Hej!
Det kommer inget vatten från vår vattenutkastare av okänt fabrikat (inget varumärke på). Utkastaren har suttit på plats i flera år och fungerade senast i höstas. Vi har ingen avstängningskran inne i huset.
Jag har skruvat av ventilöverstycket och dragit ut spindeln (som jag uppfattat att det heter), men fortfarande inget vatten. Se bild på spindeln. Finns det ytterligare någon del där inne som kan ha fastnat? Annan möjlig förklaring?
Mycket tacksam för goda råd!
Mvh
Ola
Det kommer inget vatten från vår vattenutkastare av okänt fabrikat (inget varumärke på). Utkastaren har suttit på plats i flera år och fungerade senast i höstas. Vi har ingen avstängningskran inne i huset.
Jag har skruvat av ventilöverstycket och dragit ut spindeln (som jag uppfattat att det heter), men fortfarande inget vatten. Se bild på spindeln. Finns det ytterligare någon del där inne som kan ha fastnat? Annan möjlig förklaring?
Mycket tacksam för goda råd!
Mvh
Ola
På vissa utkastare så sitter det en backventil i ventilhuset, tex
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/fmm-ventilhus-med-backventil-till-vattenutkastare
Kan vara så att backventilen kärvar.
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/fmm-ventilhus-med-backventil-till-vattenutkastare
Kan vara så att backventilen kärvar.
Hittade en bra länk som räddade mig en gång. Kolla om den funkar för din modell.N Nils Ola skrev:Hej!
Det kommer inget vatten från vår vattenutkastare av okänt fabrikat (inget varumärke på). Utkastaren har suttit på plats i flera år och fungerade senast i höstas. Vi har ingen avstängningskran inne i huset.
Jag har skruvat av ventilöverstycket och dragit ut spindeln (som jag uppfattat att det heter), men fortfarande inget vatten. Se bild på spindeln. Finns det ytterligare någon del där inne som kan ha fastnat? Annan möjlig förklaring?
Mycket tacksam för goda råd!
Mvh
Ola
https://kundforum.fmmattsson.se/attached-file/c24b18e5b9bc42ec8e99a08dfe37275f/comment/3508592/
Ingen kran inne, vad händer om det släpper helt plötsligt. blir till stänga av inkommande vatten snabbt då. I blnd går det att ha allt monterat och knacka på spindeln på utsidan. Min kärvar lite och ett par knack så släpper det.N Nils Ola skrev:
Det kan sitta skit i inre kopplingen och täta till, lite hammarslag på den kan göra att det släpper, men tänk på att då kommer mycket vatten. Ett tips sätt en kulventil på insidan, ingen ballofix utan en riktig.
Tack alla för svar! Har försökt med knackningar på de inre delarna, men vågar inte demontera dem i avsaknad av avstängningskran inne
Ska ta hit en yrkesman och återkommer med besked om vad som var fel och hur det åtgärdades. Kan kanske hjälpa någon som letar i forumet framöver.
Klicka här för att svara

