in VVB:n där uppe idag, så din ide är inte alls dum. Ska ska se om det går att få till. [citat]
9 svar · 12,3k läst
MathiasS
MathiasS: Trycket från nätet är inte konstant, du märker säkert att du har lägre flöde i duschen på morgonen tex. Jag föreslår att du läser Uponors dimensioneringsdokument för tappvatten, det är faktiskt inte så knepigt att förstå sig på. Det är ju en avvägning mellan tryckfall och tiden det tar att få fram "nytt" (varmt eller kallt) vatten. Om jag minns rätt har jag 22mm pex mellan
1 svar · 2,3k läst
H
Hybro: Eller om det rinner vatten utefter Sten foten (bostadshus). Så det kan vara värt att stänga av pumpen ibland. Inte tappa vatten. Läs av manometern på kvällen och kolla på morgonen. Vet om två stugor som blivit fyllda. Själv fick jag se några droppar på kopparen intill idoleringen på ett prisolrör. Förmodligen en por i det 40-åriga kopparröret. Bra med prisol i det fallet enligt en
20 svar · 13,6k läst
·
H
Hallerudsbo: Trodde inte man fick bygga in kopplingar.??
22 svar · 32,0k läst
J
jonaserik: I stugan så har jag lika med att luften försvinner, och tömmer varje år tanken och fyller vatten( behöver inte tryckluft ) det är syrefattigt vatten i borrhålet och under tryck så stjäl vattnet luften, men jag bryr mig inte, bara lite jobb en gång om året.
10 svar · 11,1k läst
·
S
slurppe99: Att tänka på är att försäkringsbolag inte ersätter skador som kan orsaka av för gammal vvberedare. Jag tror det är äldre än 30 år. Vår förening fick inte ersättning i ett samfällighetshus då vvberedaren läckte och var för gammal. Jag bytte min Nibe från 77 när jag renoverade 2013. Jag har kalkhaltigt vatten och bytte elpatron två gånger under den tiden. Samt grävde ut kalk
18 svar · 8,3k läst
·
S
saltet: Vår brunn är 70 m och pumpen är på 62 m. lagom distans till ev smuts i botten
3 svar · 1,5k läst
S
Slitvarg: Installerade en FMM 4293-0400 för lite mer än ett år sen i stugan. Den har fungerat felfritt. Idag när jag kom till stugan och satt på vatten i systemet visade det sig att utkastaren i princip friflödar trots att den är åtdragen. Någon slang har inte varit monterad under vintern. Stänger alltid av vattnet och tömmer systemet innan jag lämnar stället. Huset har alltså stått utan
0 svar · 1,5k läst
N
nils_jacob: Ja, vi får testa med kamera och kanske teaterrök... Tack för alla svar!
11 svar · 2,0k läst
H
HSP: Du ska kanske ha en gummipackning istället för en fiberpackning i adaptern/nippeln... Sidnot, varför köpa två om endast en är sönder??? Då sparar du väl inte så många kronor... Mot om du köpt en i Sverige som passar direkt.
1 svar · 1,6k läst
J
MBR
jonaserik: Mer än jag vet om, bara det elementära om vet enskilt avlopp vet jag .
3 svar · 906 läst
Fishdoc
Fishdoc: Som liten uppdatering kan jag nämna att jag såg fel gällande priset. Det var lite drygt 5500:- i materialkostnad:crysmile::crysmile::crysmile: 3500:- var arbetskostnaden. Guldrör och diamantkopplingar? Ska boka tid med andra bolaget som tar ca 2700:- för jobbet .
74 svar · 9,4k läst
·
S
steffegubben: [citat] Ah ja just ja det är sån ja, hade helt glömt bort vad de var för liten grej det där. Då ska prova skruva av den och leta efter en annan mutter som kanske passar.
4 svar · 1,8k läst
·
T
tergo: [citat] borde gå bra
1 svar · 1,4k läst
Demmpa
Demmpa: IFÖ benämner det som spolrör, Gäller att det är rätt tillverkare och rätt modell, https://reservdelar.ifo.se/item/108690
1 svar · 983 läst
·
S
Stuff: Jag som har värmecentralen i källaren brukar faktisk tappar ur vattnet därifrån innan jag demonterar. Stänger först termostaterna på alla radiatorer som jag inte vill tömma. Då brukar vattnet bli hängande kvar i dessa. Öppnar fullt på den radiator jag vill tömma, stoppar cirkulationspumpen och släpper sedan ut trycket/vattnet nere i centralen. Öppnar upp luftningsventilen på
5 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Bara för att förtydliga, det finns ingen krav på en person som vill anlägga eller förändra ett BDT-avlopp att föra någon dialog med kommunens miljöavdelning. Kravet är att man inkommer med anmälan. Men precis som @MetteKson beskriver så finns det en kultur av att det ska föras en dialog från kommunens sida. En okunnig sökanden (majoriteten?) kan också tycka att det känns
9 svar · 1,4k läst
Jiji
Jiji: [citat] Det finns kranar till vattentunnor. Men de kanske är för stora? Jag har borrat igen tunnor och satt på kranar. De är dimensionerade så att de passar till vanlig snabbkoppling till vattenslangen, finns två olika dimensioner har jag för mig.
1 svar · 1,4k läst
A
AndreasBrodd: Jag bestämde mig för att kontakta återförsäljaren med mina tankar kring detta i alla fall så får vi se vad det landar i. Jag finner det intressant att det finns så många olika tankar om hur petig man är med vad man får levererat och vad man kan förvänta sig!:D
19 svar · 2,4k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Värmeinstallationers skarvar får byggas in men inte tappvatten.
27 svar · 4,3k läst
·
S
saltet: Vi har haft motsvarande problem men ville inte satsa på en stor avsaltningsanläggning. ’vi har installerat en Radonette plus filter för allt vatten men dessutom en liten osmotisk rening under diskbänken där vi tar dricksvattnet. Ibland tappar vi också upppå flaska och har i kylen. Har nu haft denna lösning i ett år och utan problem. vi har både järn och manganfilter.
5 svar · 2,9k läst
Fansii
Fansii: [citat] Ja absolut och i ”värsta” fall får det bli så men problemet är ju fortfarande att få till ett bra kök på nuvarande plats, känns som det inte blir bra hur jag än vänder och vrider på det
13 svar · 2,1k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Beror väl på vad vattnet ska vara till. Dricksvatten till lantbruksdjur > solklart fall av kostnad i näringsverksamheten. Vatten till lyxigt hemma-spa i ett hörn av maskinhallen > svårare att förklara vid en eventuell revision...
2 svar · 2,2k läst
T
TSkavetomten: Ja det skall jag göra. Får se vad han säger. Vad säger @bergback och @marcusala ? Har ni några övriga tankar i frågan?
7 svar · 4,5k läst
·
vvsavlopp
vvsavlopp: Du kan även leta bland Svedbergs reservdelar har jag för mig just på den där modellen. Har för mig att det blir billigare då.
1 svar · 5,3k läst
·
Z
Zunken: Såna har jag och kan lösa nedgången till 20mm. Sen måste böjen nerifrån och ut ur väggen och sen ytterligare en 90gradare till vattenfördelaren.
2 svar · 1,2k läst
Envasiglas
Envasiglas: Det hade frusit i rören uppe i krypgrunden. Har pluggade rör där och ingen värme. Isen har spräckt röret och när det blev plusgrader så smälte isproppen och vattnet fick fri passage och började läcka ut i läckageröret. Det blev tydligen tryck åt två håll, därav läcka på två plan. Helt galet att ha två pluggade vattenrör i husets kallaste del...såklart!
4 svar · 4,6k läst
·
MikaelJS
MikaelJS: Ska på en exekutiv auktion snart och huset verkar vara i rätt bra skick(byggt 2007), men en kommentar är: "Ägaren uppger att avrinningen från tvättstugan inte fungerar tillfredsställande." Tvättstugan ligger i källaren. Eftersom det är exekutiv auktion så kan jag inte ta dit någon besiktningsman. Så jag undrar lite vad det kan vara som gör att det är dålig avrinning? Hur illa/dyrt
0 svar · 870 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.