Vatten & Avlopp
Nybyggaren12345: Det visade sig att köket och golvbrunnarna i källaren gick ihop med takdräneringen (!) i en stenkista i garaget. Från denna stenkista gick sedan ett gammalt Höganäs rör ut till Biovac tanken. Så stoppet var efter golvbrunnen i stenkistan på väg mot Höganäsröret.
Lousiana: Jag lyckades lösa det med hjälp av WD-40. Sprayade två gånger i utrymmet mellan silen och ramen och lät det verka 6-7 timmar. Därefter stack jag ner en L-formad insexsnyckel i ett av ytterhålen och drog i insexsnyckeln med en tång, efter några försök släppte silen. Det hade blivit rost mellan sil och ram.
pokasd: Skrev och frågade LK, blev direkt uppringd och blev rekomenderad att ta 700 skåpet. Mycket snabb och bra hjälp!
johnjensen: Nu äntligen fått prata med Aqua expert och tycker att man ska tömma filtret på vatten om man inte backspolar 1ggr/veckan. Inga problem för mig.
tensiden: [citat] OM det nu blir så långvarigt att ett par kubik diesel går åt och tanken är tom. Så har jag antingen större problem att bry mig om och förmodligen flytt landet med familjen, eller så har jag under tiden antingen grävt en brunn eller slagit ner en spets. Grundvattnet finns en bit ner. Och i annat fall har jag två vattendrag med rinnande vatten inom ett par hundra meter. Så det
HEM2121: [citat] Det bästa är att LB hus står för det, att de upphandlar och ni får ett totalpris. Prata med husleverantören och fråga vad det exakt innebär! Få det skriftligt. Reningsverket utanför huset att det inte ingår är en sak men alla anslutningar till huset måste ingå. Det måste ju fungera tillsammans med huset. I annat fall kontakta en duktig jurist. Det är jobbigt om det blir
Daniel Larsson: [bild] så här blev utomhus schaktet.
Greger_08: Vi fick inte installera "BDT filter" (BDT easy) i våran sommarstuga på 30m2 som endast har sommar vatten också. Dom krävde en lösning med slamavskiljare och efterföljande reningssteg, dimensionerade för ett hushåll (5 PE). Gick inte att diskutera med dom fick ett hot om vite på 100k om det inte var klart inom 6 månader Slutade med Fann IN-DRÄN Infiltration 5, BDT 20k för materialet
Tomtom79: Har man för avsikt att sälja inom kort så skulle jag säga att prio 1 är att få så många intressenter som möjligt. Har du 2 som budar blir det helt andra summor än om du har 4 eller 10. En sak som skrämmer många är gemensamhetsanläggningar. Bara ta en titt i forumet så hittar du mängder med grannfejder om allt från avlopp, vatten, vägar och brevlådor! Jag skulle personligen inte
Åsa Lund: Ok. Vet du nåt om tillverkare och modell på trekammarbrunnen så du kan kolla med dem hur mycket flöde brunnen tål?
doubleH: Till att börja med så skall du se till att ha rätt mängd luft i hydroforen - annars riskerar pumpen att gå för ofta och i extremfall starta direkt när du öppnar en kran. Och det är enkelt att få rätt mängd luft. Stäng av pumpen (antingen genom att bryta strömmen eller om du har en kran på ingående ledning i hydroforen) och töm hydroforen helt. Dessutom bra tillfälle att få
Bernieberg: Tolkar det som att luftningen går via kallvinden genom taket och mynnar ute. Du skriver ventil men det borde i så fall inte finnas någon ventil utan öppen ände. Undrar mest så att vi begriper hur det ser ut. Luftledningen på vinden behöver inte isoleras. Det är varmare i röret än då vinden så eventuell kondensering sker inne i röret där det inte gör något.
HasseTeknik: Har inte hört så bra kommentarer från de jag känner, som har erfarenhet av mulltoa:(. Om du har möjlighet att ta reda på urinen, så tycker jag att du även ska överväga alternativet med urinseparerande toalett. Jag har 2 st ( en Separett 9000 med fläkt och ett ombyggt torrdass utan) vid fritidshuset och jag är mycket nöjd med funktionen de senaste 15 åren:).
Ragnarr: Ser väldigt lösa ut så att klättra är något av det sista jag vill göra. Märkt att drivaxeln? i pumpen ej snurrar fritt, så ska under söka om den är igensatt. [bild] Tack för tipset, då är det bar 1.5-2 meter jag behöver komma ner
Psyco: Hej alla kunniga! Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska dra avlopp i mitt byggprojekt. Den stora delen (10,2m*7,2m) av byggnaden (till höger på bif. skiss) är en befintlig timring som står på en betongsockel. Den lilla delen till vänster (5m*3m) finns inte ännu men planen är att få in 2. TOA, 3. Bastu, 4. Dusch och 5. Tvätt. 1. på skissen är kök. Min fundering är hur jag ska
Timmerö: Tack för svaren då har jag lärt mig lite. Passar på att fråga om det är något man bör tänka på när det gäller varmvattenberedaren, om den ska tömmas ibland eller rengöras eller nått? Huset används mest på helgerna (men inte var helg) och varmvattenberedaren är avstängd i veckorna och vattnet är då avstängt.
wikz: Oj, ja, steg ett känns som att få bort allt vattnet och göra rent. Sen ta reda på var vattnet kommer ifrån? Ytvatten som tränger in i brunnen är sällan toppenbra. Nu gissar jag bara utifrån bilderna men det ser ut som om du har en luftinjektor typ den här: https://www.aquacomplete.se/filter/svavelvate/luftinjektor Den ska ju suga in luft men det lär den inte kunna göra då den är
slaskman: [citat] Verka redan sitta vad som behövs där. Använd lindrev och tätklet. Rörgängor kan vara lite knepigt vilka man ska välja men ta av täcklocket och ta med till rörhandlaren så plockar dom fram rätt övergångsnippel om en sån behövs
Martin30talsVillan: Va gött [citat] va gött @myrstack (y) Då känns det tryggt att stänga butiken snart. Tavk för all hjälp och alla tips!
Linette Backeman: [citat] Ja jag vet inte. Flera grannar har bytt vattenrör men inte avlopp. Men nej det är nog inte nåt större fel på rören men om 15 år kanske dom har gjort sitt. Och synd att riva upp ett 15 år gammalt badrum.
byggeskafram: [citat] Grannen sa att deras vatten smakade dåligt.
useless: Om du har egen infiltration behöver minst en stam sluta öppet (på taket). Sen kan du ha vakuumventiler i änden på de andra stammarna om du vill. Jag skulle ha fortsatt med den stam som går till toaletten på övervåningen ut genom taket och satt en vakuumventil under handfatet vid toaletten intill köket.
richardbauer: [citat] Ja, det är en tum vattenledning av äldre sort som visade sig vara metallförstärkt i änden. Saken är löst och tack för hjälpen/R
prototypen: Ett alternativ är en vacuumvemtil inne på vinden, då kommer inget ut men luft kommer in när du spolar på toa. Protte
torbjorn2000: [citat] Så kan det ju vara, att gängan är skadad och den åker rakt ut över gängorna. Tänkte först att trycket hade fått den att skruva ut sig vilket kändes osannolikt rent fysiskt. Man kan byta till en ny föstås, men blandaren kostar 1000 kr mer än den med bara kallvatten. Kanske blir samma kostnad iofs för röris att plugga igen befintlig dragning av varmvattnet.