Hej forumet!
Idag skulle äntligen vår trasiga vattenutkastaren bytas. Som glad amatör så flyter allting på rätt så bra, tills vattnet skall anslutas. De läcker i den gamla klämringen från 80talet.
Mätar prisolröret med skjutmått, 12mm. Letar rätt på ett 12mm kopparrör samt skarvhylsor samt klämringar. Upptäcker då att hylsan och ringarna inte passar. Mätar prisolröret igen, 12,3mm.
Röret är alltså 12,3mm! Hur är det ens möjligt? Hur ska jag gå vidare? Finns det klämringar i denna dimension?
Läget är just nu AKUT då vi står helt utan vatten...
Idag skulle äntligen vår trasiga vattenutkastaren bytas. Som glad amatör så flyter allting på rätt så bra, tills vattnet skall anslutas. De läcker i den gamla klämringen från 80talet.
Mätar prisolröret med skjutmått, 12mm. Letar rätt på ett 12mm kopparrör samt skarvhylsor samt klämringar. Upptäcker då att hylsan och ringarna inte passar. Mätar prisolröret igen, 12,3mm.
Röret är alltså 12,3mm! Hur är det ens möjligt? Hur ska jag gå vidare? Finns det klämringar i denna dimension?
Läget är just nu AKUT då vi står helt utan vatten...
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Är det samma dimension om du kollar på olika ställen på det "avskalade" röret?
Var kommer röret ifrån? Ett alternativ är kanske att lossa det där och istället sätta en ballofix så att du kan fortsätta arbetet i lugn och ro. (Även bra att ha när du får problem med utkastet nästa gång)
Var kommer röret ifrån? Ett alternativ är kanske att lossa det där och istället sätta en ballofix så att du kan fortsätta arbetet i lugn och ro. (Även bra att ha när du får problem med utkastet nästa gång)
Är du säker på att röret är 12,3? Det har hänt mig mer än en gång att ju råkat klämma till prisolröret när jag kapar det så det blir lite ovalt och då blir det knepigt att skarva.
Ta en skiftnyckel, skruva åt och se om du kan rotera den
Ta en skiftnyckel, skruva åt och se om du kan rotera den
Ja de är samma dimension överallt. Röret kommer upp ur betonggolvet i garaget. Ja jag hade gärna satt dit en ballofix.Dowser4711 skrev:
Tror aldrig prisol tillverkats i någon udda dimension som 12,3 - troligen har du mätt nära änden där klämringen suttit och kanske deformerat röret.
Mät längre ner, och är det 12 mm där, så kapa bort en bit av änden.
Mät längre ner, och är det 12 mm där, så kapa bort en bit av änden.
Som icke-rörmokare skulle jag överväga två lösningar i din situation:
1: Smärgelduk och försöka få ner det till 12mm. Det är ju "bara" 0,15mm som ska bort från ytan. Gäller dock att du gör det symmetriskt.
2: Sätta dit ett 12mm rör med hjälp av en 12-12mm lödmuff. Den är något mer förlåtande och går nog att få på.
1: Smärgelduk och försöka få ner det till 12mm. Det är ju "bara" 0,15mm som ska bort från ytan. Gäller dock att du gör det symmetriskt.
2: Sätta dit ett 12mm rör med hjälp av en 12-12mm lödmuff. Den är något mer förlåtande och går nog att få på.
Ja jag ska testa alla tips. Någon stödhylsa satt aldrig i den gamla kopplingen heller så den kommer jag skippa.H hapazard skrev:
Har nu mättat nogrannt på hela röret som är oisolerat. 12,75 är det på tjockaste stället.
Vad fan är detta för rör?
Vad fan är detta för rör?
Vad tror forumet om att värma mutter och klämring med gasol och få på det på det sättet?
Jag har behövt göra så att jag förts tvingar på muttern med typ en polygrip (vrid och tryck typ). Då skavs en del material bort. Sedan har klämringen glidit på. Detta har bara hänt mig med prisolrör, men det har blivit tätt när allt är på plats.
Det har iofs inte handlat om några 0,75 mm...
Det har iofs inte handlat om några 0,75 mm...
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer