Hej forumet!
Idag skulle äntligen vår trasiga vattenutkastaren bytas. Som glad amatör så flyter allting på rätt så bra, tills vattnet skall anslutas. De läcker i den gamla klämringen från 80talet.

Mätar prisolröret med skjutmått, 12mm. Letar rätt på ett 12mm kopparrör samt skarvhylsor samt klämringar. Upptäcker då att hylsan och ringarna inte passar. Mätar prisolröret igen, 12,3mm.
Röret är alltså 12,3mm! Hur är det ens möjligt? Hur ska jag gå vidare? Finns det klämringar i denna dimension?

Läget är just nu AKUT då vi står helt utan vatten...
 
  • Kopparrör står framför en vägg med ett väggfäste och elektriska kablar löper intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det samma dimension om du kollar på olika ställen på det "avskalade" röret?
Var kommer röret ifrån? Ett alternativ är kanske att lossa det där och istället sätta en ballofix så att du kan fortsätta arbetet i lugn och ro. (Även bra att ha när du får problem med utkastet nästa gång)
 
Är du säker på att röret är 12,3? Det har hänt mig mer än en gång att ju råkat klämma till prisolröret när jag kapar det så det blir lite ovalt och då blir det knepigt att skarva.
Ta en skiftnyckel, skruva åt och se om du kan rotera den
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är det samma dimension om du kollar på olika ställen på det "avskalade" röret?
Var kommer röret ifrån? Ett alternativ är kanske att lossa det där och istället sätta en ballofix så att du kan fortsätta arbetet i lugn och ro. (Även bra att ha när du får problem med utkastet nästa gång)
Ja de är samma dimension överallt. Röret kommer upp ur betonggolvet i garaget. Ja jag hade gärna satt dit en ballofix.
 
Tror aldrig prisol tillverkats i någon udda dimension som 12,3 - troligen har du mätt nära änden där klämringen suttit och kanske deformerat röret.

Mät längre ner, och är det 12 mm där, så kapa bort en bit av änden.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Är du säker på att röret är 12,3? Det har hänt mig mer än en gång att ju råkat klämma till prisolröret när jag kapar det så det blir lite ovalt och då blir det knepigt att skarva.
Ta en skiftnyckel, skruva åt och se om du kan rotera den
Röret är 12,3 hela vägen till isolering
 
Har det frusit någon gång kanske?
 
  • Gilla
am_hed och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har det frusit någon gång kanske?
Tvivlar på det då det är ett varmgarage och de är isolering på röret
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Som icke-rörmokare skulle jag överväga två lösningar i din situation:
1: Smärgelduk och försöka få ner det till 12mm. Det är ju "bara" 0,15mm som ska bort från ytan. Gäller dock att du gör det symmetriskt.

2: Sätta dit ett 12mm rör med hjälp av en 12-12mm lödmuff. Den är något mer förlåtande och går nog att få på.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte försiktigt knacka ner ringen? (använd en mutter för att driva med, och smörj) Stödhylsan klarar du dig nog utan på det gamla röret om du är försiktig med åtdraging.
 
H hapazard skrev:
Du kan inte försiktigt knacka ner ringen? (använd en mutter för att driva med, och smörj) Stödhylsan klarar du dig nog utan på det gamla röret om du är försiktig med åtdraging.
Ja jag ska testa alla tips. Någon stödhylsa satt aldrig i den gamla kopplingen heller så den kommer jag skippa.
 
Har nu mättat nogrannt på hela röret som är oisolerat. 12,75 är det på tjockaste stället.

Vad fan är detta för rör?
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
Vad tror forumet om att värma mutter och klämring med gasol och få på det på det sättet?
 
Jag har behövt göra så att jag förts tvingar på muttern med typ en polygrip (vrid och tryck typ). Då skavs en del material bort. Sedan har klämringen glidit på. Detta har bara hänt mig med prisolrör, men det har blivit tätt när allt är på plats.

Det har iofs inte handlat om några 0,75 mm...
 
Claes Sörmland
K Kallskuret skrev:
Har nu mättat nogrannt på hela röret som är oisolerat. 12,75 är det på tjockaste stället.

Vad fan är detta för rör?
Det är samma ytterdiameter som ett 1/2-tums kopparrör, 12,7 mm.

UK-import?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.